|
Auteur |
Bericht |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 9:45 Onderwerp: Huurverlaging eisen wegens vermindering huurgenot |
|
|
Goedemorgen,
Ik heb sinds 1 september 2010 een kamer in Groningen en heb in deze kamer aan één kant een raam en deur. Normaal gesproken keek ik uit op een muur, omdat er een woning naast mijn woning staat.
Sinds kort is daar een verbouwing geweest en hebben ze de muur veranderd in een raamkozijn. Dit betekent dat de persoon die tegenover mij woont, regelrecht in mijn kamer kan kijken. Ik heb op dit moment dus bijna geen privacy meer. Het enige plekje waar mijn overbuurman niet kan kijken is in een klein hoekje.
Dit vind ik erg vervelend en mijn inziens neemt mijn huurgenoot hierdoor in grote mate af. Nu heb ik het een en ander opgezocht en ben ik er achter gekomen dat wanneer er vermindering van huurgenot is wegens een gebrek, je een evenredige vermindering van de huurprijs kan vorderen. Hoe zit dat eigenlijk in mijn geval? Kan ik hier spreken van een gebrek?
Alvast bedankt.
Groet,
Jos IJntema |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 9:55 Onderwerp: |
|
|
Is de andere woning ook van de verhuurder?
Praktisch gezien kun je het beste een raamsticker op je raam plakken of een vitrage ophangen. |
|
|
|
 |
Walnootje
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 9:59 Onderwerp: |
|
|
Ik weet zo niet of het van dezelfde verhuurder is, maar ik geloof het niet. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 12:54 Onderwerp: |
|
|
Art. 5:50 lid 1 BW: Tenzij de eigenaar van het naburige erf daartoe toestemming heeft gegeven, is het niet geoorloofd binnen twee meter van de grenslijn van dit erf vensters of andere muuropeningen, dan wel balkons of soortgelijke werken te hebben, voor zover deze op dit erf uitzicht geven
Je huisbaas kan er dus als eigenaar bezwaar tegen aantekenen, als het binnen twee meter van de erfgrens is. Of dit valt onder vermindering van huurgenot, zodat je hem in zijn portemonnee kan raken om hem daar toe te dwingen (de gemiddelde huisbaas doet uit zichzelf niet zoveel is mijn ervaring) weet ik niet. |
|
|
|
 |
Walnootje
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 13:20 Onderwerp: |
|
|
Ik ben er net achtergekomen dat het dezelfde eigenaar is. Ik begrijp dus dat ik eigenlijk weinig kan doen. |
|
|
|
 |
Joeri
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 19:09 Onderwerp: |
|
|
Walnootje schreef: | Ik ben er net achtergekomen dat het dezelfde eigenaar is. Ik begrijp dus dat ik eigenlijk weinig kan doen. |
Daar ben ik het niet zo mee eens.
De huurbaas heeft de verplichting om aan jou huurgenot te verschaffen.
Onder dit huurgenot valt een recht op privacy.
Doordat de huurbaas een raam direct ter hoogte van jou raam heeft geplaatst, waardoor jij nou een vermindering van je privacy ondervind, word jij aangetast in je huurgenot.
Immers, er was daar eerst een muur. De huisbaas had best het raam van de nieuwbouw iets kunnen opschuiven lijkt mij. Ik zie best redenen voor een huurverlaging ex art. 7:207 lid 1 BW. Het probleem hier is dat er, volgens de letterlijke tekst van art. 7:204 BW niet direct sprake is van een gebrek.
Ik zou me dus afvragen of ik de overeenkomst niet gewoon op zou zeggen en op zoek naar een andere kamer zou gaan, dat lijkt mij in deze makkelijkste weg. |
|
|
|
 |
|