charliefox
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 nov 2012 13:24 Onderwerp: Zijn wij verplicht de nalatenschap te melden aan legitiemen? |
|
|
Mijn vader is 3 weken geleden overleden. Gegeven de volgende situatie:
Hij is in zijn leven 3x getrouwd geweest met uit alle huwelijken kinderen. Is telkens officieel gescheiden en was de laatste 20 jaren alleenstaand, waarvan de laatste 4 jaren in een verzorgingshuis. Boedelwaarde was nihil en hij had geen koophuis. Zijn nalatenschap bestaat slechts uit spaargeld op zijn spaarrekening. De kinderen:
1e Huwelijk: Kind A en B (ik ben kind A)
2e Huwelijk: Kind C en D
3e Huwelijk: Kind E
Mijn vader had alleen nog contact met kinderen A en B. Die namen ook de verzorging op zich (naast de verzorging die er was vanuit het verzorgingshuis). Kinderen C en D zijn al 30 jaar uit beeld. Kind E zo'n 8 jaar uit beeld. Deze 3 kinderen (C, D en E) hebben ook hun achternaam gewijzigd.
De wens van mijn vader was dat kinderen C, D en E na zijn overlijden, een geldbedrag zouden krijgen die acceptabel was voor hem. De 3 (gelijke) bedragen heeft hij ten tijde van het opmaken van het testament (feb 2012) op 'n briefje geschreven. Deze bedragen worden over enige tijd, nadat alle gemaakte kosten bekend zijn, door mijn broer en ik (zijnde de kinderen A en B) vanuit de ervenrekening van mijn vader overgemaakt naar de kinderen C, D en E.
Testament:
Kinderen A en B zijn als executeur benoemd. Letterlijke cruciale tekst in het testament inclusief onderstrepen:
"Ik stel mijn (...) in de legitieme" (hier staan de namen van de kinderen C, D en E).
en ik benoem mijn (...) tezamen en voor gelijke delen tot mijn erfgenamen voor het overige gedeelte van mijn nalatenschap (hier staan staan de namen van de kinderen A en B).
De regels van plaatsvervulling van het erfrecht bij versterf zijn op deze benoeming, voor zover nodig van toepassing, voordat aanwas plaatsvindt.
Mij reeds bekend:
(onterfde) Kinderen hebben ten alle tijde recht op hun legitieme portie (kindsdeel) is in ons geval 1/10 van het nalatenschap na aftrek van kosten. Het bedrag van de legitieme portie is echter hoger dan het bedrag wat mijn vader voor ogen had op het papiertje destijds. Daar kunnen mijn broer en ik min of meer mee leven, echter:
Wat wij nu heel vervelend vinden is dat er door de wijze van opstellen van het testament een meldingsplicht lijkt (?) te bestaan voor mijn broer en mij. Dus de actie ligt bij ons en niet, zoals in het geval van onterven, bij hen (is bijv de kinderen C, D en E niet benoemen in het testament). En dat is iets wat we eigenlijk niet willen. We willen simpelweg de bedragen overmaken die op het briefje staan en verder willen we maximaal 5 jaren afwachten in hoeverre de legitimarissen reageren. Na 5 jaar nog niet gereageerd is de case wat ons betreft gesloten. Na wat navraag ontstaan er, ja zelfs in het beroepsveld, toch discussies. O.a.
1) Stelt 'n notaris dat in dit geval de maximaal 5 jaar niet geldt maar dat deze 3 kinderen hun leven lang hun legitieme portie op kunnen eisen.
2) Dat mijn broer en ik als executeurs testamentair een meldingsplicht naar de overige 3 kinderen hebben.
3) Dat het wellicht mogelijk is, door nauwkeurige analyse van de testamenttekst en evt na overleg met de opsteller van het testament, in een verklaring van erfrecht alleen de kinderen A en B als erfgenamen te benoemen en de 3 overige kinderen buiten beschouwing te laten. Hier wordt mee bereikt dat er geen meldingsplicht meer zou bestaan.
4) Dat de gehele zinsnede "in de legitieme stellen" overbodig is en niet relevant omdat (onterfde) kinderen nu eenmaal altijd recht hebben op hun legitieme portie en dit niets toevoegt aan de strekking van het testament. Zin kan dus genegeerd worden en de kinderen A en B moeten als enige erfgenamen gezien worden. Ook hierbij vervalt dan de meldingsplicht.
Welke ervaren jurist kan hier duidelijkheid in geven? Desgewenst kan ik het testament geanonimiseerd in dit topic plaatsen, althans, als dat technisch mogelijk is. Of, als het nodig is, eventueel bedragen noemen. Dank alvast voor de moeite van het lezen!
Laatst aangepast door charliefox op do 15 nov 2012 13:49, in totaal 1 keer bewerkt |
|