|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 06 nov 2012 16:34 Onderwerp: Vergoeding griffierecht kantonrechter |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag met betrekking tot de vergoeding van het griffierecht. In het geval er een zaak bij de kantonrechter speelt dan dient enkel eiser het griffierecht te betalen. Gedaagde betaalt in dat geval niets.
Stel eiser wordt in het ongelijk gesteld. Dan dient hij de kosten van de procedure te betalen. Nu is het geval dat de advocaat van verweerder aan eiser verzoekt om een bedrag te betalen dat inclusief het griffierecht is.
Mijn vraag: begaat de advocaat hier een fout, aangezien verweerder helemaal geen griffierecht heeft hoeven te betalen? Oftewel: zal eiser nu iets onterecht vergoeden als hij het bedrag wel aan de advocaat overmaakt? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 06 nov 2012 19:33 Onderwerp: Re: Vergoeding griffierecht kantonrechter |
|
|
ArieKanarie schreef: | Hallo allemaal,
Ik heb een vraag met betrekking tot de vergoeding van het griffierecht. In het geval er een zaak bij de kantonrechter speelt dan dient enkel eiser het griffierecht te betalen. Gedaagde betaalt in dat geval niets.
Stel eiser wordt in het ongelijk gesteld. Dan dient hij de kosten van de procedure te betalen. Nu is het geval dat de advocaat van verweerder aan eiser verzoekt om een bedrag te betalen dat inclusief het griffierecht is.
Mijn vraag: begaat de advocaat hier een fout, aangezien verweerder helemaal geen griffierecht heeft hoeven te betalen? Oftewel: zal eiser nu iets onterecht vergoeden als hij het bedrag wel aan de advocaat overmaakt? |
Als eiser in de proceskosten van gedaagde veroordeeld is, moet hij onder meer de griffierechten vergoeden die gedaagde heeft moeten betalen. Als gedaagde geen griffierecht heeft hoeven betalen, hoeft eiser dat dus ook niet.
Meestal begroot de rechter de kosten bij zijn uitspraak al, dus dit probleem zal zich niet snel voordoen. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 06 nov 2012 20:19 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nu dus te maken met een advocaat die wil dat ik het griffierecht aan hem ga vergoeden, terwijl hij als gemachtigde van verweerder helemaal geen griffierecht heeft betaald. Het betreft immers een zaak dat bij de kantonrechter heeft afgespeeld.
Wat is je advies? Het griffierecht niet betalen (verweerder heeft ten slotte niks betaald) en alleen de salarisvergoeding van de gemachtigde betalen? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 07 nov 2012 10:59 Onderwerp: |
|
|
Welk griffierecht vraagt hij dan? Gewoon 'het griffierecht' of heeft hij een bedrag gespecificeerd?
Je kunt hem in ieder geval de vraag voorleggen op welke griffierechten hij doelt en of hij zijn berekening (if any) even wil overdoen. Wellicht is het een typfoutje of een vergissing. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|