|
Auteur |
Bericht |
justme3442
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 dec 2012 13:15 Onderwerp: Wat kan ik doen tegen een stalker (diverse bewijsstukken) |
|
|
Beste mensen,
Ik zit al ruim 3 maanden met een stalker, het is mijn ex.
Hiervan heb ik al aangifte gedaan. eerder dit jaar heeft hij me ook al van de fiets getrokken, hier heb ik ook aangifte van gedaan. Deze aangiftes beginnen nu te lopen, maar ik had begrepen dat als de verdachte niet wil praten hij zich kan beroepen op zijn zwijgrecht of iets dergelijks. Dan ben ik dus nog geen stap verder en kan hij ondertussen maar doorgaan met zijn vage actie's.
Ik doe alles netjes zoals het hoort, krijg van de politie te horen dat ik maar moet gaan wachten. Prima. Maar ondertussen gaat hij maar door. Het is zo erg geweest dat ik een andere mobiel heb aangeschaft, daarnaast doet hij zich ook voor als mij, hij (probeert) kraakt diverse persoonlijke mailaccounts/ Digi-D en dergelijke, stalkt vrienden/familie dmv bellen, vervalst een zogenaamd contract (geldlening?), en ben vast nog wel wat vergeten. Deze dingen heb ik ook allemaal op papier en kan dus nagegaan worden lijkt mij.
Nu zegt mijn vader dat ik geen rechtzaak moet beginnen, dat hij dat moet beginnen. Ik ben dit alles meer dan zat en verwacht niet dat het op een normale manier snel rustig gaat worden. Daarom wil ik graag weten of het volgende van toepassing is . Volgens mij is het toch zo in nederland dat als je denkt dat je in je recht staat je de kosten voor advocaat e.d. naar de tegenpartij kan schuiven, als de rechter je dit gelijk ook geeft?
Ik wil dit weten en of ik sterk genoeg sta om zelf een zaak te beginnen. Ik wil niet dat hij nog langer mijn vrienden lastig valt en ben er zelf ook meer dan klaar mee.
Groeten,
iemand die haar stalker meer dan zat is! |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 02 dec 2012 14:26 Onderwerp: |
|
|
Wat voor rechtszaak bedoel je?
Als je het over de rechtszaak mbt het stalken en de aangiftes die je hebt gedaan, daar heb je geen invloed op. Dat beslist de officier van justitie.
En ja, het klopt dat een verdachte zwijgrecht heeft.
Als je het over een civiele procedure hebt, heb je het dan over een straatverbod?
De kosten van de civiele rechtzaak kunnen toegewezen worden aan de "verliezende" partij, hou er wel rekening mee dat de rechter ook anders kan beslissen.
Daarnaast moet je wel eerst de rekeningen van de advocaat zelf betalen.
Quote: | Rechtszaak gewonnen
Wanneer u een civiele of bestuursrechtelijke zaak wint, kan de rechter uw tegenpartij veroordelen tot het betalen van uw kosten. Dit heet kostenveroordeling. U moet deze kosten dan zelf van de tegenpartij terugvorderen. Houd er hierbij rekening mee dat de kosten in civiele rechtszaken niet in alle gevallen terug te vorderen zijn. De verliezende partij moet wel het geld hebben om u te kunnen betalen.
Bron: overheid.nl |
|
|
|
|
 |
justme3442
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 dec 2012 18:50 Onderwerp: |
|
|
Beste Hilde,
bedankt voor je antwoord.
het is me nu wel wat duidelijker.
Denk dat voor een civiele procedure ik te weinig stukken heb.
hij stalkt me vooral telefonisch en via mail.
vorige week heb ik voor het eerst een mail ontvangen waarin hij zegt dat ik hier niet hoor.
ik bewaar alles, maar dit is frustrerend.
begrijp niet dat dit niet anders kan.
groeten |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: vr 07 dec 2012 13:57 Onderwerp: |
|
|
Beste Justme,
Wat een rotsituatie.
Zelf ben ik ook een tijdje lastiggevallen door een ex, het ging niet zover als bij jou maar ver genoeg om me er heel ongemakkelijk bij te voelen.
Ik ben destijds naar de politie gegaan en die raadden me aan om:
1. hem straal te negeren voor zover dat kan. Niet reageren op post, mails, telefoon, sms en dergelijke en als ie in mijn mailbox zat wachtwoorden aanpassen.
2. een logboek bijhouden en van elk incident een melding maken, en indien het strafbaar is aangifte doen. Elke keer weer.
Bij mij is het helaas niet zover gekomen dat de politie maatregelen nam, maar na een half jaar negeren hield het op. De agente die ik erover sprak vertelde me dat erop reageren bij stalkers juist averechts werkt, dan wordt het vuurtje juist aangewakkerd.
Heel veel sterkte hiermee. Ik hoop dat het snel stopt. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: zo 09 dec 2012 11:58 Onderwerp: |
|
|
Het artikel dat van toepassing is (de strafbepaling) lijkt me artikel 285b Wetboek van Strafrecht:
Artikel 285b
1. Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.
2. Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan |
|
|
|
 |
|