Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 10:35 Onderwerp: Erven aan kleinkinderen |
|
|
Goedendag,
Stel dat ik samen woon met iemand en ik heb met deze persoon alleen een samenlevingscontract. Mijn partner heeft enkele broers en zussen en ik heb kinderen en kleinkinderen.
We willen beide graag de erfenis aan mijn kleinkinderen achterlaten. Hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen?
Is het zo dat ik mijn kinderen kan onterven waardoor ze uitsluitend de legitieme portie krijgen? Ik kan dan dus de helft van mijn vermogen achterlaten aan mijn kleinkinderen.
Geldt dat ook voor mijn partner? Hij heeft geen kinderen, betekent dat dat mijn partner zijn gehele vermogen aan mijn kleinkinderen kan schenken?
Maakt het langstlevende nog verschil in deze casus? Stel dat ik de ene helft van mijn vermogen achterlaat aan mijn kinderen en de andere helft aan mijn kleinkinderen. Krijgen zij dan bij mijn overlijden een niet-opeisbare vordering op mijn partner?
Alvast bedankt voor de hulp.
Groet,
Jos IJntema |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 12:54 Onderwerp: Re: Erven aan kleinkinderen |
|
|
Walnootje schreef: | We willen beide graag de erfenis aan mijn kleinkinderen achterlaten. Hoe kunnen we dit voor elkaar krijgen? |
Met een bij de notaris opgemaakt testament.
Quote: | Is het zo dat ik mijn kinderen kan onterven waardoor ze uitsluitend de legitieme portie krijgen? Ik kan dan dus de helft van mijn vermogen achterlaten aan mijn kleinkinderen. |
Dat lijkt me juist.
Quote: | Geldt dat ook voor mijn partner? Hij heeft geen kinderen, betekent dat dat mijn partner zijn gehele vermogen aan mijn kleinkinderen kan schenken? |
Eens, weliswaar onder afdracht van erfbelasting.
Quote: | Maakt het langstlevende nog verschil in deze casus? |
"Langstlevende" speelt alleen als het testament dat zo bepaalt, of als er geen testament is en de erflater is getrouwd of heeft een geregistreerde partner. Jullie hebben slechts een samenlevingscontract, dus bij overlijden krijgt de ander niets tenzij een testament anders bepaalt.
Quote: | Stel dat ik de ene helft van mijn vermogen achterlaat aan mijn kinderen en de andere helft aan mijn kleinkinderen. Krijgen zij dan bij mijn overlijden een niet-opeisbare vordering op mijn partner? |
"Niet-opeisbare vordering" speelt alleen als er geen testament is (en wel een echtgenoot of geregistreerd partner). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|