|
Auteur |
Bericht |
Caverie
Leeftijd: 30 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 7
|
Geplaatst: wo 02 jan 2013 14:45 Onderwerp: Verschil vorderingsrechten |
|
|
Hallo!
Ik bestudeer nu de basisbegrippen binnen het goederenrecht. Voor mij is het verschil tussen "vorderingsrecht op order" en "vorderingsrecht op naam" niet helemaal duidelijk. Het klinkt voor mij gewoon zo goed als hetzelfde, en niet verschillend.
Zou iemand mij hier duidelijk vertellen waarom deze twee vorderingsrechten totaal niet hetzelfde zijn? Ik kom er namelijk echt niet uit...  |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2013 19:22 Onderwerp: |
|
|
Een vorderingsrecht aan toonder, of order ligt vast op een waardepapier waar geen naam op staat. Degene die het papier bezit, wordt vermoed rechthebbende te zijn van de vordering.
Een vorderingsrecht op naam is wel verbonden aan de persoon wiens naam op het papier vermeld staat.
Vandaar dat levering van een vorderingsrecht aan toonder, of order geleverd kan worden door enkele bezitsverschaffing van het toonder-, of orderpapier, zie art. 3:93 BW. |
|
|
|
 |
Caverie
Leeftijd: 30 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 7
|
Geplaatst: za 05 jan 2013 15:00 Onderwerp: |
|
|
Klinkt logisch. Hier zocht ik dus naar. Nu moet het wel goed komen met mijn tentamens komende week. Bedankt! |
|
|
|
 |
|