|
Auteur |
Bericht |
wika60
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 23 jan 2013 16:20 Onderwerp: vals beschuldigd van vernieling/geweldpleging.hoe nu verder? |
|
|
Advies gevraagd. . .
Tijdens een van de sporadische keren dat mijn vriendin alleen uitgaat heeft ze een woordenwisseling gehad. Ze werd daarbij zo zwaar beledigd dat ze een half glas bier in het gezicht van de man in kwestie (ik zal hem gemakshalve Jan noemen) gooide en kwaad wegliep.
Toen ze op het eind van de avond naar de taxibus liep werd ze aangesproken waarop ze zich omdraaide. Meteen kreeg ze een klap in haar gezicht van Jan waardoor ze op de grond belandde. Beduusd van wat haar overkomen was is ze in de bus gestapt en naar huis toe gegaan. Zelf zag ik de volgende morgen de zwelling in haar gezicht en raadde haar aan aangifte te doen. Daar had ze geen zin in (al die rompslomp en waarvoor. . ) dus hebben we het over laten gaan.
Enkele weken later kreeg ze een telefoontje van de politie. Of ze even wilde komen om een verklaring af te leggen.
Wat bleek. Jan had aangifte gedaan van het feit dat mijn vriendin in het café zijn bril van het hoofd zou hebben getrokken en op de grond kapot gestampt! Totale onzin en absoluut niet waar.
Dus naar het politiebureau gegaan waar mijn vriendin haar verklaring heeft afgelegd.
Enkele maanden daarna kregen we post van het CJIB. Boete ivm. geweld en vernieling groot 170 euro. Meteen een bezwaarschrift (verzet heet dat geloof ik) ingediend en niets meer gehoord tot eind december 2012. Of we alsnog die 170 euro wilden betalen.
Inmiddels hebben we de kastelein en enkele andere gasten, die op de bewuste avond aanwezig waren, gesproken. Ze geven allemaal aan dat mijn vriendin niets heeft gedaan.
Dit in tegenstelling tot de verklaring van Jan, die naast een goede vriend als getuige, ook aangeeft dat de kastelein alles gezien zou hebben (wat dus gewoon gelogen is).
Wat kunnen we nu doen. Financieel heb ik weinig armslag en advocaten/juristen kosten nogal wat. . .
Zelf het woord doen in de rechtbank is voor mijn vriendin geen optie.
Wat raden jullie mij aan?
Waar kan ik hulp krijgen? Welke kosten komen er op me af? Moet mijn vriendin alsnog aangifte van mishandeling doen (is reeds opgenomen in haar verklaring destijds)?
Alvast bedankt voor jullie meedenken / antwoord. |
|
|
|
 |
Joeri
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: do 31 jan 2013 12:16 Onderwerp: |
|
|
Lastig. Want ook je vriendin is fout geweest in haar handelen.
Wat ik een beetje raar vind is dat er een boete in de deur valt zonder dat er nader onderzoek is gedaan. Indien je echt van mening bent dat die onterecht is, zou ik er tegen in beroep gaan. Let er echter wel op dat dit waarschijnlijk meer gaat kosten dan dat het oplevert. Als je inkomen niet toereikend genoeg is, dan kun in bepaalde gevallen gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen. Zie voor meer informatie: http://www.juridischloket.nl/werkwijze/rechtsbijstand/advocaat-nodig/Pages/default.aspx
Ik ben zelf geen advocaat, maar als je echt zo veel getuigen kan oproepen als dat je beweerd, dan zou ik het wel proberen. Een advocaat zou dan mogelijk de route van laster ex art. 262 .Sr kunnen bewandelen.
Het gaat je hoe dan ook geld kosten. En je loopt het risico de zaak te verliezen. Maak dus de afweging, wil ik mijn gelijk behalen of betaal ik die €170,-. |
|
|
|
 |
wika60
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 feb 2013 14:04 Onderwerp: |
|
|
Jouri, bedankt voor je reactie.
De overweging om door 170 euro te betalen van alles af te zijn hebben we gemaakt, maar:
daarna(ast) volgt ongetwijfeld het moeten betalen van de vernielde bril. Je bekent schuld zodra je betaalt (?).
Zoals we hebben gehoord (we wonen op een klein dorp) meent Jan dat zijn bril ruim 1.000 euro waard zou zijn. Dat brengt het totaal al op 1.170 euro.
Voor iets wat je niet gedaan hebt is dat nogal een bedrag. . .
Is het niet zo dat, indien je gedaagd wordt en de 'zaak' wint, de tegenpartij jouw kosten moet betalen? |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: vr 01 feb 2013 15:07 Onderwerp: |
|
|
Door het betalen van de boete bekent u inderdaad schuld met betrekking tot het strafbare feit. Dit leidt er echter niet direct toe dat u ook de schade dient te vergoeden. De tegenpartij bij een strafzaak is namelijk de overheid en niet het slachtoffer zelf. Het slachtoffer heeft binnen het strafrecht overigens wel de mogelijkheid om zich in het proces te voegen als benadeelde partij en schadevergoeding te vorderen.
Indien het slachtoffer dit niet doet zal deze om zijn/haar schade vergoed te krijgen een civiele procedure dienen starten en schadevergoeding moeten vorderen op grond van een onrechtmatige daad (art 6:162 BW e.v.). Indien u bent veroordeeld voor een strafbaar feit is het uiteraard wel vrij aannemelijk dat u een onrechtmatige daad heeft begaan en dus de door de tegenpartij geleden schade moet vergoeden. De tegenpartij zal dan wel aannemelijk moeten maken welke schade er daadwerkelijk is geleden, dus dat de bril inderdaad €1000,- heeft kost.
Het is inderdaad zo dat in beginsel de gerechtskosten (en mogelijk ook andere kosten) inderdaad voor rekening komen van de verliezende partij. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
|