|
Auteur |
Bericht |
Johan V
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 jan 2013 11:10 Onderwerp: Salaris/functie schaal verlaging |
|
|
Mijn werkgever heeft van mijn functieprofiel/omschrijving aangepast en deze is lager gegradeerd. Ik ben reeds 6 jaar werkzaam in de betreffende salarisschaal (K) en deze wordt nu verlaagd naar (J). Mijn salaris wordt hierdoor nu niet rechtstreeks verlaagd maar er wordt mij een uitgroei ontnomen van bruto500/maand.
Is hier sprake van eenzijdig aanpassen van arbeidsovereenkomst door aanpassen functieschaal ? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 jan 2013 15:22 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is sprake van eenzijdige aanpassing van de arbeidsovereenkomst. U heeft immers een andere functie gekregen.
Hierop is in beginsel art. 7:613 BW van toepassing: eenzijdige wijziging is alleen mogelijk, als een schriftelijk beding in de overeenkomst is opgenomen. Daarnaast moet de werkgever een zwaarwichtig belang hebben bij de wijziging waarvoor het belang van de werknemer naar redelijkheid en billijkheid moet wijken.
Is er geen eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst opgenomen, dan geldt dat de werknemer positief moet ingaan op voorstellen van de werkgever die verband houden met wijzigingen op de arbeidsvloer (art. 7:611 BW en het arrest HR Stoof/Mammoet). |
|
|
|
 |
Johan V
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 jan 2013 16:57 Onderwerp: |
|
|
Marja bedankt voor je reaktie.
Ik zal nog iets specifieker zijn; mijn functie is niet gewijzigd maar de inhoud is minimaal gewijzigd. Hieruit voortvloeiend is mijn functie lager gegradeerd in ISF/SAO functie classificatie systeem.
Hiermee wordt ik (en collega's) een salaris groep lager geplaatst, waarmee een uitgroei niet meer mogelijk is (als in de vorige salaris groep)
Mag mijn werkgever eenzjjdig mij zomaar een salaris groep lager inschalen ? (ook al is de procedure van gradatie volgens classificatie systeem correct) |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 18:12 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er geen ervaring mee, maar zie dit toch als een eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst door de werkgever. Daarvoor geldt wat ik hiervoor heb geschreven over het eenzijdig wijzigingsbeding. |
|
|
|
 |
|