Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 17:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Volmacht en benoeming vertrouwenspersoon
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hermanJ

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 27 aug 2012 15:55    Onderwerp: Volmacht en benoeming vertrouwenspersoon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kennis van mij heeft aan mij een volmacht gegeven en mij als vertrouwenspersoon benoemt om haar belangen te behartigen betreffende de onder toezichtstelling en uithuisplaatsing van haar zoontje en haar (onterechte) opname in een verslavingskliniek (In Bewaring Stelling).

Dit omdat een eventuele "pro deo" advocaat te weinig tijd kan vrijmaken en na vonnis ook weer van de zaak afgaat, terwijl de OTS en UHP waarschijnlijk gehandhaafd blijven, terwijl het denkbaar is dat ook de IBS gehandhaafd blijft.

In hoeverre is zo'n volmacht rechtsgeldig cq. van waarde richting de betrokken instanties (o.a. Rechtbank, Jeugdzorg, Raad voor de Kinderbescherming)?

Als de betrokken instanties de volmacht negeren, staan er dan rechtsmiddelen open om de door haar gewenste betrokkenheid van mij af te dwingen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ik heb hier geen verstand van, maar ik zie in de uithuisplaatsingszaken op internet, dat daar ook een gemachtigde voor de ouders optreedt. Dat u als gemachtigde optreedt voor de moeder richting Jeugdzorg en de rechtbank, zou dus volgens mij geen problemen hoeven geven.

Volgens mij, bij In Bewaring Stelling wordt een advocaat toegewezen.

Ik hoop nog op een antwoord van iemand die meer thuis is in het personen- en familierecht.

Met vriendelijke groet,

Marja
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: di 28 aug 2012 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P.S. Uithuisplaatsing wordt geregeld in art. 1:261 t/m 263 BW en in die artikelen vind ik niets over een verplichte advocaat of iets dergelijks.
hermanJ

BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 2:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt. Ze heeft 2 advocaten, 1 voor Jeugdzorg/Kinderbescherming en 1 voor het (naar mijn mening en de eerdere mening van een rechter) onterecht opsluiten in een inrichting.

De 1e advocaat heb ik 2x gesproken en die zij dat als andere belanghebbenden (Jeugdzorg, Kinderbescherming en oma) bezwaar hebben ik de rechtszaal niet inkom. Gek, maar ik zie het wel over een paar uur.
hermanJ

BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zaak is achter de rug, ik mocht de zaal in en de vriend van oma ook.
Het gekke was, ik als "niet belanghebbende" (vind ik al een gotspe, maar vooruit) mocht niet spreken, de vriend van oma, ook geen belanghebbende mocht wel spreken.

Ik wil de rechter niet direct van vooringenomenheid betichten, maar hier klopt iets niet.

Wel soepel omgaan naar vriend van oma toe, en niet naar mij.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien ging de rechter van de onjuiste veronderstelling uit dat de vriend van oma meer betrokken was bij het kind dan u.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: vr 31 aug 2012 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was dit trouwens de procedure bij de kinderrechter (art. 1:261 BW)?
In dat geval staat nog binnen drie maanden hoger beroep open. Dan schijnt een advocaat wel verplicht te zijn (https://www.regelhulp.nl/zr/rh/webapp/kennisbank/Informatie/Uithuisplaatsing?gclid=CO_7mL-EkrICFcUPfAodB14ALw# )

maar goed, de moeder had al een advocaat.
hermanJ

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update:
De kinderrechter heeft bijna geheel conform de eis van de Raad vd Kinderbescherming/Bureau Jeugdzorg gehandeld en het kind uit huis geplaatst voor een jaar.
BJZ is voorbij gegaan aan de wens van de rechter om na te gaan of het kind in aanmerking komt voor een "netwerkplaatsing" (dwz: bij familie of kennissen vd moeder). Ze zijn gewoon hun eigen gang gegaan. Met een nieuwe advocaat wordt er beroep ingesteld.

Een nieuwe vraag:
De moeder is vanaf 14 aug gedwongen opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis (wet BOPZ). Als haar zaakwaarnemer heb ik direct "aan de bel getrokken" met betrekking tot haar uitkering, haar huur, etc. Het maatschappelijk werk van de instantie waar ze zit zou daar werk van maken. Die hebben daar erg lang mee gewacht en nu (4 maanden na opname) is nog steeds niet geregeld hoe zij aan inkomen komt. Er schijnt bijzondere bijstand te zijn aangevraagd, maar de instelling wil haar en mij geen inzicht geven in de procedure en de stappen die al dan niet zijn gezet.
Ik hoor vandaag dat haar huurschuld is opgelopen tot inmiddels 6000 euro (ze kwam schuldenvrij de inrichting in) en dat een incassoprocedure is gestart.
Er van uitgaande dat ze nog 4 maanden bijzondere bijstand krijgt, kan ze een groot deel vd schuld aflossen (maar niet de extra kosten van de incasso), samen met de bijstandsuitkering die ze alsnog heef gekregen voor de periode 1 juli - 14 aug (ten onrechte stopgezette bijstand).

Mijn vragen zijn:
- op wat voor uitkering heeft zij recht vanaf het moment dat ze in de inrichting zit? (immers, ze zit daar buiten eigen schuld, kan.mag niet werken, bij gebrek aan familie in Nederland heeft ze dan recht op een uitkering?
- kan zij de instelling aansprakelijk stellen voor de financiële problemen waarin zij verzeild is geraakt als gevolg van haar opname en het niet tijdig zetten van de juiste stappen door het maatschappelijk werk van die instelling?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds