|
Auteur |
Bericht |
sromijn
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 dec 2012 21:05 Onderwerp: vraag ontvangkelijkheid hogerberoep |
|
|
Hallo,
Enkele dagen terug heb ik te horen gekregen dat ik 5 maanden terug veroordeeld ben ik in een strafzaak door de rechtbank. Ik was niet op de hoogte van deze zitting, evenals mijn advocaat dus we waren beide niet aanwezig. De rechtbank was op de hoogte wie mijn advocaat is, ivm een eerdere zitting en getuige verhoor. Er is niet gebelt of contact gezocht waarom wij niet aanwezig waren.
Mijn advocaat is hier achter gekomen, nadat ze ging informeren of er al een nieuwe zittingsdatum bekend was.
De rechtbank zegt dat mij een brief is verstuurd. Dit is niet aangetekend gedaan, wat wel gebruikelijk is, deze brief is ook nooit aangekomen bij mij. Ik sta nergens ingeschreven. Mijn advocaat zou ook een brief gehad hebben, maar ook deze is niet aangekomen.
Zelf heb ik reclasseringsgtoezicht en ook mijn reclassering was niet op de hoogte van deze zitting, wat ik nogal vreemd vind.
Nu heeft mijn advocaat direct hogerberoep aangetekend. Zal dit beroep ontvankelijk worden verklaard?
Naar mijn weten is het zo dat je binnen 14 dagen na kennisgeving beroep kunt aantekenen. Ik weet dit dus pas slechts enkele dagen.
Met vriendelijke groet,
Sander
Laatst aangepast door sromijn op wo 09 jul 2014 13:53, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
sromijn
|
Geplaatst: do 20 dec 2012 21:07 Onderwerp: |
|
|
per ongeluk dubbel geplaatst, excuses |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 dec 2012 19:59 Onderwerp: |
|
|
Zie art. 408 lid 2 Wetboek van Strafvordering. Het hoger beroep moet worden ingesteld binnen veertien dagen nadat zich een omstandigheid heeft voorgedaan, waaruit voortvloeit dat de einduitspraak de verdachte bekend is. |
|
|
|
 |
quilja
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 22 dec 2012 11:04 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Zie art. 408 lid 2 Wetboek van Strafvordering. Het hoger beroep moet worden ingesteld binnen veertien dagen nadat zich een omstandigheid heeft voorgedaan, waaruit voortvloeit dat de einduitspraak de verdachte bekend is. |
In principe is dit juist, maar TS geeft aan dat:
1. Hij nergens ingeschreven staat.
2. Er een eerdere zitting is geweest.
1. Er is een wettelijke verplichting je in het GBA te laten registreren op een (post-)adres. Is TS door deze verpliching niet na te komen niet te verwijten dat hij geen kennis heeft genomen van de zittingsdatum?
Als dat het geval is, geldt dan niet de beroepstermijn zoals in de beschikking is aangegeven?
2. Als er een eerdere zitting is geweest, is TS schriftelijk op de hoogte gebracht van de zittingsdatum en is er een adres bekend bij de rechtbank.
De oproep van de rechtbank voor de laatste zitting zal verstuurd zijn naar dit adres, evenals de beschikking.
Zie: LJN: AV5020
Het feit dat zowel de advocaat als de reclasseringsambtenaar niet op de hoogte waren, lijkt me niet relevant, aangezien aangenomen kon worden dat TS wèl op de hoogte was.
Ik hoop dat iemand met meer kennis/ervaring heeft, wil reageren. Het is goed mogelijk dat bovenstaande niet van toepassing is in deze zaak. |
|
|
|
 |
sromijn
|
Geplaatst: ma 24 dec 2012 23:15 Onderwerp: |
|
|
Van de eerdere zitting was ik op de hoogte gesteld door mijn advocaat. Zei had toen wel een afschrift gehad. Op de rechtbank is mij toen vlak voor de zitting een dagvaarding uitgereikt voor de zitting die dag.
Tijdens deze zitting heeft mijn advocaat naar voren gebracht een aantal getuige opnieuw te willen horen. Dit verzoek is gehonoreerd door rechter en is de zitting uitgesteld voor onbepaalde tijd.
Overigens ben ik in de tussentijd nog een keer op het politie bureau geweest om gehoord te worden als getuige in een andere zaak die niets met mij van doen had verder en ben ik een keer beboet voor te hard rijden waarbij in staande ben gehouden. Ook toen is mijn geen beschikking uitgereikt. Weet niet of dit verder gebruikelijk is maar wilde het toch even naar voren brengen.
Iemand die meer kan zeggen over 1. dat lid quilja aanbrengt?
Nog een aanvulling. Rond april dit jaar is er door mij een adres verstrekt aan het CJIB voor het opvragen van openstaande zaken . Weet niet in hoeverre dit er toe doet. Ben zelf niet juridisch onderlegd. |
|
|
|
 |
sromijn
|
|
|
|
 |
|