Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 15:24
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geschil met zorgverzekeraar
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
neefje

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 02 mrt 2013 18:20    Onderwerp: Geschil met zorgverzekeraar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kijk al een tijdje met jullie mee.
Nu heb ik een "probleem". Graag jullie visie hierop.

Casus:
In het jaar 2012 heb ik al mijn zorgpremie op tijd aan mijn zorgverzekeringsmaatschappij (VGZ) betaald. In 2013 ben ik overgestapt naar een andere zorgverzekeringsmaatschappij.

Van VGZ had ik nog een bedrag tegoed. Na een lange periode van correspondentie heeft VGZ dit bedrag overgemaakt.

Tot mijn verbazing heeft VGZ alle premie die ik tegoed had aan mij terugbetaald. Hier kwam ik later pas achter, ik kreeg namelijk een "herinnering" dat ik mijn zorgpremie niet heb betaald. Meteen contact gezocht met VGZ, die zei dat ik de brief als niet verzonden kon beschouwen.

Twee weken later kreeg ik een aanmaning. De brief luidde dat ik zo snel mogelijk mijn betalingsachterstand moest overmaken op hun bankrekening. Wederom contact gezocht met VGZ. Deze keer heb ik de mededeling ontvangen om het geld zo spoedig mogelijk over te maken. Ik heb uitgelegd dat ik geen betalingsachterstand heb en als ik het geld overmaak dat ik dan nog steeds geld tegoed heb van VGZ. Dat snapte de werknemer niet. Ik zou nog teruggebeld worden. De werknemer zou uitzoeken hoe het met mijn tegoed zit. Tot op heden niet gebeurd.

Nu krijg ik een 2e aanmaning. Natuurlijk met de bedreiging van het uithanden geven van de vordering aan het incassobureau.

Los van het feit dat ik het geld wel terugbetaal, is dit een correcte aanname van VGZ dat ik een betalingsachterstand heb? Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan. Is de claim van VGZ rechtmatig?

Groeten,

Neef

edit:
misschien verplaatsen naar Rechtshulp? Excuses.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 02 mrt 2013 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw verhaal is niet heel duidelijk. Heeft VGZ tweemaal de aan u verschuldigde premie overgemaakt? In dat geval is de tweede overboeking onverschuldigd geweest en staat VGZ in haar recht om dat geld van u terug te vorderen.
neefje

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuses voor de onduidelijkheid.

Ik had een korting tegoed van VGZ. deze is nooit betaald. Na lange correspondentie is de korting betaald inclusief alle premie die ik ooit heb betaald.

Een schets:
1500 euro premie verschuldigd op jaarbasis. De premie heb ik netjes op tijd betaald. De korting bedraagt 100 euro. Die heb ik in 2012 nooit ontvangen. Ze waren die "vergeten".

In 2013 heb ik 1500 op mijn rekening ontvangen, als zijnde restitutie. Met andere woorden heb ik te veel ontvangen. (Ik zit vanaf 2013 bij een andere zorgverzekeraar)

Ik krijg nu van VGZ het verwijt dat ik een betalingsachterstand heb. Ik vraag me af of ze daar rechtsgrond voor hebben om dit zo te noemen. En ben ik wettelijk verplicht om dit geld binnen hun termijn terug te betalen?
Regin

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

VGZ heeft meerdere rechtsgronden om het geld van u te innen. In de eerste plaats volgt uit de overeenkomst tussen u en VGZ dat u verplicht bent om 1400 euro te voldoen over 2012. In die visie is het niet zo problematisch om te spreken van een betalingsachterstand.

Ten tweede zou VGZ het geld kunnen terugvragen op grond van onverschuldigde betaling. U heeft immers 1400 euro zonder rechtsgrond ontvangen. In die visie is het wat vreemd om te spreken van een betalingsachterstand, maar ik vermoed dat een verweer dat neerkomt op 'u heeft het briefje het verkeerde opschrift gegeven' niet lang zal standhouden.

Omdat VGZ een fout heeft gemaakt, zou u natuurlijk wel kunnen vragen om een betalingsregeling, mocht u niet in staat zijn om het bedrag in één keer terug te betalen.
neefje

BerichtGeplaatst: zo 03 mrt 2013 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank Regin.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds