Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 jul 2025 0:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

auto gekocht binnen 1000 km versnellingsbak stuk .
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
volkswagen

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2013 22:14    Onderwerp: auto gekocht binnen 1000 km versnellingsbak stuk . Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo wat kan ik doen en wat is mijn recht ?
ik heb een auto gekocht en binnen 1000 km is de versnellingsbak stuk ,
nu kom ik er achter dat de kmstand ook nog terug gedraait is .

ik heb de auto als particulier gekocht van een bedrijf ,die wou een factuur
maken met een veel lager bedrag dan dat ik voor de auto heb betaald.
dit omdat hij dan minder btw hoefde te betalen ?
ik heb de factuur niet getekend omdat ik hier niet mee akkoord ging en op de factuur staat dat ik geen grantie heb .
nou 3 weken verder en bijna 1000km heb ik de versnellingsbak stuk .
ik heb mijn garage gevraagd of dit door mij komt ? of dat dit een verborgen gebrek is ? mijn garage zegt dat dit nooit in 1000 km kan gebeuren en de vorige eigenaar hier zeker van af geweten moet hebben .
ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die zegt nergens vanaf te weten en niks voor mij kan doen ,en dat het helaas voor mij is !
dus vandaar mijn vraag wat kan ik doen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
CreeperNL

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2013 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo beste,

U heeft niet de koop overeenkomst getekend omdat het bedrag onjuist was.
Ook verteld u, dat er geen garantie op de desbetreffende factuur stond.

Dan is mijn vraag, u koopt een auto zonder ergens voor getekend te hebben? qua koop overeenkomst dan. ja dan zou er weinig te halen zijn.
U moet formeel kunnen aantonen dat u de auto daar gekocht heeft, los van het feit dat de kilometers terug gedraaid zouden zijn, kunt u dit aan tonen?

Al zou u dat kunnen aantonen, u heeft geen koopovereenkomst gesloten, want u heeft niet getekend. u kunt dus nooit verwijten dat het de schuld is van de dealer. aangezien er geen overeenkomst is. ben bang dat u dan inderdaad achter het net vist.

Los van het feit dat, als we even op de zaken vooruit lopen de rechter u eerder dingen zult gaan verwijten. U heeft immers een auto gekocht bij iemand die belasting fraude wou gaan plegen. dan zouden er bij u alle alarm bellen moeten af gaan en de koop ontzien en elders opzoek gaan naar een auto.

groeten.
volkswagen

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2013 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo

ik heb de koop overeenkomst niet getekend omdat ik niet mee eens was dat hij btw fraude wou plegen en dat er geen garantie op de auto zat .
dit werd pas verteld een dag later na dat ik de auto op naam had geschreven en dus al eigenaar was .

en door de NAP check blijkt dat de km stand onlogisch is terwijl hij zei dat ie correct was
CreeperNL

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2013 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volkswagen schreef:
hallo

ik heb de koop overeenkomst niet getekend omdat ik niet mee eens was dat hij btw fraude wou plegen en dat er geen garantie op de auto zat .
dit werd pas verteld een dag later na dat ik de auto op naam had geschreven en dus al eigenaar was .

en door de NAP check blijkt dat de km stand onlogisch is terwijl hij zei dat ie correct was

Hallo,

Dan heeft u weinig kans dat er iets te halen valt, zoals: de kosten van de schade, in welke vorm dan ook. dit gezien uit een oog punt omdat er geen koop overeenkomst is. los van het feit dat u zelf verantwoordelijk blijft voor de koop van de auto. u moet zelf zorgen dat alles duidelijk is, voor dat u de auto daadwerkelijk op naam zet. daarom is een koopovereenkomst zo belangrijk, daar staat precies in wat beide partijen kunnen verwachten van elkaar, zowel voor de koop als na de koop.

Groeten
CreeperNL

BerichtGeplaatst: do 14 feb 2013 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volkswagen schreef:
hallo

Ik zie het volgende iets te laat, vandaar mij 2e reactie hierop.
u zegt: ik heb de koop overeenkomst niet getekend omdat ik niet mee eens was dat hij btw fraude wou plegen en dat er geen garantie op de auto zat .

U heeft dus een auto gekocht zonder de koopovereenkomst te tekenen omdat er fraude werd gepleegd en omdat u zag dat de dealer geen garantie gaf?? dan kunt u onmogelijk garantie eisen als u bewust niet tekent vanwege de fraude wat ik heel goed begrijp, maar u wist op voorhand al dat er geen garantie op zat. dus al zou de dealer wel juist hebben gehandeld, er was in zijn geheel al geen spraken van garantie dus kunt u zich daar niet op beroepen...u kunt niet garantie eisen als u op voorhand een auto koopt zonder garantie.
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013 0:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De adviezen van Creeper zijn niet van de juridische kwaliteit die je hier normaliter ziet. Een overeenkomst kun je ook gewoon mondeling afsluiten. Een handtekening is hiervoor niet nodig. In de supermarkt teken je immers ook geen overeenkomst.

Er zijn hier vast mensen met meer kennis van consumentenzaken dan ik. Ik kan wel vertellen dat een zaak moet voldoen aan datgene wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Daarnaast heb je als koper een onderzoeksplicht en als verkoper een informatieplicht.

Hoe e.e.a. in deze concrete casus uitpakt kan ik niet zeggen. Bij een auto met een kilometerstand van 300k km kan een versnellingsbak natuurlijk gewoon kapot gaan.... veel is dus afhankelijk van de omstandigheden.
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

CreeperNL schreef:
Al zou u dat kunnen aantonen, u heeft geen koopovereenkomst gesloten, want u heeft niet getekend. u kunt dus nooit verwijten dat het de schuld is van de dealer. aangezien er geen overeenkomst is. ben bang dat u dan inderdaad achter het net vist.

Nee. Een schriftelijke koopovereenkomst is alleen maar een papieren versie van de bedoeling van twee partijen om met elkaar een contract te sluiten. Zonder die papieren versie kan er nog steeds sprake zijn van een koopovereenkomst. Het is wel waar dat het bestaan van een mondelinge koopovereenkomst lastiger is aan te tonen, zeker als er contant is betaald.

Volgens mij is er sprake van consumentenkoop. De gekochte zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. Dat wil zeggen dat u mag verwachten dat de auto de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik nodig zijn. Als er binnen zes maanden iets mis is met de auto, wordt vermoed dat de auto bij levering al gebrekkig was. Dat de verkoper geen garantie heeft gegeven maakt daarbij niet uit. U moet de verkoper de kans geven om het gebrek te repareren. Als hij dat niet doet, mag u dat op eigen kosten doen en de schade op de verkoper verhalen.

Verstuur een aangetekende brief aan de verkoper waarin u de situatie uitlegt en hem vraagt contact met u op te nemen om de reparatie te bespreken. Stel een duidelijk termijn, bijvoorbeeld van twee weken: als de verkoper dan niet reageert gaat u ervan uit dat u zelf het gebrek moet oplossen en zult u de schade op hem verhalen, desnoods via een gerechtelijke procedure.
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013 11:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Regin"]
CreeperNL schreef:
Het is wel waar dat het bestaan van een mondelinge koopovereenkomst lastiger is aan te tonen, zeker als er contant is betaald.

Bij de aankoop van een auto heb je dan nog wel het voordeel dat je door middel van het overschrijvingsbewijs precies kunt zien dat, wanneer , van wie en naar wie de auto is overgeschreven. Dat maakt het bestaan (niet de inhoud) van een koopovereenkomst tussen die partijen al best wel aannemelijk.

Voor het overige kan ik me er prima in vinden, al kun je je afvragen in welke mate een defect aan een (al wat oudere?) tweedehandsauto in de eerste 6 maanden automatisch als gebrekkig wordt aangemerkt, dan wel welke mate van tegenbewijs voldoende is om het bewijsvermoeden weg te nemen.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stuur inderdaad een aangetekende brief, zoals Regin heeft voorgesteld. Je moet op grond van art. 7:22 lid 2 BW de verkoper eerst in de gelegenheid stellen om de tekortkoming te vervangen of te herstellen.

Al met al vind ik dit een moeilijke zaak, omdat aan een tweedehands auto minder eisen gesteld mogen worden dan aan een nieuwe auto. Na duizend kilometer is het goed mogelijk dat er iets stuk gaat: zodra de auto verkocht is heeft de verkoper geen zicht meer op de wijze waarop de koper met de auto omgaat. Dat zijn argumenten die vast naar voren komen bij een eventuele escalatie.

Ik raad aan om sowieso een beroep te doen op non-conformiteit. Maar ik denk, dat met het terugdraaien van de kilometerstand, de overeenkomst ook kan worden vernietigd middels een beroep op dwaling en/of bedrog. Het terugdraaien van de kilometerstand wordt namelijk gezien als een listige kunstgreep.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een recente zaak over de ontbinding van een koopovereenkomst. Ook in deze zaak was met de kilometerstand van de auto geknoeid. Non-conformiteit omdat de auto daardoor niet voldeed aan de eigenschappen die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.

Zie: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BZ1162
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds