|
Auteur |
Bericht |
vraagje2
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 feb 2013 17:46 Onderwerp: Wanneer ben je juridisch eigenaar van effecten ? |
|
|
N.a.v. de SNS nationalisatie is er een discussie gaande in een beleggersforum over het volgende.
Bij aankoop van een effect , of beter gezegd na de melding "order is uitgevoerd" , heb je een economisch eigendom van dat effect. Je kunt het b.v. weer verkopen.
Maar het zgn clearingproces, de finale afhandeling van de transactie, duurt drie dagen.
Er wordt nu door sommigen het volgende gesteld:
- eigendomsoverdracht vindt pas plaats na levering
- in dit geval, waarin een derde partij (het bewaarbedrijf) de effecten bewaart, verloopt de levering "met de lange hand",
- het moment van levering en eigendomsoverdracht is dan volgens mij het moment waarop het bewaarbedrijf de transactie verwerkt, dat is op de derde werkdag na uitvoering van de order op de beurs.
Volgens anderen geldt echter dat :
“Direct na een aankoop van een effectentransactie bent u juridisch eigenaar van de effecten.”
Het zal evident zijn dat met name mensen die vorige week woensdag of donderdag SNS aandelen of achtergestelde obligaties kochten geïnteresseerd zijn in de juiste versie. Zijn ZIJ onteigend of kunnen zij stellen dat de koop ongedaan is omdat niet geleverd kan worden ?
Kan iemand helpen ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 04 feb 2013 9:44 Onderwerp: Re: Wanneer ben je juridisch eigenaar van effecten ? |
|
|
vraagje2 schreef: | Het zal evident zijn dat met name mensen die vorige week woensdag of donderdag SNS aandelen of achtergestelde obligaties kochten geïnteresseerd zijn in de juiste versie. Zijn ZIJ onteigend of kunnen zij stellen dat de koop ongedaan is omdat niet geleverd kan worden ? |
Het lijkt mij dat als de economische eigendom is overgegaan, het risico van een plotse onteigening daarmee ook is overgegaan naar de nieuwe economische eigenaar.
De juridische eigendom is vooral van belang als de persoon die de aandelen zou moeten leveren failliet gaat voor te hebben geleverd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 feb 2013 11:18 Onderwerp: |
|
|
Draai het eens om, als je de bevestiging binnen hebt en je verkoopt ze binnen die drie dagen door met enorme winst door een koersstijging, voor wie is dan de winst? Voor die persoon is dan nu ook het verlies. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 04 feb 2013 12:42 Onderwerp: |
|
|
A.Verkerk schreef: | Draai het eens om, als je de bevestiging binnen hebt en je verkoopt ze binnen die drie dagen door met enorme winst door een koersstijging, voor wie is dan de winst? Voor die persoon is dan nu ook het verlies. |
De situatie is hier wel een beetje anders. De aandelen SNS worden niet waardeloos, maar zijn daadwerkelijk onteigend.
Voor de geïnteresseerden een link naar het onteigeningsbesluit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
|
Geplaatst: ma 04 feb 2013 14:18 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | A.Verkerk schreef: | Draai het eens om, als je de bevestiging binnen hebt en je verkoopt ze binnen die drie dagen door met enorme winst door een koersstijging, voor wie is dan de winst? Voor die persoon is dan nu ook het verlies. |
De situatie is hier wel een beetje anders. De aandelen SNS worden niet waardeloos, maar zijn daadwerkelijk onteigend. |
Ik zie niet helemaal in hoe dat gegeven de situatie verandert, maar volgens mij zijn we het op zich eens over het antwoord. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 04 feb 2013 15:52 Onderwerp: |
|
|
A.Verkerk schreef: | bona fides schreef: | A.Verkerk schreef: | Draai het eens om, als je de bevestiging binnen hebt en je verkoopt ze binnen die drie dagen door met enorme winst door een koersstijging, voor wie is dan de winst? Voor die persoon is dan nu ook het verlies. |
De situatie is hier wel een beetje anders. De aandelen SNS worden niet waardeloos, maar zijn daadwerkelijk onteigend. |
Ik zie niet helemaal in hoe dat gegeven de situatie verandert, maar volgens mij zijn we het op zich eens over het antwoord. |
Het verschil is dat als je een aandeel in een NV koopt, de verkoper zijn verplichtingen uit de koopovereenkomst nakomt door het aandeel te leveren. Of het aandeel intussen in waarde is gestegen of gedaald of zelfs waardeloos is geworden is daarbij niet van belang.
In het geval van SNS kan de verkoper die nog niet geleverd heeft, het aandeel helemaal niet meer leveren. Alle aandelen zijn namelijk in handen van de staat gekomen. De koopovereenkomst kan niet meer worden nagekomen. Dit is een groot verschil. De verkoper schiet nu tekort in de nakoming van zijn verplichtingen.
Waar bij waardedaling of geheel waardeloos worden het helder is dat de koper gewoon pech heeft (want de verkoper komt gewoon de koopovereenkomst na), is dat in het geval van onteigening minder duidelijk. De vraag is wie het risico draagt voor de onteigening. Normaal gesproken lijkt me dat de verkoper, maar als bij de verkoop is afgesproken dat de economische eigendom per direct overgaat, lijkt het risico van onteigening mij bij de koper te rusten.
Hier staat op ongeveer 1/3e van de pagina inderdaad dat in het geval van onteigening de economische eigenaar het risico draagt. De juridische eigenaar zal een eventuele compensatie aan de economische eigenaar moeten afdragen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
|
Geplaatst: ma 04 feb 2013 16:40 Onderwerp: |
|
|
Ah helemaal duidelijk. Bedankt. |
|