Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Antonio
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 mrt 2013 21:53 Onderwerp: ebay-verkoop eindigt in Duitse(?)rechtbank... |
|
|
Beste lezer,
ik zit met een probleem waar ik niet 1-2-3 meer uitkom en hoop hier enige raad te kunnen inwinnen. . .
Eind 2011 heb ik via de duitse ebay een horloge verkocht. Ik zal jullie de details besparen maar het ging om een redelijk duur exemplaar waar uitendelijk ruim 6.700 euro voor betaald is.
In de advertentie heb ik geprobeerd duidelijk te maken niet zeker te weten of het om een echte (in dit geval Rolex) ging.
Daarnaast heb ik uitdrukkelijk aangegeven dat men alleen moest bieden indien men het eens was met:
1) geen retournering
2) geen garantie.
3) niet bieden indien niet akkoord met punten 1 en 2.
De koper heeft na het horloge te hebben ontvangen meteen een expert ingeschakeld om te kijken of het wel een echte was. Dit was volgens de expert niet het geval, waarna de koper zich bij mij ging beklagen.
Ik heb hem vriendelijk gewezen op de bepalingen waaronder gekocht werd en liet het verder daarbij.
NB: een horloge, ongeacht merk, met dit type uurwerk kost gemiddeld altijd tussen de 5 en 25 duizend euro, dus links- of rechtsom, hij heeft sowieso geen slechte koop gedaan.
Lang verhaal kort. Koper heeft de zaak voor een duitse rechter gebracht, en naast terugname van het horloge tevens een schadevergoeding geëist van een slordige 23.000 euro.
Nu komt dus mijn vraag
De duitse rechter heeft een uitspraak gedaan die grotendeels de koper in het gelijk stelt. Ik heb me in de zaak bij moeten laten staan door een in duitsland erkende/gemachtigde advocaat.
Is de uitspraak van de duitse rechter één op één in NL uitvoerbaar of heb ik nog de kans daartegen in Nederland beroep aan te tekenen en dit in Nederland te laten voorkomen?
De kosten van proces voeren in Duitsland zijn dusdanig (alleen de afstand is al ruim 600km enkele reis) dat ik ze niet meer dragen kan, dus verder verweer / beroep in Duitsland is voor mij onmogelijk.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties/raad. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: zo 10 mrt 2013 3:47 Onderwerp: |
|
|
Hoger beroep zul je in Duitsland moeten aantekenen binnen de daartoe geldende termijn. In Duitsland gewezen vonnissen zijn internationaal-rechtelijk in Nederland te executeren, mits zij voldoen aan een aantal vereisten, waaronder geen strijd met de openbare orde.
Inhoudelijk kan ik niets over deze zaak zeggen omdat ik de feiten niet ken, maar gebaseerd op wat je summier vertelt moet er, lijkt mij, meer aan de hand zijn dat je niet vertelt, wil de rechter je niet alleen gelasten het geld terug te geven maar ook nog een schadevergoeding er bovenop laten betalen die nog een veelvoud van het bedrag is, vermoedelijk omdat je toch niet duidelijk genoeg aangegeven hebt dat het om een nep item ging (wat overigens verkoop en import in EU überhaupt illegaal maakt). _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|