|
|
| Auteur |
Bericht |
amigo0502
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 21 jan 2013 1:26 Onderwerp: Is de gemeente nu een a-orgaan of niet? |
|
|
beste,
Ik heb nu voor het eerst bestuursrecht , en ik begrijp maar niet of de gemeente een A-orgaan is of niet. Wie kan me dit vertellen? |
|
|
|
|
 |
Stefb91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 21 jan 2013 13:19 Onderwerp: |
|
|
Pak je wetboek erbij en zoek art 2:1 BW. Daar staan alle a-organen. Staat het gezochte daar niet bij, dan is het een b-orgaan.
Een bestuursorgaan is volgens de definitie van artikel 1:1 lid 1 Awb een: "orgaan van een rechtspersoon krachtens publiekrecht ingesteld" (a-orgaan). Krachtens publiekrecht ingesteld betekent dat ergens in de wet moet staan dat het 'ding' een rechtspersoon is. (zie art 2:1 BW)
of "een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed" (b-orgaan). Uitzonderingen staan vermeld in art. 1:1 lid 2 Awb |
|
|
|
|
 |
amigo0502
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 21 jan 2013 18:27 Onderwerp: A-orgaan |
|
|
BEste Stef,
Dat dacht ik nu ook , maar op de tussentoets was dit fout. De vraag was letterlijk: is de gemeente een A-orgaan. Ik had ja en dit was fout. Ik kreeg als uitleg dat alleen het college van B&W , de raad etc. A-organen zijn... |
|
|
|
|
 |
grmohlmann
Leeftijd: 79 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 jan 2013 19:08 Onderwerp: |
|
|
Een lichaam bevat organen.
Een orgaan is dan een onderdeel/bestanddeel van een lichaam.
Een gemeente is een publiekrehtelijk lichaam.
Een gemeenteraad, het College van B&W, de burgemeester, etc., zijn publiekrechtelijke organen van het lichaam Gemeente.
Een Gemeente is geen orgaan, en dus ook geen a-orgaan, misschien wel een a-lichaam
Helpt dit misschien ?
Guus |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: ma 21 jan 2013 22:06 Onderwerp: Re: A-orgaan |
|
|
| amigo0502 schreef: | BEste Stef,
Dat dacht ik nu ook , maar op de tussentoets was dit fout. De vraag was letterlijk: is de gemeente een A-orgaan. Ik had ja en dit was fout. Ik kreeg als uitleg dat alleen het college van B&W , de raad etc. A-organen zijn... |
Dat klopt dus. "Orgaan van"... goed lezen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|