Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weg van huis gestuurd..
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koffiekoekje

Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2013 20:43    Onderwerp: Weg van huis gestuurd.. Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo, al een tijdje botste het bij ons thuis nogal, volgens hun, was het zo:

waar er 2 vechten heeft er 1 schuld. ik dus.

uiteindelijk heeft mn vader mij weg gestuurd, met wat kleding, maar meer niet. uiteindelijk onderdak gevonden bij vrienden.

maar nu het volgende is begonnen:

- ze hebben mijn werk op de hoogste gesteld, mogelijk baan kwijt
- ze hebben de familie leugens verteld, dingen die totaal niet kloppen, puur om mij zwart te maken..

- ik heb weinig inkomen, maar ze willen mij niet aanvullen volgens de zorgplicht.

in plaats van mijn post door te sturen, vernietigen ze het.

wat moet ik nu? Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een lastige situatie, waar ik zo even geen juridische oplossing voor zie. De onderhoudsplicht voor de ouders geldt alleen voor minderjarige kinderen (art. 1:404 Burgerlijk Wetboek); ik zie dat u meerderjarig bent, dus geldt geen onderhoudsplicht meer.

En de post: ik heb er geen wetsartikel over kunnen vinden. Wellicht dat het onrechtmatig (art. 6:162 BW) is post van een ander te vernietigen. U zou een bevel onder dwangsom kunnen vorderen bij de voorzieningenrechter in kort geding, dat uw ouders u uw post moeten toesturen. Gemakkelijker is misschien - en dat moet sowieso - uw adreswijziging door te geven aan TNT Post.

Sterkte.
hilde12

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 19:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Gemakkelijker is misschien - en dat moet sowieso - uw adreswijziging door te geven aan TNT Post.

Helaas is doorzemden van de post door post.nl niet mogelijk als de ouders dezelfde achternaam hebben:

Quote:

In de volgende gevallen is doorzending niet mogelijk:

Wanneer iemand met dezelfde achternaam, of een naam waarin deze achternaam voorkomt, op uw oude adres blijft wonen.

Bron: post.nl
AdmiraalGeneraal

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2013 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:

En de post: ik heb er geen wetsartikel over kunnen vinden. Wellicht dat het onrechtmatig (art. 6:162 BW) is post van een ander te vernietigen. U zou een bevel onder dwangsom kunnen vorderen bij de voorzieningenrechter in kort geding, dat uw ouders u uw post moeten toesturen. Gemakkelijker is misschien - en dat moet sowieso - uw adreswijziging door te geven aan TNT Post.
Sterkte.

Mijn eerste advies is:

Het is strafbaar: Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Ik zou aangifte doen van dit feit.

Betrekking tot de onderhoudsverplichting:
ze hebben wel een financiele verplichting. Dit is tot 21 jaar. Ik weet niet hoe precies dit zit, maar ik hoop je wel te hebben geholpen met je brievenprobleem
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De ouders zijn verplicht om te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerjarige kinderen die de leeftijd van 21 jaar niet hebben bereikt, art. 1:395a BW.

Indien ouders en kind er samen niet uitkomen dan moet de stap naar de rechter worden gemaakt. Dit kan gedaan worden middels het indienen van een verzoekschrift. De rechter zal op grond van art. 1:397 BW rekening houden met de behoeften van het kind en de draagkracht van de ouders.
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja,

Zonder hier nu een waardeoordeel te geven over het ontstaan van deze situatie, daarvoor geeft TS wel heel weinig informatie, is de stap om de ouders meteen aan te spreken op de zorgplicht wel een hele grote.

In mijn dagelijkse praktijk zie ik regelmatig jongeren met dit verhaal tegenover mij zitten.
De zaken zijn thuis uit de hand gelopen en ouders hebben 'de stekker er uit getrokken'.

Mijn eerste opmerking is dan meestal: 'Je woont bij je ouders en helaas voor jou zijn zij nu eenmaal de baas in huis en stellen de regels. Kennelijk heb je je daaraan niet gehouden.
Je kunt nu twee dingen doen. Of je gaat, al dan niet met hulp, aan tafel zitten en probeer er uit te komen zodat je weer terug kan. Dat zal slikken zijn. Probeer het zo lang mogelijk nog uit te houden en ga als een speer op zoek naar een eigen plek.
Of je doet niks, gaat in een 'hoekje zitten mokken' en moet je maar zien waar je morgen kunt slapen.

En als de situatie thuis zodanig is dat het voor jou niet veilig is om terug te keren neem daar plaats dan gaan we even rondbellen.

De praktijk leert dat veel van dergelijke situaties opgelost kunnen worden zonder partijen nog verder de gordijnen in te jagen.
jpst

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 10 jan 2013 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
'Je woont bij je ouders en helaas voor jou zijn zij nu eenmaal de baas in huis en stellen de regels. Kennelijk heb je je daaraan niet gehouden.

Dan is mijn vraag hoever ouders hierin mogen gaan.
Zodra iemand 18+ is, zal je als ouders ook dingen moeten gaan accepteren en kan je niet alles meer afdwingen onder het motto dat je nog thuis woont.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2013 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
...alles...
In het vorige is nergens gesteld, dat ouders alles (of: naar believen) zouden mogen afdwingen, integendeel.
jpst

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zij stellen de regels is toch een vrij open statement. Ik had daar graag nuance in gezien.
Mij lijkt het onredelijk dat je een meerderjarig persoon allerhand regels naar believen kunt op leggen onder het motto dat ie nog thuis woont.
Waar ligt de grens van wat wel en niet acceptabel is?
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Zij stellen de regels is toch een vrij open statement. Ik had daar graag nuance in gezien.
Mij lijkt het onredelijk dat je een meerderjarig persoon allerhand regels naar believen kunt op leggen onder het motto dat ie nog thuis woont.
Waar ligt de grens van wat wel en niet acceptabel is?
Waarom geen voorbeeld(en) van een of twee jouws inziens onredelijke regels genoemd??
jpst

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoeveel onredelijke voorbeelden wil je hebben?
Dingen als geloof geven nog weleens wrijving. Dat je als ouders iets gelooft prima, maar zolang zoonlief niet door je gebed gaat zitten schreeuwen lijkt me er niets aan de hand als ie niet meedoet verder.

Dingen als dat je je muziek niet de hele dag hard moet zetten kan ik nog begrijpen. Ook eventueel dat bepaalde mensen niet welkom zijn in het ouderlijk huis.

Iets als op een bepaalde tijd thuiskomen vind ik dan al meer een grijs gebied ingaan.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Quote:
'Je woont bij je ouders en helaas voor jou zijn zij nu eenmaal de baas in huis en stellen de regels. Kennelijk heb je je daaraan niet gehouden.

Dan is mijn vraag hoever ouders hierin mogen gaan.
Zodra iemand 18+ is, zal je als ouders ook dingen moeten gaan accepteren en kan je niet alles meer afdwingen onder het motto dat je nog thuis woont.

Dat mag de opvatting zijn van de huidige generatie, maar die houdt natuurlijk geen stand in praktijk. Je hebt je maar te schikken, 18 jaar is geen magische leeftijd die je ineens afdwingbare rechten geeft jegens je ouders. Als het je niet bevalt kun je ook op jezelf gaan wonen, dat recht heb je immers wel.

Leeftijd: 47

BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tijdstip van thuiskomen lijkt me geen grijs gebied, als je licht slaapt en er wakker van wordt lijkt het me heel normaal dat er een tijd is waarop je thuis moet zijn. In ons huis geleden onze regels en niet die van de kinderen... En heel veel jeugd meent overal maar rceht op te hebben, prima, dan doe je dat in je eigen huis en zal je zien dat het allemaal niet voor niks is..... Als ik niet wil dat er bepaalde mensen in mijn huis komen, komen ze er niet in, onegacht of kindlief 18 is en daar anders over denkt. Meteen een bijdrage afdwingen... sja dat is de mentaliteit soms, jongeren vinden wel dat ze rechten hebben, maar je hoort bizar weinig over plichten. ik krijg ook geen salaris voor niks daar moet ik ook wat voor doen. Van je kind bepaalde dingen verwachten, zeker als die 18 is en zgn. volwassen en zo verstandig, lijkt me dan ook niet meer dan normaal....
Los daarvan heeft TS wettelijk wsl. wel een punt... Jammer dat ouders niet meer zelf mogen opvoeden in dat opzicht... Als een kind zich ernstig misdraagt kan de recthbank daarover nog anders oordelen en heb je als ouder maar te betalen.... Lijkt meer onrecht, maar ja zo is de wet
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sandra1978 schreef:

Los daarvan heeft TS wettelijk wsl. wel een punt... Jammer dat ouders niet meer zelf mogen opvoeden in dat opzicht... Als een kind zich ernstig misdraagt kan de recthbank daarover nog anders oordelen en heb je als ouder maar te betalen.... Lijkt meer onrecht, maar ja zo is de wet

Nee niet helemaal waar.

Als de ouders onderdak aanbieden en voorzien van zowel kleding als voedsel maar dat het kind zich aan de huisregels moet houden voldoen ze aan hun verplichting, dat het kind dat niet accepteert is een ander hoofdstuk.
jpst

BerichtGeplaatst: ma 14 jan 2013 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sandra1978 schreef:
Tijdstip van thuiskomen lijkt me geen grijs gebied, als je licht slaapt en er wakker van wordt lijkt het me heel normaal dat er een tijd is waarop je thuis moet zijn. In ons huis geleden onze regels en niet die van de kinderen... En heel veel jeugd meent overal maar rceht op te hebben, prima, dan doe je dat in je eigen huis en zal je zien dat het allemaal niet voor niks is..... Als ik niet wil dat er bepaalde mensen in mijn huis komen, komen ze er niet in, onegacht of kindlief 18 is en daar anders over denkt. Meteen een bijdrage afdwingen... sja dat is de mentaliteit soms, jongeren vinden wel dat ze rechten hebben, maar je hoort bizar weinig over plichten. ik krijg ook geen salaris voor niks daar moet ik ook wat voor doen. Van je kind bepaalde dingen verwachten, zeker als die 18 is en zgn. volwassen en zo verstandig, lijkt me dan ook niet meer dan normaal....

Tja je hebt het over rechten en plichten. In plichten zou ik dingen zien als bijdragen aan het huishouden. Dat kan iets zijn als kostgeld, maar ook zaken als bv de afwas doen. Prima, dat lijkt me allemaal goed verdedigbaar.
Echter ik zie het hele probleem niet van op een bepaalde tijd thuiskomen. Zolang jij de deur niet dichtsmijt ben je daar in principe niemand mee tot last. Ik haalde eerder iets aan als geloof. Is het normaal dat ouders kunnen eisen dat je iets aanhangt zolang je thuiswoont? Gaat dat niet heel erg in tegen het principe dat je ook als thuiswonende best een eigen mening/overtuiging mag hebben? Dan kan je roepen dat je weg moet gaan, maar dat is wel heel erg makkelijk redeneren.
En dan als je weg bent, is alles dan opeens opgelost? Dan bots je toch nog steeds met je ouders die waarschijnlijk nog steeds vinden dat je niet goed bezig bent. Het punt waar het om draait is acceptatie. En ik heb weleens het idee dat het nog thuiswonen wordt misbruikt om de idealen van papa en mama door de strot te duwen en dat lijkt nu ook niet helemaal de bedoeling.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds