Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 14:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opheffen / kraken vruchtgebruik
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peterhen

Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 17 nov 2012 21:22    Onderwerp: Opheffen / kraken vruchtgebruik Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik ben net nieuw op het forum.

Ik heb nederlandse nationaliteit en ben geruime tijd woonachtig in Belgie.
Nu heb ik een nederlandse erfenis gekregen van mijn ouders waar een vruchtgebruik op van toepassing is. Dit houdt in dat ik enkel de rente van het vermogen mag gebruiken, ok al staat alles op mijn eigen naam geregistreerd.
Dit heeft de bedoeling dat na mijn dood het geërfde deel naar mijn 2 verwende neefjes gaat die dit wel vrij te besteden gaan hebben. Ondertussen moet ik wel alles onder controlle houden zodanig dat er geen verlies van vermogen is en eventuele verliezen uit eigen zak bijspijkeren. Nou ja, vermogen, het zijn echt geen miljoenen. Maar wel genoeg om een aantal eerder jaar met pensioen te kunnen gaan. Ondertussen moet ik voor alles en nog wat alles in overleg doen met de rest van de familie die vanwege geld altijd overhoop liggen. Leuk is echt iets anders.....
Nu vroeg ik me af of ik van deze nederlandse vruchtgebruik regeling af kan geraken als ik me tot Belg nationaliseer. Gelden die nederlandse erf regels dan nog? of moet ik naar de VS emigreren om ervan af te geraken? Ik weet dat er landen zijn die geen erfrecht overeenkomst hebben met Nederland en dat deze Nederlandse regels dan niet van toepassing zijn.
Ik heb misschien wel de mogelijk om het geërfde deel mee te nemen naar het land van wonen zodanig dat het zich niet meer in Nederland bevind.
In iedergeval vruchtgebruik erven op deze wijze is meer een belasting dan dat het wat oplevert. En om het zaakje zo maar naar de familie te laten gaan die elkaars gal spuwen vind ik geen optie.

Wat zijn de mogelijkheden om dit verworven vruchtgebruik op te heffen?

Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2012 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Van erfrecht heb ik weinig kaas gegeten. Toch een reactie van mij.

Op de zaak is naar Nederlands Internationaal Privaatrecht het Haags Verdrag Erfopvolging van toepassing.
Op grond van art. 1 lid 1 van het Verdrag is op de erfopvolging het recht van toepassing van de gewone verblijfplaats van de erflater, waarvan hij/zij tevens de nationaliteit heeft. Dat is in dit geval dus denk ik Nederlands recht.
Art. 5 lid 1 van het Verdrag maakt ook rechtskeuze mogelijk, zolang de erflater maar zijn gewone verblijfplaats heeft in die Staat, of de nationaliteit ervan heeft.

Ik weet niet welke landen partij zijn bij het verdrag. En hebben uw ouders deze constructie in een testament gekozen? Ik kan me niet voorstellen dat er een Staat is waarvan het Internationaal Privaatrecht bepaalt, dat het recht van de woonplaats van de erfgenaam van toepassing is.

Als uw ouders deze constructie in een testament hebben gekozen, komt u daar denk ik ook niet onderuit, behalve door de nalatenschap in zijn geheel te verwerpen.

Ik hoop nog op reacties van mensen die er meer verstand van hebben.

Met vriendelijke groet,

Marja
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 18 nov 2012 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is sowieso al geërfd, dus met erfrecht heb je niets te maken. (Maar los daarvan erf je niet opeens meer of minder door in een ander land te gaan wonen. Belastingtechnisch heeft het misschien wel gevolgen.)

Quote:
Nu heb ik een nederlandse erfenis gekregen van mijn ouders waar een vruchtgebruik op van toepassing is. Dit houdt in dat ik enkel de rente van het vermogen mag gebruiken, ok al staat alles op mijn eigen naam geregistreerd.

Dit begrijp ik niet.
art. 3:201 BW schreef:
Vruchtgebruik geeft het recht om goederen die aan een ander toebehoren, te gebruiken en daarvan de vruchten te genieten.

Als jij de rente mag plukken, heb jij het vruchtgebruik. De goederen waarop jij het vruchtgebruikt hebt, heb jij echter niet. Die goederen zijn niet jouw eigendom (maar vermoedelijk van je neefjes?). Ik weet niet wat je bedoelt met "alles staat op mijn eigen naam geregistreerd".

art. 3:224 BW schreef:
Indien een vruchtgebruiker uit hoofde van de aan het vruchtgebruik verbonden lasten en verplichtingen op zijn kosten afstand van zijn recht wil doen, is de hoofdgerechtigde gehouden hieraan mede te werken.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2012 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Als uw ouders deze constructie in een testament hebben gekozen, komt u daar denk ik ook niet onderuit, behalve door de nalatenschap in zijn geheel te verwerpen.
Waarom zou TS geen aanspraak kunnen maken op een legitieme portie??
peterhen

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2012 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Van erfrecht heb ik weinig kaas gegeten. Toch een reactie van mij.

Op de zaak is naar Nederlands Internationaal Privaatrecht het Haags Verdrag Erfopvolging van toepassing.
Op grond van art. 1 lid 1 van het Verdrag is op de erfopvolging het recht van toepassing van de gewone verblijfplaats van de erflater, waarvan hij/zij tevens de nationaliteit heeft. Dat is in dit geval dus denk ik Nederlands recht.
Art. 5 lid 1 van het Verdrag maakt ook rechtskeuze mogelijk, zolang de erflater maar zijn gewone verblijfplaats heeft in die Staat, of de nationaliteit ervan heeft.

Ik weet niet welke landen partij zijn bij het verdrag. En hebben uw ouders deze constructie in een testament gekozen? Ik kan me niet voorstellen dat er een Staat is waarvan het Internationaal Privaatrecht bepaalt, dat het recht van de woonplaats van de erfgenaam van toepassing is.

Ik hoop nog op reacties van mensen die er meer verstand van hebben.

Met vriendelijke groet,

Marja

Is het niet dat:
als wij de erfgenamen emigreren en van nationaliteit veranderen , vervolgens een nieuw eigen testament opstellen. Dat dan het vorige "over het graf regerende testament" niet als zodanig gebruikt wordt?
Denk om naar Canada of Vs te gaan als dit de enige oplossing is.
Om vanuit daar de hele zaak via een andere notaris te verkopen en over te hevelen naar land van woonst.

We hebben inderdaad geërfd, zowel roerend goed als ontroerend staat op mijn naam. Echter zijn er nogal al wat voorwaarden aan verbonden:
Het vermogen mag niet vervreemden. (ook niet naar mijn partner als ik er niet ben)
Het vermogen mag niet afnemen. tekorten moeten uit eigen zak aangevuld worden
Schulden ontstaan uit het vermogen moeten ook uit eigen vermogen aangevuld worden.
Het vermogen mag niet opgesoupeerd worden.
Het gerfde vermogen moet na overlijden doorgegeven worden aan......

Nu van de rente kun je net niet rondkomen. en het werk dat erbij komt kijken is immers toch meer als je denkt. Dat naast een vaste baan welke hierbij noodzakelijk is, geen goede combinatie.
Dan te denken dat ik niet echt een goede band had moest enkel presteren en een imago voor hen ophouden. wat resulteerde in een vrouw die totaal niet geaccepteerd werd omdat ze geen vermogen heeft. (nu had ik dat zelf ook niet)
En ik wil zeker deze voetsporen van imago , snobisme ed niet voortzetten, vandaar. We willen gaan leven , of anders zelfs het hele zaakje van de hand doen als het echt niet anders kan.

Peter
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2012 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat als u in de VS, of Canada gaat wonen, nog steeds Nederlands erfrecht op het testament van toepassing is.

Naar Nederlands recht kunt u inderdaad wel aanspraak maken op uw legitieme portie (art. 4:63 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Dat is het deel van de erfenis dat u zou erven als er geen testament was. Dus delen met eventuele broertjes en zusjes.

Misschien is het verstandig om hierover een ter zake kundig advocaat te raadplegen, voordat u naar de VS verhuist.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2012 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

peterhen schreef:
Is het niet dat:
als wij de erfgenamen emigreren en van nationaliteit veranderen , vervolgens een nieuw eigen testament opstellen. Dat dan het vorige "over het graf regerende testament" niet als zodanig gebruikt wordt?
Om vanuit daar de hele zaak via een andere notaris te verkopen en over te hevelen naar land van woonst.

Als je een recht van vruchtgebruik hebt geërfd, dan is er helemaal geen sprake van "over het graf regeren". Jij hebt de eigendom gewoon niet. Door te verhuizen kun je die eigendom zeker niet krijgen, laat staan na je dood doorgeven.

Als de constructie een andere is, dan kun je die misschien wat beter toelichten. Is er misschien sprake van een tweetrapsmaking?

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2012 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
peterhen schreef:
Is het niet dat:

Als je een recht van vruchtgebruik hebt geërfd, dan is er helemaal geen sprake van "over het graf regeren". Jij hebt de eigendom gewoon niet. Door te verhuizen kun je die eigendom zeker niet krijgen, laat staan na je dood doorgeven.

Als de constructie een andere is, dan kun je die misschien wat beter toelichten. Is er misschien sprake van een tweetrapsmaking?

Ik heb dus wel het een en ander op mijn naam staan waar de voorwaarden aan verbonden zijn. Officieel is dat dus wel eigendom. Waarover ik vermogens belasting betaal. Daarbij gaat het dus automatisch door naar de volgende generatie (neefjes) waar we zelf geen zeggenschap over hebben.
Ik mag het gerfde vermogen niet laten inkrimpen of vervreemden, de volgende generatie heeft dan wel vrij spel.
Heet dat dan tweetrapsmaking?

Mijn vraag is hoe ik van elk opgelegde regeltje kan afgeraken zonder de erfenis op te geven
peterhen

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2012 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat als u in de VS, of Canada gaat wonen, nog steeds Nederlands erfrecht op het testament van toepassing is.

Naar Nederlands recht kunt u inderdaad wel aanspraak maken op uw legitieme portie (art. 4:63 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Dat is het deel van de erfenis dat u zou erven als er geen testament was. Dus delen met eventuele broertjes en zusjes.

Misschien is het verstandig om hierover een ter zake kundig advocaat te raadplegen, voordat u naar de VS verhuist.

de ellende is dat de erfenis al aanvaart is.
Zal een advocaat raadplegen, lijkt me het beste
Bedankt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds