|
Auteur |
Bericht |
Sascha1234
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 27 feb 2013 18:01 Onderwerp: Kan een joint venture een dochter zijn? |
|
|
Goeiendag,
Ik heb een paar vraagjes: kan een joint venture een dochter maatschappij zijn? Ik dacht zelf van niet aangezien zowel BV 1 als BV 2 rechtpersonen zijn die ieder 50% van de aandelen hebben en dus niet meer dan 50% in een andere rechtspersoon bezitten (2.24a BW) er is geen doorslaggevende zeggenschap aangezien er een samenwerkingsverband is en dus kan Calorie BV haar wil opleggen op Drogerij en vice versa. Maar het woordje samen in artikel 2.24a verward mij want misschien kan het wel een dochter van beide zijn aangezien ze samen de bestuurders benoemen en samen absolute zeggenschap ze kunnen toch besluiten ik benoem meer dan 50% van de commissarissen en jij meer dan 50% van de bestuurders of klopt dit niet?
Ook vraag ik mij af of een joint venture een groepsmaatschappij is aangezien er centrale leiding moet zijn (2.24b) en organisatorische verbintenis. Maar wat is centrale leiding? Ik las online dat dit is het hebben van een centraal plannings en controlingssysteem, maar ook dat de centrale leiding moet kunnen worden doorgezet tegen de wil van de bestuurders van de ondergeschikte vennootschapen (zijn dit de andere bv's) en als je een dochter bent ben je dan ook een deelneming aangezien een dochter ook voldoet aan de vereisten van een deelneming (2.24C)
http://books.google.nl/books?id=PhlBUgfLbH0C&pg=PA1040&lpg=PA1040&dq=is+een+joint+venture+een+groepsmaatschappij&source=bl&ots=5jFVAr13ip&sig=8sr2mY_32DYfj899I5LJc4yk3MQ&hl=nl&sa=X&ei=Ri4uUdX5NeOt0QWeqIHIDw&ved=0CEUQ6AEwBA#v=onepage&q=is%20een%20joint%20venture%20een%20groepsmaatschappij&f=false
Pagina 1040
Bedankt voor uw tijd en moeite |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 27 feb 2013 20:59 Onderwerp: |
|
|
Kijk behalve in de Asser ook in de Groene Serie en Tekst & Commentaar. Daarin kun je de definitie en uitleg van de door jou genoemde begrippen vinden. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 feb 2013 19:24 Onderwerp: |
|
|
Een 50-50 joint venture is inderdaad geen dochter, maar de verdeling van de aandelen kan ook anders zijn, lijkt me. Bijvoorbeeld A heeft 40% en B heeft 60%. Dan is de joint venture een dochter van B.
Het woordje 'samen' slaat volgens mij op 'samen met een dochter' niet met een andere zelfstandige vennootschap.
De joint venture (ook de 50-50 joint venture) is volgens mij wel een groepsmaatschappij, want er is wel centrale leiding en organisatorische eenheid. Is ook een deelneming. |
|
|
|
 |
|