Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 7:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bedrijf laat afval achter, gemeente wil dat ik het opruim.
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Twosocks

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 17:23    Onderwerp: Bedrijf laat afval achter, gemeente wil dat ik het opruim. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bedrijf heeft zijn werk niet afgemaakt en een betonblok en wat aarde (ca 1 kruiwagen vol), achtergelaten op een pad achter mijn tuin. Dit pad is gemeentegrond.
De gemeente eist nu van mij dat ik dit opruim. Zij beweert dat ik verantwoordelijk ben, omdat het afval uit mijn tuin afkomstig is. Ik ben van mening dat de aannemer verantwoordelijk is. Hij heeft immers zijn geld al ontvangen. Hoe zit dit wettelijk gezien?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de gemeente betreft ben jij aansprakelijk, het is er dankzij jou gekomen dus jij moet zorgen dat het wegkomt. En als jij een contract met een aannemer hebt, dan kun jij dit voor elkaar krijgen door de aannemer te dwingen op te komen ruimen.

Wil de aannemer niet, dan zeg je dat hij binnen 8 dagen moet en anders huur je zelf een puinruimbedrijf en stuur je hem de rekening.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Wil de aannemer niet, dan zeg je dat hij binnen 8 dagen moet en anders huur je zelf een puinruimbedrijf en stuur je hem de rekening.
Heb zelf altijd gedacht, dat de opdrachtgever het eventuele afvoeren van afval expliciet in de opdracht moet opnemen; zelf afvoeren door de opdrachtgever kan immers soms goedkoper zijn??
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 19:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Heb zelf altijd gedacht, dat de opdrachtgever het eventuele afvoeren van afval expliciet in de opdracht moet opnemen; zelf afvoeren door de opdrachtgever kan immers soms goedkoper zijn??

Ik concludeerde dit vanuit de redelijkheid & billijkheid, het lijkt me logisch dat degene die het puin stort, het ook opruimt. Van een consument kan niet worden verwacht dat hij opruimt wat de aannemer neerlegt. Natuurlijk kan de consument afspreken dat hij het zal doen, maar als er niets is gezegd moet de aannemer dit doen.

Maar let wel: dit geldt dus in de contractuele relatie tussen aannemer en klant. De gemeente heeft daar niets mee te maken: die ziet puin dat dankzij een bewoner daar is komen te liggen. Je kunt natuurlijk proberen de aannemer naar voren te schuiven (vrijwaring) maar ik denk niet dat je zonder meer vrijloopt.
JZ

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een aannemer mag grond niet transporteren buiten de gemeente (zonder ontheffing) het is dan ook goed mogelijk dat het afvoeren hiervan in de opdracht is uitgesloten. Dit zou normaal wel in de offerte vermeld staan als dit niet het geval is zou ik hem er simpelweg even op aanspreken in de eerste instantie.
cvb

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik concludeerde dit vanuit de redelijkheid & billijkheid, het lijkt me logisch dat degene die het puin stort, het ook opruimt. Van een consument...
Tenminste kan worden gezegd, dat hier sprake is van een opdrachtgever en niet van een consument.
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie staan "mijn tuin" en een gemeente die eist dat "ik" het opruim. Dat is geen taalgebruik dat wijst op een bedrijfsmatige situatie.
cvb

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie staan "mijn tuin" en een gemeente die eist dat "ik" het opruim. Dat is geen taalgebruik dat wijst op een bedrijfsmatige situatie.
Kan een partikulier dan geen opdrachtgever zijn?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cvb, lees eens wat je zelf schreef: "en niet van een consument".

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Cvb, lees eens wat je zelf schreef: "en niet van een consument".

B.v.: Tenminste kan worden gezegd, dat hier sprake is van een opdrachtgever en het hier niet gaat om een consument??
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Kan een partikulier dan geen opdrachtgever zijn?

Het gaat om het onderscheid tussen consument en bedrijf. Een particulier kan zowel consument als bedrijf (zzp'er) zijn, maar als hij het heeft over "ik" en "mijn tuin" dan ga ik er vanuit dat ik met een consument te maken heb.
Twosocks

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2013 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst alsnog mijn dank voor jullie reacties.

Ik heb de aannemer een ingebrekestelling gestuurd. Niet alleen voor het achterlaten van puin, maar ook voor het niet correct afgesloten karwei....Helaas heeft de goede man een ongeluk gehad en is failliet verklaard.

Wat betreft deze late reactie: Ik had niet in de gaten dat notificatie bij reacties niet geactiveerd was....... Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds