|
Auteur |
Bericht |
ddegroot
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 19:18 Onderwerp: Verkeerde prijs en beroep op algemene voorwaarden |
|
|
Beste mensen,
Afgelopen weekend stond er een mooie aanbieding op PDA shop (van de Coolblue BV). Namelijk een gratis Samsung Galaxy S3 met een 2 jarig verleningsabonnement van 55,- tegen 50%actietarief van 24 maanden.
Ik was op zoek naar een verlenging en zat al een tijdje te kijken en vond dit wel een hele mooie aanbieding. Dus gekocht.
Ik had er toch niet zo'n lekker gevoel bij, iets zegt me dat het te mooi is om waar te zijn. En toen ik op zondagavond gebeld werd door de klantenservice zeiden ze al dat het waarschijnlijk een foutje was. Echter de aanbieding is tot en met maandagochtend op de website blijven staan, ook voor enkele andere smartphones.
Op maandagmiddag belde er een dame van Coolblue abonnementen afdeling die doodleuk het abonnement voor me gaat regelen. Tot het moment dat ik zeg, ho eens even, wat heb ik nou gekocht? Ik heb namelijk volgens mij een telefoon en abonnement van 24 maanden a 27,50 gekocht. Nee zegt ze, dat is 12 maanden actietarief, daarna 55 euro, en ja, je mag wel kostenloos annuleren.
Fijn, dacht ik. Ik zeg nou dat wil ik nog wel eens zien, ik hou de koop aan en ga niet akkoord het de verhoging van het 2de jaar voor 55.
Nu heb ik dus gedoe met hun want ze willen niet leveren volgens de voorwaarden waar ik het dus voor gekocht heb. Na meermaals bellen en mailen met de vraag om een reactie en een alternatief voorstel sturen ze me een mail:
"Geachte heer de Groot,
Naar aanleiding van u mail moet ik u helaas mededelen dat wij niet het toestel goedkoper aan kunnen bieden dan op de site vermeld staat.
Onze prijzen zijn al heel schappelijk en in onze algemene voorwaarden staat bij artikel 4 dat kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. Uiteraard betreuren wij het wel dat die fout erop heeft gestaan.
Graag vernemen wij van u wat u met de huidige bestelling wilt zodat wij hem verder af kunnen handelen.
Voor vragen kunt u contact opnemen met de PDAshop.nl klantenservice:
...
"
Hoe gaat dit verder? Wat is mij recht? Of hebben ze gewoon gelijk en kan ik niks?
Ik vind dit op internet aan eerdere zaken:
http://blog.iusmentis.com/2008/12/09/prijzen-onder-voorbehoud-van-drukfouten-kan-dat/
http://netters.nl/otto-juridisch-fout-prijzen/
Bovendien zijn er wel aanbiedingen met 50% korting voor de looptijd van 2 jaar:
www.vodafone.nl/kampioen
Graag advies. Hartelijk dank. |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 21:21 Onderwerp: |
|
|
Hallo!
wat een vervelende en voorkomende situatie.
Wat is een kennelijke vergissing:
De rode draad in die jurisprudentie is: Als aannemelijk kan worden gemaakt dat er sprake is van een niet onaanzienlijke fout is verkoper verplicht het artikel te verkopen waarmee men heeft geadverteerd.
Ik vind het redelijk lastig om te beoordelen, want was is een redelijke prijs voor een telefoonabbonement.je kreeg twee jaar geleden een telefoon + abbo bij een pakje boter. Er zijn veel abbonementen, bijv via studentenmobiel, met deze prijs. Inclusief Galaxy s 3.
conclusie: Ik denk dat je wel redelijk een kans maakt als je dit zou aanvechten.
Je hebt er een screenshot van gemaakt? |
|
|
|
 |
ddegroot
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: zo 13 jan 2013 11:31 Onderwerp: |
|
|
Dank je voor je antwoord.
Ik heb een screenshot van het moment net voor de bestelling. Met daarop duidelijk de datum en de aanbieding. Ook heb ik screenshots van de algemene voorwaarden op de website, die overigens weer anders zijn dan de officiele AV die ze als PDF geven. Ook lekker dus.
Na een nachtje slapen vraag ik me af of het de moeite waard is hier nou een zaak van te gaan maken. Ik heb inmiddels wel aangegeven dat ik hun reactie ongepast vind en dat ik het als klacht indien. Hopelijk komen ze daar nog met iets fatsoenlijks op terug.
Wat moet ik doen om het aan te vechten? |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: zo 13 jan 2013 12:48 Onderwerp: |
|
|
ddegroot schreef: | Dank je voor je antwoord.
Ik heb een screenshot van het moment net voor de bestelling. Met daarop duidelijk de datum en de aanbieding. Ook heb ik screenshots van de algemene voorwaarden op de website, die overigens weer anders zijn dan de officiele AV die ze als PDF geven. Ook lekker dus.
Na een nachtje slapen vraag ik me af of het de moeite waard is hier nou een zaak van te gaan maken. Ik heb inmiddels wel aangegeven dat ik hun reactie ongepast vind en dat ik het als klacht indien. Hopelijk komen ze daar nog met iets fatsoenlijks op terug.
Wat moet ik doen om het aan te vechten? |
Ik ga vanuit dat u een artikel heeft gekocht bij vodafone.
Eerst gaat u een klacht indienen bij Vodafone. Dit moet schriftelijk gebeuren. Als u NEE op rekest krijgt, kan u naar de geschillencommissie stappen.
http://www.degeschillencommissie.nl/klacht-indienen/aangesloten-ondernemers/search?q=Vodafone&category=ondernemers&p=1
Vodafone moet wel op de hoogte zijn van uw klacht, anders is er geen toegang mogelijk bij de geschillencommissie. Dit kost max. 100 per zaak.
U kunt natuurlijk ook een rechtgeleerde bij nemen om de zaak af te handelen, maar dat heeft geen zin. |
|
|
|
 |
ddegroot
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: zo 13 jan 2013 13:10 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je reactie.
Het artikel is gekocht bij Coolblue, zij doen de re-sale van Vodafone. In mijn geval een Vodafone verlengingsabonnement.
Dan neem ik aan dat ik mijn klacht kenbaar moet maken aan Coolblue. Dat zij daarop moeten reageren. Indien dat dan niet goed loopt moet het vervolg dan via Stichting Thuiswinkel, daar zijn zij bij aangesloten.
Klikken op het logo geeft o.a. de volgende tekst:
" ... Onafhankelijke klachtenbemiddeling
Heeft u ondanks deze zekerheden toch een klacht, dan komt u in drie stappen tot een oplossing:
1. U meldt de klacht bij PDAshop.nl;
2. Biedt stap 1 geen oplossing, dan kunt u de klacht via www.thuiswinkel.org/klacht richten aan PDAshop.nl Thuiswinkel.org
bemiddelt dan in het zoeken naar een passende oplossing.
3. Als dit dan nog geen oplossing biedt, dan kunt u voor het ontstane geschil een beroep doen op de onafhankelijke Geschillencommissie Thuiswinkel. ... "
Dat lijkt me duidelijk. |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: zo 13 jan 2013 13:22 Onderwerp: |
|
|
Ja, er is 1 vraag. De dienst is in naam van Vodafone geregeld. Ik weet niet zeker of je bij Coolblue moet aankloppen of Vodafone. Ik weet alleen hoe dat zit bij goederenoverdracht(dus a - b - c, dat goederen direct overgaan doormiddel van een samengestelde titel), maar is dat ook zo bij verbintenissen?
Zo nee, :p heb ik ook weer wat geleerd:p |
|
|
|
 |
Rechterindemeesten
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 12
|
Geplaatst: zo 13 jan 2013 23:17 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij een kwestie van vertegenwoordiging (uiteindelijk zal Coolblue uit het stelsel wegvallen), wil en verklaring en aanbod en aanvaarding... Ontbreekt mij even aan tijd om er een heel verhaal van te maken.
Inmiddels ook de algemene voorwaarden geraadpleegd? |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 0:43 Onderwerp: |
|
|
Rechterindemeesten schreef: | Lijkt mij een kwestie van vertegenwoordiging (uiteindelijk zal Coolblue uit het stelsel wegvallen), wil en verklaring en aanbod en aanvaarding... Ontbreekt mij even aan tijd om er een heel verhaal van te maken.
Inmiddels ook de algemene voorwaarden geraadpleegd? |
Het hoeft niet, Je bevestigt mij alleen maar:) |
|
|
|
 |
ddegroot
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 4
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 9:45 Onderwerp: |
|
|
Betreffende de Algemene Voorwaarden (AV)
Ze hanteren voor 't gemak 2 versies: een versie 'helder' en een versie 'lekker ingewikkeld'. Voor de consument is de AV helder het eerste wat je te zien krijgt. Dan kun je doorklikken naar de juridische tekst.
Is hier nog een gat in te schieten? Ik vind het als consument niet bepaald handig en helder.
Onder AV versie 'Helder' http://www.coolblue.nl/algemenevoorwaarden
wordt onder Artikel 4 vermeld: " We vertellen je altijd eerlijk wat, wanneer en hoe je iets kunt kopen, wat het kost en of je het kunt ruilen. Beloofd."
In de mail wordt beroep gedaan op de ingewikkelde versie (http://www.coolblue.nl/algemenevoorwaarden-lekker-ingewikkeld)
onder Artikel 4, lid 1 laatste zin staat: " Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet."
Net 4 zinnen daarboven onder hetzelfde lid staat: "Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten."
Zou ik aannemen daarop als consument te mogen kunnen vertrouwen mits er niet een prijs genoemd wordt die belachelijk laag en niet-marktconform is. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1100
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 15:30 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om art. 3:35 Burgerlijk wetboek, dat gewekt vertrouwen beschermt. U heeft een onderzoeksplicht op grond van art. 3:11 BW. Als de prijs niet heel belachelijk laag is, heeft u inderdaad aan die onderzoeksplicht voldaan.
De algemene voorwaarden spreken ook van een 'kennelijke' onjuistheid. Dus het moet gaan om een duidelijke onjuistheid. Als een onduidelijke onjuistheid hier ook onder valt, lijkt me dat de AV vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn op grond van art. 6:237 onder b BW.
Dus u maakt mijns inziens inderdaad kans in deze zaak. |
|
|
|
 |
Rechterindemeesten
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 12
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 18:40 Onderwerp: |
|
|
Had hetzelfde idee als Marja. Ook al geschreven, maar helaas kwijtgeraakt voordat ik hem kon posten.
Sprake van discrepantie tussen wil en verklaring, maar in uw voordeel kan er toch een rechtshandeling tot stand zijn gekomen op grond van 3:35 BW.
Mijns inziens dient echter de algemene voorwaarden buiten beschouwing gelaten te worden. De prijs is namelijk een kernbeding, zonder welke de overeenkomst onvoldoende bepaalbaar zou zijn en dus niet geldig tot stand kan komen (HR Assoud/Nationale Sporttotalisator: essentialia).
Heb nog even geen tijd gehad voor het principe van aanbod/aanvaarding inzake consumentenkoop. Misschien dat iemand dat wil uitlichten? |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 19:53 Onderwerp: |
|
|
Rechterindemeesten schreef: | Had hetzelfde idee als Marja. Ook al geschreven, maar helaas kwijtgeraakt voordat ik hem kon posten.
Sprake van discrepantie tussen wil en verklaring, maar in uw voordeel kan er toch een rechtshandeling tot stand zijn gekomen op grond van 3:35 BW.
Mijns inziens dient echter de algemen:e voorwaarden buiten beschouwing gelaten te worden. De prijs is namelijk een kernbeding, zonder welke de overeenkomst onvoldoende bepaalbaar zou zijn en dus niet geldig tot stand kan komen (HR Assoud/Nationale Sporttotalisator: essentialia).
Heb nog even geen tijd gehad voor het principe van aanbod/aanvaarding inzake consumentenkoop. Misschien dat iemand dat wil uitlichten? |
De overeenkomst is toch afgesloten op basis van de algemene voorwaarden? De algemene bepaling is gewoon een bepalende factor in de overeenkomst.
Er wordt gewoon een overeenkomst gesloten, in de zin van 6:217(Het is een wederkerige overeenkomst, prestatie en plicht). De wil/verklaringsverhaal + aanbod en aanvaarding is dus hier van toepassing.
Er zijn wel lex specialis regels, omschreven in BW 7(het is een bijzondere overeenkomst). |
|
|
|
 |
Rechterindemeesten
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
Berichten: 12
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 23:44 Onderwerp: |
|
|
Het gaat zeker om wil/verklaring en aanbod/aanvaarding, eventueel met regelgeving op basis van consumentenkoop. Maar de algemene voorwaarden dienen buiten beschouwing gelaten worden voor zover Coolblue/Vodafone daar geen actie op onderneemt in het voordeel van De Groot. Dit vanwege het feit dat de prijs een kernbeding is en deze buiten de toepassingssfeer van de algemene voorwaarden vallen. |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: di 15 jan 2013 15:01 Onderwerp: |
|
|
Rechterindemeesten schreef: | Het gaat zeker om wil/verklaring en aanbod/aanvaarding, eventueel met regelgeving op basis van consumentenkoop. Maar de algemene voorwaarden dienen buiten beschouwing gelaten worden voor zover Coolblue/Vodafone daar geen actie op onderneemt in het voordeel van De Groot. Dit vanwege het feit dat de prijs een kernbeding is en deze buiten de toepassingssfeer van de algemene voorwaarden vallen. |
Ja, maar ik zit in de algemene voorwaarden te bekijken en ik zie geen kernbeding in de algemene voorwaarden staan?? *blond* |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 jan 2013 12:23 Onderwerp: |
|
|
AdmiraalGeneraal schreef: | Rechterindemeesten schreef: | Het gaat zeker om wil/verklaring en aanbod/aanvaarding, eventueel met regelgeving op basis van consumentenkoop. Maar de algemene voorwaarden dienen buiten beschouwing gelaten worden voor zover Coolblue/Vodafone daar geen actie op onderneemt in het voordeel van De Groot. Dit vanwege het feit dat de prijs een kernbeding is en deze buiten de toepassingssfeer van de algemene voorwaarden vallen. |
Ja, maar ik zit in de algemene voorwaarden te bekijken en ik zie geen kernbeding in de algemene voorwaarden staan?? *blond* |
Het lijkt me dat Marja gelijk heeft: de AV in kwestie valt onder art. 6:237 sub b BW voor zover zij ook betrekking heeft op niet-kennelijke fouten en wordt daarmee vermoed onredelijk bezwarend te zijn.
Voor zover er sprake is van een kennelijke fout is de AV niet nodig, want dan is er eenvoudigweg geen overeenkomst ontstaan (art. 3:33/35 en 6:217 BW, oneigenlijke dwaling). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|