|
Auteur |
Bericht |
mderooy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 okt 2012 18:02 Onderwerp: Politie is bezig met zwaar overdreven machtsspel |
|
|
Beste lezer, hieronder is te lezen met welk probleem een familielid van mij momenteel kampt. Mijn vraag aan jullie is advies, wat kan mijn familielid hier tegen doen, wat zijn de opties en welke wetsartikelen kunnen hem beschermen?
Let op: alle namen zijn gefingeerd.
Harry (het familielid) heeft een poeliersbedrijf. Recentelijk is zijn compagnon Jaap vanwege ouderdom uit de zaak gestapt. Het bedrijf bestaat uit een winkel en een bedrijfsruimte op een andere locatie binnen dezelfde stad.
Bij de bedrijfsruimte wordt wekelijks door een aantal jagers uit de omgeving geschoten wild binnengebracht. Het gaat hierbij om oa. ganzen, duiven, herten en eenden. Al deze dieren dienen door de jager voorzien te zijn van een 1e verklaring klein- of grootwild (Zie: http://www.nojg.nl/Jachtformulieren/Formulieren%20wildhygi%C3%ABne%20kleinwild.pdf).
Een jaar of drie geleden is er door een nog onbekende jager een hert binnengebracht zonder deze verklaring. Dit is een economisch delict, waar in dit geval de eigenaar van de zaak waar deze ligt (Harry en Jaap) aansprakelijk voor worden gehouden.
Geheel toevallig kwam er precies op de ochtend dat dit hert binnen werd gebracht een politie-eenheid ter plaatse bij de bedrijfsruimte, terwijl Jaap in de winkel aan het werk was (de jagers hebben een sleutel). Harry was op die ochtend vrij.
Het resultaat was dat Jaap in de winkel werd aangehouden, midden in de drukte van wachtende klanten. Na de vraag of Jaap geen scherpe voorwerpen bij zich had (midden in een poelierszaak met messen, de ironie..) werd hij geboeid(!) meegenomen naar het bureau, alwaar hij 6(!) uur lang in een politiecel heeft gezeten. Harry heeft de rest van de dag de winkel overgenomen.
Het geheel heeft uiteindelijk ertoe geleid dat er een boete werd uitgedeeld voor het niet voorhanden hebben van de verklaring grofwild voor het hert. Hiermee zou de zaak zijn afgedaan.
Tot de verbazing van Harry en Jaap kregen zij vorig jaar bericht dat alle administratie van de gehele zaak overhandigd zou moeten worden aan de politie. Hieraan hebben zij voldaan.
De laatste weken is er nog steeds activiteit bij de politie, er zou een bankafschrift missen en beide heren moeten worden gehoord, en wel aanstaande maandag.
Mijn zorgen over dit hele verhaal:
- Er is een feit begaan, daar is een boete over betaald, daarmee moet de zaak toch zijn afgedaan?
- De administratie overhandigen, de horing aanstaande maandag, moet er daarvoor geen sprake zijn van op zijn minst een verdenking?
Al met al lijkt het op een machtspelletje, ordinair pesten van de politie. Ik zou graag eens horen wat jullie hier van vinden. Alvast ontzettend bedankt! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 10:35 Onderwerp: |
|
|
Vragen om welk bankafschrift het gaat en dat (of een kopie daarvan) meebrengen?? |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 11:41 Onderwerp: Re: Politie is bezig met zwaar overdreven machtsspel |
|
|
mderooy schreef: | Na de vraag of Jaap geen scherpe voorwerpen bij zich had (midden in een poelierszaak met messen, de ironie..) werd hij geboeid(!) meegenomen naar het bureau, alwaar hij 6(!) uur lang in een politiecel heeft gezeten. Harry heeft de rest van de dag de winkel overgenomen. |
Zes uur is gewoon de maximale tijdsduur voor ophouding voor verhoor/onderzoek. (art. 61 lid 1 Rv)
mderooy schreef: | - Er is een feit begaan, daar is een boete over betaald, daarmee moet de zaak toch zijn afgedaan?
- De administratie overhandigen, de horing aanstaande maandag, moet er daarvoor geen sprake zijn van op zijn minst een verdenking? |
Dat ene feit is door voldoening van een boete inderdaad afgedaan, maar dat neemt niet weg dat door dat betreffende feit geen verdenking meer kan bestaan. Zoals u zelf al te kennen gaf gaat het in dit geval om een economisch delict, waarbij de verdenking kan bestaan dat er nog meer schort aan de zaakjes die binnen het poeliersbedrijf worden gevoerd. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 13:57 Onderwerp: Re: Politie is bezig met zwaar overdreven machtsspel |
|
|
Alziend Oog schreef: | ...de zaakjes die binnen het poeliersbedrijf worden gevoerd. | Ooh, vertel!! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 17:36 Onderwerp: |
|
|
Als het eerste feit is afgedaan met een boete/ transactie, mag niet nogmaals wegens datzelfde feit vervolgd worden; dat is in strijd met het ne bis in idem-beginsel (art. 68 Wetboek van strafrecht).
Wel kan inderdaad dit feit aanleiding zijn voor een verdenking van andere feiten.
De aangehouden personen moeten onverwijld op de hoogte zijn gesteld waarvan ze verdacht worden, zie art. 6 lid 3 aanhef en onder a Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 17:44 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk zijn er na het feit waarvoor een boete betaald is andere feiten boven water gekomen waarnaar nu onderzoek gedaan wordt.
U zegt zelf dat er twee jaar zit tussen het ene feit en het onderzoek nu.
Heeft niets met machtsspelletjes te maken maar alles met handhaving van de wet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 30 okt 2012 15:40 Onderwerp: Re: Politie is bezig met zwaar overdreven machtsspel |
|
|
mderooy schreef: | Beste lezer, hieronder is te lezen met welk probleem een familielid van mij momenteel kampt. Mijn vraag aan jullie is advies, wat kan mijn familielid hier tegen doen, wat zijn de opties en welke wetsartikelen kunnen hem beschermen?
Let op: alle namen zijn gefingeerd.
Harry (het familielid) heeft een poeliersbedrijf. Recentelijk is zijn compagnon Jaap vanwege ouderdom uit de zaak gestapt. Het bedrijf bestaat uit een winkel en een bedrijfsruimte op een andere locatie binnen dezelfde stad.
Bij de bedrijfsruimte wordt wekelijks door een aantal jagers uit de omgeving geschoten wild binnengebracht. Het gaat hierbij om oa. ganzen, duiven, herten en eenden. Al deze dieren dienen door de jager voorzien te zijn van een 1e verklaring klein- of grootwild (Zie: http://www.nojg.nl/Jachtformulieren/Formulieren%20wildhygi%C3%ABne%20kleinwild.pdf).
Een jaar of drie geleden is er door een nog onbekende jager een hert binnengebracht zonder deze verklaring. Dit is een economisch delict, waar in dit geval de eigenaar van de zaak waar deze ligt (Harry en Jaap) aansprakelijk voor worden gehouden.
Geheel toevallig kwam er precies op de ochtend dat dit hert binnen werd gebracht een politie-eenheid ter plaatse bij de bedrijfsruimte, terwijl Jaap in de winkel aan het werk was (de jagers hebben een sleutel). Harry was op die ochtend vrij.
Het resultaat was dat Jaap in de winkel werd aangehouden, midden in de drukte van wachtende klanten. Na de vraag of Jaap geen scherpe voorwerpen bij zich had (midden in een poelierszaak met messen, de ironie..) werd hij geboeid(!) meegenomen naar het bureau, alwaar hij 6(!) uur lang in een politiecel heeft gezeten. Harry heeft de rest van de dag de winkel overgenomen.
Het geheel heeft uiteindelijk ertoe geleid dat er een boete werd uitgedeeld voor het niet voorhanden hebben van de verklaring grofwild voor het hert. Hiermee zou de zaak zijn afgedaan.
Tot de verbazing van Harry en Jaap kregen zij vorig jaar bericht dat alle administratie van de gehele zaak overhandigd zou moeten worden aan de politie. Hieraan hebben zij voldaan.
De laatste weken is er nog steeds activiteit bij de politie, er zou een bankafschrift missen en beide heren moeten worden gehoord, en wel aanstaande maandag.
Mijn zorgen over dit hele verhaal:
- Er is een feit begaan, daar is een boete over betaald, daarmee moet de zaak toch zijn afgedaan?
- De administratie overhandigen, de horing aanstaande maandag, moet er daarvoor geen sprake zijn van op zijn minst een verdenking?
Al met al lijkt het op een machtspelletje, ordinair pesten van de politie. Ik zou graag eens horen wat jullie hier van vinden. Alvast ontzettend bedankt! |
Poehee... Dit soort berichten, waarbij in de titel heel wat gesuggereerd wordt, maar waar feitelijk nog niets aan de hand is, doen mij ervan weerhouden om dergelijke casussen nog serieus te nemen.
Sinds wanneer is een uitnodiging voor verhoor een "zwaar overdreven machtsspel"?? Kom op zeg, niet zo kinderachtig!
Ik zou eerst gewoon eens afwachten wat er uit dat verhoor volgt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 30 okt 2012 17:21 Onderwerp: |
|
|
Een onbekende jager die een hert komt brengen. Dat klinkt als een strik, waar Harry en Jaap vervolgens in zijn gelopen. Ik snap heel goed dat Harry en Jaap wat via de achterdeur willen in- en verkopen, maar dit was niet zo'n handige zet. Niet dat Harry en Jaap hier nu nog iets aan hebben, overigens.
Van een ordinair machtsspelletje is overigens geen sprake. De eerste zaak is afgedaan middels het betalen van een boete. Het verhoor zal derhalve gaan over een nieuw strafbaar feit. Gelet op het feit dat de administratie is overgedragen vermoed ik dat daar enkele vragen over zullen komen. Waarschijnlijk weten Harry en Jaap wel wat ze kunnen verwachten. |
|
|
|
 |
timo716
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 17 nov 2012 18:20 Onderwerp: |
|
|
vind het idd ook machts misbruik en een goor spel.
ze doen het er om
de jager was zeker een agent
en het dier door een politie kogel gedood.
vraag het kadaver als bewijs op.
in mijn zaak vraag ik ook zo veel bewijs op dat er maanden uitstel nodig zal zijn |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 09 dec 2012 13:25 Onderwerp: |
|
|
timo716 schreef: |
|
Een politiekogel (1 woord)? Die kans lijkt me erg klein. Voor iedere kogel die niet meer in een magazijn zit moeten vele meters papier worden ingevuld, en volgt standaard een intern onderzoek. De kans dat men dat wil doen (met alle risico's die daar bij komen kijken) lijkt me erg klein... _________________ IANAL  |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 10 dec 2012 14:45 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: | timo716 schreef: |
|
Een politiekogel (1 woord)? Die kans lijkt me erg klein. Voor iedere kogel die niet meer in een magazijn zit moeten vele meters papier worden ingevuld, en volgt standaard een intern onderzoek. De kans dat men dat wil doen (met alle risico's die daar bij komen kijken) lijkt me erg klein... |
Please, do not feed the troll... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 10 dec 2012 16:41 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Freak schreef: | timo716 schreef: |
|
Een politiekogel (1 woord)? Die kans lijkt me erg klein. Voor iedere kogel die niet meer in een magazijn zit moeten vele meters papier worden ingevuld, en volgt standaard een intern onderzoek. De kans dat men dat wil doen (met alle risico's die daar bij komen kijken) lijkt me erg klein... |
Please, do not feed the troll... |
Ach ja. Als je weet hoeveel telefoons er dagelijks worden afgetapt en hoeveel kentekens er dagelijks worden geregistreerd zonder wettelijke grondslag dan ga je vanzelf kritisch denken over de (politie)staat Nederland. |
|
|
|
 |
|