Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 7:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Droge klap
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Teweeg

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2012 17:14    Onderwerp: Droge klap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen zaterdag (17-11-12) ben ik samen met mijn vriendin uitgegaan in Breda.

Mijn vriendin had in een kroeg met 2 van haar vrienden afgesproken. Schijnbaar hadden deze 2 `vrienden` ook de ex van mijn vriendin uitgenodigd.

Hier was mijn vriendin al van op de hoogte, en heeft hier met de ex nog contact op gehad. Deze gaf aan ook inderdaad te komen, hierbij gaf hij ook aan haar vriendje (ik dus) even flink op de proef te stellen.

Hierdoor zouden we de avond natuurlijk niet bezuren, en zouden we er met z'n allen een gezellige avond van gaan maken.

Jammer genoeg werd ik bij aankomst al gewaarschuwd door een van de 2 "vrienden" dat de ex mij flink op de proef zou gaan stellen.

Dit bleek ook waar te zijn, tijdens de begroeting kneep de ex al in haar kont, 20 minuten later toen mijn vriendin naar de toilet ging duwde hij mijn vriendin al dansend tegen haar kont tegen mij aan.

Hierop heb ik hem dan ook aangesproken, en dat hij met z'n vingers van mijn vriendin moest afblijven.

Toen mijn vriendin uit de toilet kwam had ik haar gevraagd te vertrekken, dit wist zij nog een paar minuten te rekken, echter had ik er genoeg van.

Mijn vriendin heeft toen afscheid genomen van haar 2 vrienden, hierna wou zij afscheid nemen van de ex. Toen mijn vriendin hem 3 kussen op de wang wou geven, trok de ex mijn vriendin naar zich toe, en pakte haar hand vast. Mijn vriendin gaf duidelijk aan hier niet van gewenst te zijn maar hij bleef deze vasthouden.

Op dat moment heb ik hem aangetikt op zijn schouder, hij keek even om maar blies z´n lucht uit in mijn gezicht en keek weer om. Hierop tikte ik hem weer op zijn schouder, deze keer draaide hij zijn gezicht volledig om waarna ik hem een harde klap de zijkant van zijn gezicht gaf (bovenkaak). De ex viel hierbij op de grond.

Mijn vriendin heeft mij toen naar buiten geduwt en zijn wij samen weg gelopen.

Hierop heb ik hem deze avond nog een sms gestuurd dat het niet mijn bedoeling was hem te slaan en dat ik de gevolgen hiervan niet had overzien.

Echter blijkt nu dat de ex aangifte heeft gedaan tegen mij.

Vandaag heeft een politie agent mijn vriendin gebeld of zij vanavond een verklaring wil komen afleggen.

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Is het normaal dat eerst de getuige komen voor verhoor, terwijl de dader (ik dus) nog niet eens op de hoogte ben gesteld van de aangifte.

2. Uiteraard zal mijn vriendin vermelden dat het slachtoffer (de ex) mij flink heeft staan uitdagen, en dat deze haar ongewenst heeft aangeraakt/betast. Maar zijn er nog meer dingen welke mij zouden kunnen helpen.

3. heeft iemand een indicatie van de strafmaat in dit soort situatie's.
(ik begrijp dat alleen een rechter dit kan zeggen, maar ik neem aan dat dit vele malen vaker gebeurt)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2012 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Strafmaat is lastig, als dit de eerste keer is en er enige schuld bij het slachtoffer ligt zou dit beperkt kunnen blijven tot een boete. Simpel gezegd mag je alleen iemand slaan als dit ter zelfverdediging is (noodweer). Daarvan lijkt geen sprake. Het staat de politie vrij om eerst getuigen te horen.
Teweeg

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2012 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tip: BBcode kunt u toepassen op geselecteerde tekstmij van bewust. Gelukkig is dit de eerste keer dat maar iets met een gevecht te maken heb.

Zou het in mijn situatie helpen als mijn vriendin aangifte zou doen van ongewenste intimiteiten?
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 21 nov 2012 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat het goed mogelijk is dat u wordt veroordeeld voor eenvoudige mishandeling (art. 300 Sr). De maximumstraf voor dat delict is drie jaar gevangenisstraf of een geldboete van maximaal € 19.500. Het is niet waarschijnlijk dat de rechter voor dit geval de maximumstraf oplegt. Voor de hoogte van de straf houdt de rechter rekening met alle relevante omstandigheden. Ik vermoed dat de uitlokking door het slachtoffer een verzachtende omstandigheid zal zijn bij de bepaling van de strafmaat.

Teweeg schreef:
Zou het in mijn situatie helpen als mijn vriendin aangifte zou doen van ongewenste intimiteiten?

Uw veroordeling voor eenvoudige mishandeling staat zo goed als vast. Een aangifte wegens ongewenste intimiteiten maakt u juridisch gezien niet minder schuldig aan mishandeling. U zult tijdens uw zitting zelf kunnen verklaren over de toedracht van de mishandeling. U heeft dus gelegenheid om uw verhaal te doen. Ik betwijfel daarom of het nodig is om uw vriendin aangifte te laten doen. Bovendien loopt u het risico dat de zaak alleen maar verder uit de hand loopt.
Thessa

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongewenste intimiteiten = geen strafbaar feit.

Daarnaast wist u van te voren dat u door de ex zou worden uitgedaagt. Dat is eerst aan uw vriendin verteld en later aan u zelf.
LM

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongewenste intimiteiten idd geen strafbaar feit. Aanranding wel, maar dat lijkt mij wat vergezocht in deze casus. Wat wel kan helpen is dat uw vriendin in haar verklaring de omstandigheden waaronder de klap werd gegeven goed toelicht. Zoals opgemerkt kan de rechter dit meewegen als verzachtende omstandigheden. Dat lijkt mij de enige mogelijkheid. De klap valt rechtens niet te rechtvaardigen, hooguit kan het wat worden verzacht door medeschuld neer te leggen bij het slachtoffer. Uw vriendin doet er goed aan om goed op te letten dat de verzachtende omstandigheden in haar verklaren staan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds