Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 8:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Curator stallingskosten laten betalen gevorderde auto
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alarsdes

Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 14:52    Onderwerp: Curator stallingskosten laten betalen gevorderde auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

In augustus heb ik een auto overgenomen van mijn dochter die mij nog geld schuldig was. Ik heb de auto op mijn naam gezet en omdat hij nog niet APK goed gekeurd was, laten schorsen. De waarde van de auto was mijns inziens ongeveer 300 euro.

Na verloop van 3 weken werd de auto door een curator teruggvorderd.

Mijn dochter was failliet verklaard en auto behoorde tot de failliete inboedel stelde de curator . En omdat er geen koop overeenkomst was gesloten en er geen andere geldende rechten van toepassing waren, moest de auto terug naar de failliete boedel van mijn dochter.

Sindsdien (september 2012) staat die auto op de oprit van mijn eigen huis. Omdat de auto geschorst is, en niet meer in de APK , verzekering of belasting en nog op mijn naam staat wil ik hm niet op straat zetten. Want als er boetes komen of dat de politiet komt, dan komen ze bij mij, want de auto staat nog steeds op mijn naam.

In nov. 2012 heb ik de curator laten weten dat ik de auto weg wil hebben van mijn grondgebied. Maar voor dat die weg mocht, hij eerst op een ander moest worden overgeschreven. Verder heb ik er bij ingezet dat als de auto op 5 december 2012 nog op mijn oprit/grondgebied zou staan, ik, vanaf die tijd 2,50 per dag gebruik van mijn oprit in rekening zou brengen. Parkeergeld of stallingskosten.
Ik heb op deze brief geen reactie gekregen van de curator en heb dan ook op 1 januari jl een rekening naar de curator gestuurd ter hoogte van ongeveer 50 euro. De volgende over januari is ook al in de maak !!

Nu vandaag 1 februari krijg ik via emial een berichtje dat ze de auto bijna verkocht heeft, maar dat ik volgens haar geen vergoeding krijg voor de stalling van de auto. Zo kort, zonder veklaring waarom niet.

De curator weigert dus deze rekening te betalen.
Moet ik dit zo maar nemen, of sta ik in mijn recht om de stallingskosten/ parkeerkosten bij de curator in rekening te brengen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 18:41    Onderwerp: Re: Curator stallingskosten laten betalen gevorderde auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

alarsdes schreef:
Moet ik dit zo maar nemen, of sta ik in mijn recht om de stallingskosten/ parkeerkosten bij de curator in rekening te brengen.

Wat je doet moet je zelf weten, maar ik kan je alvast vertellen dat er geen rechtsgrond is voor je vordering. Een vordering zonder rechtsgrond wordt afgewezen.

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 19:31    Onderwerp: Re: Curator stallingskosten laten betalen gevorderde auto Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
alarsdes schreef:

Wat je doet moet je zelf weten, maar ik kan je alvast vertellen dat er geen rechtsgrond is voor je vordering. Een vordering zonder rechtsgrond wordt afgewezen.

Ok leg uit rechtsgrond. Ik ben namelijk een enorme leek op dit gebied. En hoop dan ook via dit forum meer duidelijker ook naar de curator te kunnen optreden.

Zoals ik het zie:
De auto is niet van mij, maar staat op mijn grondgebied. De oprit van mijn koopwoning. ik heb diverse keren gevraagd aan de curator om de auto te verwijderen van mijn grondgebied. Tenslotte heb ik er een datum aan gekoppeld dat als de auto dan niet weg is, ik kosten in rekening ga brengen.

Wanneer zou ik dan wel in mijn recht staan en haar kosten mogen doorberkenen.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 19:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb antwoord gegeven. Ik wens je veel succes.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als u kosten maakt.
AdmiraalGeneraal

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: vr 01 feb 2013 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De terugvordering is via de faillissementpaulina gebeurd. Je hebt waarschijnlijk de schuldeisers benadeeld. Je was op de hoogte van je dochter haar slechte toestand.

Je kan toch niet verwachten dat je nog opstallingskosten ga krijgen:)?? Je hebt geen rechtsgrond. Er is geen sprake van bewaarneming
alarsdes

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

AdmiraalGeneraal schreef:
De terugvordering is via de faillissementpaulina gebeurd. Je hebt waarschijnlijk de schuldeisers benadeeld. Je was op de hoogte van je dochter haar slechte toestand.

Je kan toch niet verwachten dat je nog opstallingskosten ga krijgen:)?? Je hebt geen rechtsgrond. Er is geen sprake van bewaarneming

Mijn dochter had een onderneming samen met haar vriend. In april zijn ze als levenspartners uit elkaar gegaan. Toen was opeens de verblinde liefde over. En in juli kwamen wij er achter, omdat hij zich opeens uitschreef uit de VOF, zonder daar met mijn dochter over te praten, en de schuldeisers opeens bij ons aan de deur stonden, dat de onderneming op het punt stond van omvallen. In totaal 55000 euro aan onbetaalde rekeningen. En de aanvraag voor faillisement.

De Vof stond opeens alleen op naam van mn dochter. De auto stond ook op mijn dochter haar naam, maar die had nog geen rijbewijs. De ex vriend reed in de auto, kreeg boetes en betaalde niets, geen verzekering geen apk. We hebben toen de auto bij hem weggehaald en op mijn naam gezet. Ik kreeg nog ongeveer 2000 euro van hem en haar, geld wat ik hen geleend had.
Dus de auto voor de 2000 euro. Toen kwam het faillisement. Maar omdat ik geen schuldbewijs had van de 2000 euro en er geen koopovereenkomst was voor de auto, moest ik hem terug doen aan de curator.
Ik heb dan ook, mijns inziens, niemand benadeeld, kom er alleen zelf slecht af. Achteraf gezien ben ik gewoon dom geweest. En nu moet ik ook nog eens gratis die auto stallen. Tja zal wel gerechtigheid zijn.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De VOF kan niet op naam van één persoon komen te staan, deze is van rechtswege ontbonden toen de ex-vriend uittrad, maar dat terzijde.

Verder, als de auto is verkocht alvorens het persoonlijk faillissement van de dochter (immers, auto stond op haar naam en niet die van de VOF) al is uitgesproken, is er in principe gewoon een geldige koopovereenkomst tot stand gekomen: ze was beschikkingsbevoegd, er was een geldige titel en levering heeft plaatsgevonden (3:84 BW). Daarbij is niet relevant of deze op papier is vastgelegd of mondeling is gesloten; immers is dit soort overeenkomsten vormvrij.

Dat de auto op naam van vader staat maakt dat hij vermoed wordt eigenaar te zijn geworden op de datum van wijziging. Dat andere schuldeisers mogelijk zijn benadeeld kan zo wezen, maar vader was er in ieder geval ook een; als verder de verkoopprijs gelet op marktprijzen en particulier vraag en aanbod te verdedigen valt, tegen een onderbouwd verwijt dat de prijs te laag is, kan dan mijns inziens ook van Paulianeus handelen geen sprake zijn.

Dat een curator vordert, maakt de onderliggende vordering nog niet terecht. Wat wel onhandig is, is dat kennelijk de rechtmatigheid van de vordering nu is erkend. Het is wellicht handig als TS voor hij schiet uit de heup eerst eens een juridisch deskundige naar de zaak laat kijken incl. alle relevante feiten, dit kan hem veel geld schelen.

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

alarsdes schreef:

Mijn dochter had een onderneming samen met haar vriend. In april zijn ze als levenspartners uit elkaar gegaan. Toen was opeens de verblinde liefde over. En in juli kwamen wij er achter, omdat hij zich opeens uitschreef uit de VOF, zonder daar met mijn dochter over te praten, en de schuldeisers opeens bij ons aan de deur stonden, dat de onderneming op het punt stond van omvallen. In totaal 55000 euro aan onbetaalde rekeningen. En de aanvraag voor faillisement.

Kijk, met dit verhaal kunnen we wat!
Wat heeft de VOF over de winstdeling afgesproken? of de verliesneming? Wat DR. al zegt. De VOF is bij rechtswege niet meer aanwezig. stel; VOF failliet, zijn de vennoten ook failliet.
Hoe dan ook, jij moet bewijzen dat er geen wetenschap was van een toekomstige faillisement en als jij kan bewijzen is dat geen probleem. Het enige probleem is: je bent familie. Ik weet niet zeker, maar het maakt bewijzen toch iets makkelijker

De Vof stond opeens alleen op naam van mn dochter. De auto stond ook op mijn dochter haar naam, maar die had nog geen rijbewijs. De ex vriend reed in de auto, kreeg boetes en betaalde niets, geen verzekering geen apk. We hebben toen de auto bij hem weggehaald en op mijn naam gezet. Ik kreeg nog ongeveer 2000 euro van hem en haar, geld wat ik hen geleend had.
de VOF kan nogmaals niet zomaar op jouw dochter staan. Ze moet meer weten.

Ik heb dan ook, mijns inziens, niemand benadeeld, kom er alleen zelf slecht af. Achteraf gezien ben ik gewoon dom geweest. En nu moet ik ook nog eens gratis die auto stallen. Tja zal wel gerechtigheid zijn

@ De schuldeiser worden wel benadeeld. Als je nu een respectievelijke som voor de auto neer heb gelegd, kan de curator toch overstag gaan als je de daadwerkelijke verkoopwaarde aan de boedel heb betaald. Dan wordt er mijn inziens ook de boedel niet benadeeld.
@ Mr.Dunno
Quote:
Verder, als de auto is verkocht alvorens het persoonlijk faillissement van de dochter (immers, auto stond op haar naam en niet die van de VOF) al is uitgesproken, is er in principe gewoon een geldige koopovereenkomst tot stand gekomen: ze was beschikkingsbevoegd, er was een geldige titel en levering heeft plaatsgevonden (3:84 BW). Daarbij is niet relevant of deze op papier is vastgelegd of mondeling is gesloten; immers is dit soort overeenkomsten vormvrij.

Ik ben van mening dat de FaillisementPaulina ook hier van toepassing is. de VOF is failliet, dus alle vennoten zijn ook failliet. en in dit geval komen de schuldeisers naar de natuurlijke personen. Ik blijf bij mijn standpunt.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben van mening dat de FaillisementPaulina ook hier van toepassing is. de VOF is failliet, dus alle vennoten zijn ook failliet. en in dit geval komen de schuldeisers naar de natuurlijke personen. Ik blijf bij mijn standpunt.

Die vrijheid heb je. Maar een faillissement moet worden uitgesproken en treedt niet van rechtswege in. Tot die tijd blijft de eigenaar in beginsel beschikkingsbevoegd over zijn eigendommen. En wat niet binnen je eigendom of vorderingsrecht valt, valt buiten de faillissementsboedel. Je kunt anders menen, maar dat staat dan haaks op de juridische realiteit. En ook de curator mag gerust een andere mening zijn toebedaan, maar ook hij zal dan nog altijd de grondslag van zijn vordering aannemelijk moeten maken. En dat gaat hem (buiten beschouwing gelaten een eventuele erkenning van TS) niet lukken op basis van het verhaal zoals dat nu lijkt te zijn. Laat staan dat het in realiteit verhaalbaar is als hij het voor de rechter moet brengen, zeker gelet op de minimale hoogte van het bedrag waar het om gaat en de hoge kosten die ermee gepaard gaan voor diezelfde schuldeisers wiens belangen hij aangewezen is te behartigen.

Over hoofdelijke aansprakelijkheid van de voormalige vennoten heb ik overigens verder niets gezegd. Die is er. Maar ook dat gegeven maakt ze niet minder beschikkingsbevoegd, al helemaal niet over hun privé bezit dat afgescheiden is van het vermogen van de VOF.

BerichtGeplaatst: za 02 feb 2013 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:

Die vrijheid heb je. Maar een faillissement moet worden uitgesproken en treedt niet van rechtswege in. Tot die tijd blijft de eigenaar in beginsel beschikkingsbevoegd over zijn eigendommen. En wat niet binnen je eigendom of vorderingsrecht valt, valt buiten de faillissementsboedel. Je kunt anders menen, maar dat staat dan haaks op de juridische realiteit. En ook de curator mag gerust een andere mening zijn toebedaan, maar ook hij zal dan nog altijd de grondslag van zijn vordering aannemelijk moeten maken. En dat gaat hem (buiten beschouwing gelaten een eventuele erkenning van TS) niet lukken op basis van het verhaal zoals dat nu lijkt te zijn. Laat staan dat het in realiteit verhaalbaar is als hij het voor de rechter moet brengen, zeker gelet op de minimale hoogte van het bedrag waar het om gaat en de hoge kosten die ermee gepaard gaan voor diezelfde schuldeisers wiens belangen hij aangewezen is te behartigen.

Over hoofdelijke aansprakelijkheid van de voormalige vennoten heb ik overigens verder niets gezegd. Die is er. Maar ook dat gegeven maakt ze niet minder beschikkingsbevoegd, al helemaal niet over hun privé bezit dat afgescheiden is van het vermogen van de VOF.

nee oke. We zijn het eens. Er is sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid.

ik ben een voorstander van het eendracht arrest met een mogelijkheid tot schuldsanering
Regin

Leeftijd: 37

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
En ook de curator mag gerust een andere mening zijn toebedaan, maar ook hij zal dan nog altijd de grondslag van zijn vordering aannemelijk moeten maken. En dat gaat hem (buiten beschouwing gelaten een eventuele erkenning van TS) niet lukken op basis van het verhaal zoals dat nu lijkt te zijn.

Nee. De grondslag van de vordering van de curator is faillissementspauliana (art. 42 Fw). De koopovereenkomst tussen vader en dochter is onverplicht gesloten: er bestond geen eerdere verplichting tot het sluiten van zo'n overeenkomst. De vader wordt geacht wetenschap te hebben gehad van benadeling, omdat de overeenkomst binnen één jaar voor het faillissement is gesloten en de vader een bloedverwant in de eerste graad is van de dochter (art. 43 lid 1 sub 3 Fw). De vordering van de curator slaagt, ook zonder erkenning.

bona fides schreef:

Je zou kunnen verdedigen dat er sprake is van ongerechtvaardigde verrijking. Na de vernietiging van de koopovereenkomst is de auto niet meer eigendom van de vader. Door de auto bij haar vader te laten staan, spaart de dochter (d.w.z. de boedel) stallings- of parkeerkosten uit. Maar zelfs als zo'n grondslag bestaat, is de kans nihil dat de vader geld krijgt voor het laten staan van de auto. Hij staat als concurrent schuldeiser immers helemaal achteraan in de rij.
alarsdes

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de VOF kan nogmaals niet zomaar op jouw dochter staan. Ze moet meer weten.

Ze kreeg van de Kvk bericht dat de tweede vennoot zich had laten uitschrijven. De mogelijkheid voor haar was om binnen 3 weken actie te ondernemen, dus of een andere vennoot of als eenmansbedrijf verder te gaan.
Echter zo ver is het niet meer gekomen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
bona fides schreef:

Je zou kunnen verdedigen dat er sprake is van ongerechtvaardigde verrijking. Na de vernietiging van de koopovereenkomst is de auto niet meer eigendom van de vader. Door de auto bij haar vader te laten staan, spaart de dochter (d.w.z. de boedel) stallings- of parkeerkosten uit. Maar zelfs als zo'n grondslag bestaat, is de kans nihil dat de vader geld krijgt voor het laten staan van de auto. Hij staat als concurrent schuldeiser immers helemaal achteraan in de rij.

Er is geen verarming, dus een beroep op ongerechtvaardigde verrijking gaat niet op.

Het wordt anders als TS een betaalde parkeerplaats exploiteert, maar dat is niet het geval.

BerichtGeplaatst: wo 06 feb 2013 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, stallingskosten hoef ik dan eigenlijk niet op te rekenen.
De auto staat er nu al bijna een half jaar. Ik ben al geruime tijd bezig om de curator zover te krijgen dat de auto bij mij van de oprit wordt gehaald, en op een andere naam laat overschrijven.

Kan ik hier een termijn aan koppelen,
of ben ik helemaal afhankelijk van de al dan niet vriendelijke medewerking van de curator.
bvdank
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds