Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 14:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Portretrecht: foto van dieren bij een dierentuin/circus?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alexx

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 2:29    Onderwerp: Portretrecht: foto van dieren bij een dierentuin/circus? Reageer met quote Naar onder Naar boven

-edit-

Laatst aangepast door Alexx op di 18 apr 2006 1:52, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 8:33    Onderwerp: Re: Portretrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexx schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagt. Stel.. ik maak foto/film in/bij een dierentuin/circus van dieren.

Hebben de eigenaren portretrecht van de dieren?
En wat als het materiaal belangrijk is voor het publiek? (journalistiek belang? ben overigens geen geregistreerde journalist oid)
En maakt het uit of ik binnen of buiten de hekken (neutraal) terrein sta?

Iemand die deze vragen kan beantwoorden? thanks,

Het concept van portretrecht is gebaseerd op het feit dat een portret een weergave is van facetten van iemands persoonlijkheid; zo'n portret of de publicatie ervan kan daarom een inbreuk op iemand persoonlijke levenssfeer zijn.

Dat gaat voor dieren allemaal niet op.
Bekijk de homepage
Alexx

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, maar een circus verbied mij om beelden te publiceren op internet die ik heb gemaakt buiten hun terrein van dieren. Mogen ze dat verbieden?
Ze zeiden dat er ergens een bord stond dat het niet mocht enzo.. maar niet gezien. En gelden er andere regels als je binnen de hekken filmt van het terrein? Ik kon er ook filmen zonder dat men er wat van zei. Er stonden nog veel meer mensen. Het publiceren heeft ook verder geen enkel commercieel doel.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexx schreef:
Ok, maar een circus verbied mij om beelden te publiceren op internet die ik heb gemaakt buiten hun terrein van dieren. Mogen ze dat verbieden?
Ze zeiden dat er ergens een bord stond dat het niet mocht enzo.. maar niet gezien. En gelden er andere regels als je binnen de hekken filmt van het terrein? Ik kon er ook filmen zonder dat men er wat van zei. Er stonden nog veel meer mensen. Het publiceren heeft ook verder geen enkel commercieel doel.

Wanneer ze jou publicatie van die foto's willen verbieden zullen ze aan moeten tonen dat jij onrechtmatig of in strijd met een gesloten overeenkomst handelt.

Een enkele verwijzing naar een 'verboden te fotograferen' bord is daarvoor, juist op een plek waar veel foto's worden gemaakt, zeker niet voldoende.

Wel kan het zo zijn wanneer je bijvoorbeeld een incident afbeeldt alsof er aan de lopende band dieren mishandeld worden dat dit als een onrechtmatige daad gekwalificeerd kan worden.
Bekijk de homepage
Alexx

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Alexx schreef:

Wanneer ze jou publicatie van die foto's willen verbieden zullen ze aan moeten tonen dat jij onrechtmatig of in strijd met een gesloten overeenkomst handelt.

ok.. er is natuurlijk geen overeenkomst.

Quote:
Een enkele verwijzing naar een 'verboden te fotograferen' bord is daarvoor, juist op een plek waar veel foto's worden gemaakt, zeker niet voldoende.

Ok, die is ook niet gezien daar en andere hebben het ook niet gezien.

Quote:
Wel kan het zo zijn wanneer je bijvoorbeeld een incident afbeeldt alsof er aan de lopende band dieren mishandeld worden dat dit als een onrechtmatige daad gekwalificeerd kan worden.

Ik heb beelden gemaakt waarbij een dier stereotype gedrag vertoont. Dat wil zeggen. Constant heen en weer lopen in de kooi. En dit was geen paar minuten ofzo, maar echt zolang wij daar stonden (meer dan een uur). Dit gedrag zie je ook op andere dagen dat je daar bent. Dit is ook bekend bij ze. Maar dat deden ze af aan de telefoon als dat ze ook weleens heen en weer in de natuur lopen. Maar dit was overduidelijk niet een keertje dat ze het doen.

En van andere circussen dierentuinen is ook bekend dat dit gedrag gebeurd.

In die zin is er dus niks 'eenmaligs' aan.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexx schreef:
Ik heb beelden gemaakt waarbij een dier stereotype gedrag vertoont. Dat wil zeggen. Constant heen en weer lopen in de kooi. En dit was geen paar minuten ofzo, maar echt zolang wij daar stonden (meer dan een uur). Dit gedrag zie je ook op andere dagen dat je daar bent. Dit is ook bekend bij ze. Maar dat deden ze af aan de telefoon als dat ze ook weleens heen en weer in de natuur lopen. Maar dit was overduidelijk niet een keertje dat ze het doen.

En van andere circussen dierentuinen is ook bekend dat dit gedrag gebeurd.

In die zin is er dus niks 'eenmaligs' aan.

Ja, dat is toch wat (roof)dieren in een kooi doen ? Heen en weer lopen of niks doen. Het publiceren van die beelden op zich lijkt mij niet onrechtmatig; echter dan de omschrijving die je erbij zet het geheel wel onrechtmatig maken..
Bekijk de homepage
Alexx

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

-edit-

Laatst aangepast door Alexx op di 18 apr 2006 1:52, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexx schreef:
StevenK schreef:
Ja, dat is toch wat (roof)dieren in een kooi doen ? Heen en weer lopen of niks doen. Het publiceren van die beelden op zich lijkt mij niet onrechtmatig; echter dan de omschrijving die je erbij zet het geheel wel onrechtmatig maken..

http://www.alexromijn.nl

daar staat wat ik er bij heb gezet.

De omschrijving is gewoon een beschrijving van wat ik zie en wat beschouwd word als afwijkend gedrag van dieren in gevangenschap.

Dat heen en weer lopen is dus geen 'normaal' gedrag, maar iets wat dieren vertonen in gevangenschap. Ook in dierentuinen.
Meer van zulke filmpjes heb je ook op www.circuspetitie.net

Maar mijn tekst is niets meer dan mijn opvatting en mijn constateringen. Echter vind het circus het negatief.

Je toont beelden van het circus, met de omschrijving 'dierenleed'. De tendens is daarmee gezet, je geeft aan dat die dieren lijden in die omstandigheden en dat is een redelijk zware beschuldiging, waarvoor het 'in het echt lopen ze ook geen rondjes' argument naar mijn mening niet sterk genoeg zal zijn, maar de beoordeling daarvan zal aan een rechter voorgelegd moeten worden.
Bekijk de homepage
Alexx

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Je toont beelden van het circus, met de omschrijving 'dierenleed'. De tendens is daarmee gezet, je geeft aan dat die dieren lijden in die omstandigheden en dat is een redelijk zware beschuldiging, waarvoor het 'in het echt lopen ze ook geen rondjes' argument naar mijn mening niet sterk genoeg zal zijn, maar de beoordeling daarvan zal aan een rechter voorgelegd moeten worden.

Maar dierenleed is natuurlijk altijd een mening. Stereotype gedrag word erkent door biologen enzo. En ook geloof door regering als iets wat voorkomen moet worden.

Artikel 36.1 van dierenwelzijnswet geeft aan: "Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen."

En ik neem aan dat dierenwelzijn voor entertainment gaat. En als de dieren in de kooien enzo niet tot hun recht kunnen komen dat zeggen dat de dieren lijden geheel terecht is. Ondersteunt dan door verklaringen van biologen enzo eventueel.
Bijvoorbeeld: http://www.denatuur.nl/index.php?laatzien=nieuws&id=452
Dus dat lijkt me toch wel iets sterker dan 'in het echt lopen ze ook geen rondjes'. Het is dus wetenschappelijk verklaard.
Verstuur e-mail
Alexx

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de wet is overigens niks over circussen opgenomen.. voor zover ik kan vinden.
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alexx schreef:
Quote:

Maar dierenleed is natuurlijk altijd een mening. Stereotype gedrag word erkent door biologen enzo. En ook geloof door regering als iets wat voorkomen moet worden.

En het uiten van een mening kan onrechtmatig zijn.
Quote:

Artikel 36.1 van dierenwelzijnswet geeft aan: "Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van een dier te benadelen."

En ik neem aan dat dierenwelzijn voor entertainment gaat.

Dat lijkt mij een verkeerde aanname.
Quote:

En als de dieren in de kooien enzo niet tot hun recht kunnen komen

Als we die tijger zometeen op jouw kuitbeen laten knabbelen, dan is dat zeker wel OK ? Nee ? Dacht ik al. Want dan gaat het ineens niet meer over het natuurlijk gedrag van een dier, maar over wat wel niet maatschappelijk aanvaard wordt.

Je doet wat veel extremisten doen: je fixeert je ideeën op een heel beperkt iets, in dit geval het rondjes lopen in een kooi, je abstraheert dat van de totale omgeving (dieren die in gevangenschap zijn gefokt kunnen niet in de natuur leven, de dieren krijgen medische zorg, verzorging eten etc, het houden van dieren in gevangenschap is onderdeel van onze maatschappij) en daarmee verhef je jouw mening tot feit en die mening publiceer je.

Of jouw gedraging onrechtmatig is tov het betreffende circus wordt echter o.a. aan de hand van wat in de *onze* maatschappij gebruikelijk en geaccepteerd is beoordeeld, niet aan de hand van wat *jij* er van vindt.

Punt is dat er ook andere manieren zijn om hier tegen te ageren, zonder direct iemand of een organisatie negatief af te schilderen. Je kunt via de politiek een verbod proberen te krijgen op het gevangen houden van dieren, je kunt actie voeren met spandoeken 'Bevrijd deze dieren uit hun gevangenschap' of 'voer deze dieren levende mensen, geen dood vlees'.
Bekijk de homepage
Alexx

BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2005 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Dat lijkt mij een verkeerde aanname.

Quote:
Als we die tijger zometeen op jouw kuitbeen laten knabbelen, dan is dat zeker wel OK ? Nee ? Dacht ik al. Want dan gaat het ineens niet meer over het natuurlijk gedrag van een dier, maar over wat wel niet maatschappelijk aanvaard wordt.

Volgens mij ga je nu een verkeerde richting daarmee op . Het punt is dat de dieren in veels te kleine hokken zitten. En dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat het gedrag waarover ik het heb komt door te weinig in een natuurlijke omgeving.
De video beelden waren vooral bedoeld om te laten zien dat dieren daar gewoon niet horen. En dat alles beter is dan een klein hok.

Quote:
Je doet wat veel extremisten doen: je fixeert je ideeën op een heel beperkt iets, in dit geval het rondjes lopen in een kooi, je abstraheert dat van de totale omgeving (dieren die in gevangenschap zijn gefokt kunnen niet in de natuur leven, de dieren krijgen medische zorg, verzorging eten etc, het houden van dieren in gevangenschap is onderdeel van onze maatschappij) en daarmee verhef je jouw mening tot feit en die mening publiceer je.

Mijn mening wordt wel ondersteunt door wetenschappers/biologen. En de bedoeling is zeker niet om ze terug naar natuur te krijgen, maar wel dat ze een betere positie krijgen.

Quote:
Of jouw gedraging onrechtmatig is tov het betreffende circus wordt echter o.a. aan de hand van wat in de *onze* maatschappij gebruikelijk en geaccepteerd is beoordeeld, niet aan de hand van wat *jij* er van vindt.

Dus als opinie is dat merendeel vind dat tijgers enzo niet in circussen horen dan zullen de rechters meer uitspreken naar meer eisen qua welzijn e.d.? Ik weet uit ervaring dat uitspraak dan wel politieke beslissingen altijd richting wie het meeste economisch belang hebben gaat. Anders zouden er al veel meer dingen verboden worden...

Quote:
Punt is dat er ook andere manieren zijn om hier tegen te ageren, zonder direct iemand of een organisatie negatief af te schilderen. Je kunt via de politiek een verbod proberen te krijgen op het gevangen houden van dieren, je kunt actie voeren met spandoeken 'Bevrijd deze dieren uit hun gevangenschap' of 'voer deze dieren levende mensen, geen dood vlees'.

Het heeft niet zozeer met negatief afschilderen te maken. De naam van circus wordt genoemd, maar doel is om te laten zien hoe dieren worden gehouden.

Maar in ieder geval bedankt voor je reacties. Denk dat ik daarmee wel weet hoe en wat.
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds