Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 21 jun 2025 19:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verhoor minderjarige
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dhjana

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 3:25    Onderwerp: verhoor minderjarige Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik zou het erg waarderen als jullie hier een blik op zouden willen werpen.

Afgelopen zondagavond was mijn zoon van 15 met een vriend van hem (ook 15) buiten. Ze liepen op een braakliggend terrein (gewoon toegankelijk, geen hek er om heen) en liepen daar, zoals zij dat zeggen, wat 'te klooien'. Dat hield in: ze hadden allebei een stok in hun handen, mijn zoon heeft met de stok één keer tegen een hek geslagen dat om het aanliggende terrein lag (bouwterrein), ze hebben stenen van een hoop stenen laten rollen en ze hebben een gevonden fietswiel heen en weer gegooid. Een buurtbewoner deed melding van een mogelijke inbraak. Daarop zijn ze ingesloten door ongeveer zes agenten, aangehouden, kregen handboeien om. Mijn zoon werd in een busje gezet, de vriend in een auto. In het busje en de auto werden er vragen gesteld over wat ze daar aan het doen waren en dat hebben ze verteld. Er werd ze verteld dat ze waren aangehouden voor een poging tot inbraak en dat ze het recht hadden op een advocaat. Maar er werd ze ook te kennen gegeven dat 'het weleens een stuk langer zou kunnen gaan duren' als ze daar gebruik van maakten. Beiden hebben los van elkaar gezegd dat ze geen advocaat wilden. Daarna zijn ze naar het bureau gebracht en voorgeleid voor de hulpofficier van justitie. Intussen was er onderzoek gedaan en werd geconstateerd dat er geen poging tot inbraak was gedaan en dat er ook geen schade was. Waarop de hulpofficier zei dat ze dus beboet zouden worden voor baldadigheid. Mijn zoon vroeg wat baldadigheid dan inhield, hierop kreeg hij te horen dat 'hij niet zo bijdehand moest zijn'. Later is er nog een gesprek geweest met de wijkagente die bij de aanhouding betrokken was. Waarop beiden naar huis werden gestuurd met een geel briefje, pv. Enige tekst hierop: "op de openbare weg dan wel voor publiek toegankelijke plaats baldadigheid plegen tegen goederen". Ik heb de volgende dag gebeld omdat ik wilde vragen of er nog een beschikking oid kwam met meer informatie en hoe ik hier eventueel tegen in verzet kon gaan. De agente vertelde me toen dat ik twee weken had om in verzet te gaan, dat die twee weken waren ingegaan op het moment dat hij met de bon naar huis was gestuurd, maar dat het nog wel tien dagen kon duren voordat hij een beschikking thuis kreeg. Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met de wijkagente die ze heeft aangehouden. Zij zei dat ze bij de aanhouding al had gezien dat ze minderjarig waren (dus voordat ze in de bus hun ID moesten laten zien en vóór de eerste vragen), dat ik moest wachten op de acceptgiro voordat ik bezwaar kon maken. Ik heb gevraagd of zij zelf de strafbare feiten had geconstateerd of dat deze waren opgemaakt uit de verklaringen, de agente zei dat zij deze zelf had geconstateerd, want ze had ze met de stokken op de hekken horen slaan, nou ja, in ieder geval, ze had lawaai gehoord van metaal op metaal. Ik heb gevraagd bij welk gebouw er dan in eerste instantie het vermoeden was dat er was ingebroken (er grenzen geen gebouwen aan het betreffende terrein), daar kon ze me geen antwoord op geven, behalve dan dat er een toename aan inbraken was de laatste tijd en dat ze daarom extra surveilleerden. Ik heb gevraagd of er door haar of door de hulpofficier schriftelijke verslaglegging was gedaan (ook al omdat mijn zoon zei dat hij geen verklaring had hoeven ondertekenen), de agente zei dat dat niet het geval was.
Ik heb gevraagd of er bij een verhoor van een minderjarige niet sowieso een wettelijk vertegenwoordiger aanwezig hoort te zijn, ze zei dat beiden waren gewezen op hun recht om een advocaat erbij te hebben, maar dat ze dat geweigerd hadden. En dat dat voldoende was.
Op mijn opmerking dat mij het geheel nogal buitenproportioneel leek heeft ze niet gereageerd, op mijn vraag hoe het zat met bezwaar maken of in verzet gaan verwees ze me naar om.nl.

Mijn vraag is: is dit allemaal correct verlopen? Is er voldoende grond om hiertegen in bezwaar/verzet te gaan en zo ja, hoe kan ik dat dan doen?

vriendelijke groet, dhjana
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aangehouden minderjarige wordt geacht niet zelf afstand te kunnen doen van zijn recht om zich voor het verhoor bij te laten staan.

Dat betekent naar mijn mening dat de verklaringen die afgelegd zijn niet voor het bewijs gebezigd kunnen en mogen worden.
Bekijk de homepage
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat geldt alleen voor zaken waar een voorlopige hechtenis op staat.
Eenvoudige (zogenaamde c-zaken) zaken kan wel afgezien worden van een advocaat door de minderjarige.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Eenvoudige (zogenaamde c-zaken) zaken kan wel afgezien worden van een advocaat door de minderjarige.

'poging tot inbraak' staat er tocht? Dat is geen c-zaak.
Bekijk de homepage
Dhjana

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het moment dat ze afzagen van een advocaat ging het nog om poging tot inbraak, dit werd later pas herzien naar baldadigheid.
Maar omdat er geen schriftelijke vastlegging is (en mijn zoon dus ook niets heeft moeten ondertekenen) zijn er dus ook geen officiële verklaringen...
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 24 feb 2013 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
hilde12 schreef:

'poging tot inbraak' staat er tocht? Dat is geen c-zaak.

Sorry, ging uit van de baldadigheid
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds