Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
geuzendam
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 jan 2013 19:40 Onderwerp: gestolen/secu omgekatte auto gekocht en doorverkocht!! |
|
|
op 29-10-2009 kopen wij als autobedrijf een bmw uit 2007 voor 17900,= euro van een autobedrijf,auto staat nergens geregistreerd als gestolen,
zet deze auto in mij berdujfsvoorraad en ga hem direct exporteren en haal er een duits kenteken bij!! ook in duitsland wordt deze auto gescheckt (hier staat deze auto niet geregistreerd als gestolen).
nu vorder ik de rest bpm terug van 7000,= euro .
de auto kost mij nu 10900,= . ik verkoop de auto direct voor 13500,=
aan auto bedrijf in duitsland ik verkoop met nederlandse factuur!!.
dit bedrijf verkoopt de auto in dec 2009 voor 17000,= euro.
nu wordt deze duitse particulier in sept 2012 aangehouden tijdens een controle en blijkt deze auto als gestolen te boek te staan.
het duitse autobedrijf maakt een deal met de particulier en betaald deze 13500,= terug. waarmee zij accoord gaan.
nu wil het duitse autobedrijf 13500 van mij anders wordt het een rechtzaak.
het autobedrijf van wie ik heb gekocht, heb ik hiervan op de hoogte gesteld, zij hadden de auto van een particulier uit rotterdam.
WIE WEET WAT MIJN RECHTEN ZIJN !!!
ben ik derde te goeder trouw!! de auto heeft nu al 5 verschillende eigenaren gehad in 3 jaar.
ik ben ZEER NIEUWSGIERIG !!!
gr peter |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 19:07 Onderwerp: |
|
|
Naar ik begrijp, hebt u de auto gewoon in Nederland gekocht? Dan is Nederlands recht op de zaak van toepassing.
U kunt zich beroepen op derdenbescherming, art. 3:86 Burgerlijk Wetboek. Daarvoor moet u inderdaad te goeder trouw zijn. De goede trouw vereist dat u kentekenbewijs deel III hebt gecontroleerd (nu heet dat misschien anders), zie het arrest HR Apon/Bisterbosch.
Als u te goeder trouw bent, wordt u in beginsel beschermd, maar de oorspronkelijke eigenaar kan de auto nog binnen drie jaar na de diefstal terugvorderen, zie art. 3:86 lid 3 BW.
Ook de Duitse inkoper zou een beroep op derdenbescherming kunnen doen. Maar op zijn koop is denk ik Duits recht van toepassing, omdat de auto zich toen in Duitsland bevond (art. 10:131 BW). |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|