Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 13:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Auto's op recht van weg
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
__cindy__

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2013 10:38    Onderwerp: Auto's op recht van weg Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds december 2012 heb ik een huis gekocht met een recht van weg over het pad van de achterburen. Nu wil het geval dat deze man de weg blokkeerd door er zijn auto's op te zetten en eveneens een kapotte auto, zodat wij er nooit gebruik van kunnen maken. Nu uit onze koopakte met 100% zekerheid is gebleken dat ik een recht van weg heb wil ik hier dan ook gebruik van maken.
In artikel 5:75 BW staat dat mij het recht toe komt om alles te doen om de uitoefening van het recht van weg mogelijk te maken. Maar ik kan toch moeilijk een bedrijf laten komen die de auto's van de buurman weg zet? En dan zul je zien dat hij ze direct weer terug zet Twisted Evil Eigenlijk wil ik niet naar de rechter, zien jullie andere mogelijkheden?

groeten cindy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 17 feb 2013 23:26    Onderwerp: Re: Auto's op recht van weg Reageer met quote Naar onder Naar boven

__cindy__ schreef:
Sinds december 2012 heb ik een huis gekocht met een recht van weg over het pad van de achterburen. Nu wil het geval dat deze man de weg blokkeerd door er zijn auto's op te zetten en eveneens een kapotte auto, zodat wij er nooit gebruik van kunnen maken. Nu uit onze koopakte met 100% zekerheid is gebleken dat ik een recht van weg heb wil ik hier dan ook gebruik van maken.
In artikel 5:75 BW staat dat mij het recht toe komt om alles te doen om de uitoefening van het recht van weg mogelijk te maken. Maar ik kan toch moeilijk een bedrijf laten komen die de auto's van de buurman weg zet? En dan zul je zien dat hij ze direct weer terug zet Twisted Evil Eigenlijk wil ik niet naar de rechter, zien jullie andere mogelijkheden?

groeten cindy

Heb je al met hem gepraat hierover? Doet hij het expres om je te blokkeren, of is het misschien gewoonte? Als het niet in een (of een paar) gesprek(ken) op te lossen is, zul je hem schriftelijk moeten benaderen hierover; uiteindelijk zul je naar de rechter moeten als hij weigert je dat recht van overpad te gunnen.

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard ben ik al met de buurman wezen praten. Hij heeft te kennen gegeven weet te hebben van het recht maar zegt dat hij de noodzaak er niet van in ziet dat ik dit recht ook wil gaan gebruiken.
De vorige bewoners hebben ook nooit gebruik kunnen maken van dit recht, doordat hij zijn auto's erop zet. Zelfs toen de weg aan de andere kant van mijn perceel afgesloten was wegens rioleringswerkzaamheden. Met heel veel moeite mochten ze er heel af en toe door.

Het is toch raar dat je in een dergelijk geval naar de rechter moet terwijl de situatie heel duidelijk is?
Vraag je dan bij de rechter een boeteclausule ingeval hij wederom het recht van weg blokkeerd of zo?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

__cindy__ schreef:
Het is toch raar dat je in een dergelijk geval naar de rechter moet terwijl de situatie heel duidelijk is?

Toch zit er niets anders op als de buurman echt blijft weigeren.

Quote:
Vraag je dan bij de rechter een boeteclausule ingeval hij wederom het recht van weg blokkeerd of zo?

Je kunt de rechter inderdaad vragen de buurman een dwangsom op te leggen.

cia76

Leeftijd: 89
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw buurman zegt dus in feite dat u het recht van overpad helemaal niet nodig heeft. Indien hij het voor de rechter aannemelijk kan maken, dat de erfdienstbaarheid nu en in de toekomst geen redelijk belang meer dient, kan hij deze opheffen (artikel 5:79 BW). Kennelijk hebben de vorige bewoners er zelden gebruik van gemaakt.

Indien de erfdienstbaarheid nog wel een redelijk belang dient blijft deze bestaan en zult u m.i. gelijk krijgen van de rechter. In dat geval krijgt u de proceskosten vergoed en wordt de buurman verplicht om de erfdienstbaarheid alsnog uitvoerbaar te maken, bijvoorbeeld X meter vrijhouden op straffe van de verbeurte van een dwangsom.
__cindy__

BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vorige bewoners hebben er geen/weinig gebruik van gemaakt omdat de buurman de toegang weigerde. De eigenaar van het heersende erf heeft wel degelijk bekend gemaakt gebruik te willen maken van zijn recht. Dat vind ik persoonlijk anders dan geen redelijke belang meer hebben bij de erfdienstbaarheid.

Eveneens is er qua wegen waar de erfdienstbaarheid op aansluit geen veranderingen opgetreden. Dus op het moment dat de erfdienstbaarheid vastgelegd werd, kon de eigenaar van het heersende erf zij perceel ook via de andere weg verlaten. (er lopen twee wegen 1 waar het recht van weg op zit en 1 waar dit niet op zit).

Daarbij staat in de akte van erfdienstbaarheid dat de erfdienstbaarheid blijft bestaan ongeacht de toekomstige verandering der heersende erven die zich in de toekomst mogelijk gaan voordoen. Mijns inziens wordt met deze zinsnede afgezien van elke vorm van het wijzigen/opheffen van de erfdienstbaarheid door het lijdende erf.

Of zie ik dit verkeerd?
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij weten niet wat uw situatie is. Is de huidige manier waarop u uw woning bereikt met uw auto erg problematisch?
__cindy__

BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee het is perceel is met de auto goed te bereiken als je bij het woonhuis moet zijn. Achter het woonhuis is echter een bedrijfsruimte gevestigd met bedrijfsbestemming. Gezien wij een aannemingsbedrijf hebben (eenmanszaak) rijdt mijn vriend geregeld met een grote aanhangwagen. Omdat ons perceel te klein is, kan er niet gekeerd worden en moet mijn vriend dus midden op de (waar ook een voetpad zit) keren en achteruit ons pad op rijden. Dit vind ik nogal gevaarlijk. Zeker als je ervan uit gaat dat als mijn vriend via het recht van weg ook bij de bedrijfsruimte kan komen en er dus vervolgens via ons pad vanaf kan rijden zonder te hoeven keren.

Het perceel is een rechthoek en het achterste deel is van de buurman het voorste deel van ons. Er loopt een pad aan de linkerkant van voor naar achter. Wij mogen over zijn pad (recht van weg) hij mag alleen lopend over ons pad (recht van voetpad).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 20 feb 2013 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

__cindy__ schreef:
Eveneens is er qua wegen waar de erfdienstbaarheid op aansluit geen veranderingen opgetreden. Dus op het moment dat de erfdienstbaarheid vastgelegd werd, kon de eigenaar van het heersende erf zij perceel ook via de andere weg verlaten. (er lopen twee wegen 1 waar het recht van weg op zit en 1 waar dit niet op zit).

Dat is een uitstekend argument om aan te tonen dat er inderdaad sprake is van een redelijk belang bij de uitoefening van de erfdienstbaarheid. Bij de vestiging van een erfdienstbaarheid is er per definitie sprake van een redelijk belang, en de situatie is sindsdien voor zover relevant blijkbaar niet gewijzigd.

Quote:
Daarbij staat in de akte van erfdienstbaarheid dat de erfdienstbaarheid blijft bestaan ongeacht de toekomstige verandering der heersende erven die zich in de toekomst mogelijk gaan voordoen. Mijns inziens wordt met deze zinsnede afgezien van elke vorm van het wijzigen/opheffen van de erfdienstbaarheid door het lijdende erf.

Ik weet niet of daar iedere mogelijkheid tot opheffing mee wordt afgesneden, maar in combinatie met het gegeven dat er feitelijk niets of nauwelijks is veranderd, lijkt opheffing op de voet van art. 5:79 BW mij op dit moment geen reële mogelijkheid.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds