|
Auteur |
Bericht |
Lynnkombrink
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 08 dec 2012 19:36 Onderwerp: Vraag |
|
|
Goedenavond iedereen,
Laatst aangepast door Lynnkombrink op vr 05 jan 2018 12:24, in totaal 5 keer bewerkt |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 08 dec 2012 20:38 Onderwerp: Re: Vraag over arrest: Detentie van een blinde |
|
|
Lynnkombrink schreef: | Goedenavond iedereen,
Nu zou ik alleen niet weten wat de rechtsvraag van dit arrest het beste is. Ook snap ik niet helemaal de uitspraak van de Hoge Raad zelf.
|
Ik snap je vraagstelling ook niet; de vraagstelling lees je toch gewoon uit wat de HR zegt?
Overigens zou het ook helpen als je een LJN-nummer kunt geven, alsmede wat je zelf tot nu toe bedacht hebt. Dit is namelijk geen huiswerk-uitbestedingsforum. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 dec 2012 21:07 Onderwerp: |
|
|
Het arrest is LJN AE8903. Ik heb het even doorgelezen. Volgens mij is de rechtsvraag: is het verweer van detentieongeschiktheid voldoende gemotiveerd, zodat het Hof het verweer gemotiveerd had moeten verwerpen?
De Hoge Raad vernietigt het arrest van het Hof wegens verzuim van vormen, het heeft namelijk een voldoende gemotiveerd detentieongeschiktheidsverweer verworpen, zonder dit nader te motiveren. De Hoge Raad doet dus geen uitspraken over de detentiegeschiktheid van de blinde verdachte. |
|
|
|
 |
Lynnkombrink
|
Geplaatst: za 08 dec 2012 22:44 Onderwerp: |
|
|
Dankje Marja.
Laatst aangepast door Lynnkombrink op vr 05 jan 2018 12:18, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 08 dec 2012 23:41 Onderwerp: |
|
|
De HR is geen feitenrechter en zal dus in beginsel altijd terugverwijzen naar een ander Hof om [hier:] de strafoplegging opnieuw te laten vaststellen.
De rechtsvraag kun je bij arresten van de HR in de regel letterlijk vinden onder nummer 3, zoals Marja ook al de strekking heeft verwoord:
Quote: |
3. Beoordeling van het middel
3.1. Het middel behelst de klacht dat het Hof niet, althans onvoldoende gemotiveerd is ingegaan op het in hoger beroep gevoerde verweer dat de verdachte niet geschikt is om detentie te ondergaan.
|
_________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 09 dec 2012 3:48 Onderwerp: |
|
|
De rechtsvraag lijkt mij: dient de rechter, in het geval er aan de zijde van de verdachte gemotiveerd een beroep wordt gedaan op detentieongeschiktheid, er verantwoording van af te leggen dat hij de verdachte desondanks een straf oplegt.
Maar als je de conclusie leest wordt duidelijk dat het positieve antwoord hierop al uit eerdere jurisprudentie volgt. Misschien is daarom de rechtsvraag: behelst het verweer van de verdachte een voldoende gemotiveerd beroep op detentieongeschiktheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lynnkombrink
|
Geplaatst: zo 09 dec 2012 17:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt.
Laatst aangepast door Lynnkombrink op vr 05 jan 2018 12:23, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 dec 2012 17:35 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me hier gaan om een overweging ten overvloede; uiteraard gaat de advocaat van de verdachte in cassatie niet klagen over gegeven vrijspraken.
De Hoge Raad geeft hiermee alleen aan, dat hij niet ook de vrijspraken gaat toetsen. |
|
|
|
 |
Lynnkombrink
|
Geplaatst: zo 09 dec 2012 20:18 Onderwerp: |
|
|
Rechtsvraag:
Laatst aangepast door Lynnkombrink op vr 05 jan 2018 12:24, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 09 dec 2012 21:23 Onderwerp: |
|
|
In een cassatiemiddel legt de cassatieadvocaat uit wat er volgens hem mis is met de uitspraak van het Hof. Het Hof kan het recht onjuist hebben toegepast, of zijn uitspraak onvoldoende hebben gemotiveerd, waardoor deze onbegrijpelijk is. Dat is dus niet hetzelfde als het verweer dat voor het Hof is gevoerd. |
|
|
|
 |
|