|
Auteur |
Bericht |
KimAmber
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 28
|
Geplaatst: di 18 dec 2012 14:56 Onderwerp: Schending rechten van verdachten?! |
|
|
De volgende casus betreft een opdracht waar ik momenteel onderzoek naar aan het doen ben voor mijn studie.
Dhr X. wordt verdacht van verkrachting van 3 vrouwen. Tijdens zijn rechtzaak bij de nationale rechter heeft dhr. X geen kans gekregen om zijn getuigen (die alsmede slachtoffers zijn) te ondervragen.
Volgens hem is dit schending van art. 6 lid 3 sub d EVRM.
Nu is mijn vraag,
Is dit daadwerkelijk schending van het bovenstaande artikel?
Dragen getuigen die alsmede slachtoffers zijn, niet een bepaalde ''bescherming'' bij zich waardoor dhr. X hen niet kan verhoren? Omdat het voor hen natuurlijk erg persoonlijk en emotioneel is als ze verhoort/ondervraagt worden door degene die hun heeft verkracht?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Met vriendelijke groet |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 dec 2012 10:43 Onderwerp: |
|
|
Getuigen genieten geen speciale bescherming + zal het zo zijn dat de advocaat van de verdachte vragen mag stellen, niet de verdachte zelf. Er moet wel enig belang zijn om de getuigen te horen, dat zal al snel het geval zijn als dit de personen zijn die belastende verklaringen hebben afgelegd. Een rechter zal dit belang hooguit iets nadrukkelijker toetsen als duidelijk is dat een verhoor voor de getuige zeer belastend is maar veel ruimte is er niet. |
|
|
|
 |
|