Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 2:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Abonnement B2B stilzwijgend verlengd. Wat nu?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dirkpeterstra

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012 0:55    Onderwerp: Abonnement B2B stilzwijgend verlengd. Wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

L.S.,

Medio oktober 2011 ben ik met mijn bedrijf een jaarabonnement aangegaan bij een ander bedrijf. Contract heb ik voor een jaar getekend en ik ben akkoord gegaan met hun Algemene Voorwaarden.

Wij zijn nu een jaar verder en jullie raden het al... ik ontving een nieuwe factuur. De opzegtermijn was van tenminste 8 weken voor het verstrijken van het einde van de contractperiode. Hier heb ik geen gebruik van gemaakt. In hun Algemene Voorwaarden staat:

"Het contract wordt na het verstrijken van de contractsduur stilzwijgend verlengd voor de duur van 12 maanden, tenzij met zoveel woorden schriftelijk anders is overeengekomen. Op iedere verlenging volgt opnieuw een stilzwijgende verlenging van 12 maanden tenzij 1 van partijen tenminste 8 weken voor het einde van de dan lopende verlengingsperiode schriftelijk heeft opgezegd".

Ik ben helaas akkoord gegaan met hun Algemene Voorwaarden. Kan ik hier nog onderuit komen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ik denk niet dat u er onderuit komt, omdat u de overeenkomst als onderneming bent aangegaan. Voor consumenten gelden beschermende regels, voor ondernemingen niet.
In dit geval is een opzegtermijn van acht weken en verlenging van een jaar toegestaan (art. 6:236 onder j BW).

Misschien dat iemand er anders tegenaan kijkt?

Met vriendelijke groet,

Marja
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 23 okt 2012 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat voor abonnement is het?

In principe gelden de beschermende regels wel, maar je zult als bedrijf moeten aantonen dat het gaat om een onredelijk bezwarende voorwaarde. Of dat zo is, zal grotendeels van de omstandigheden van het geval afhangen. Hoge prijs, bijzondere aard van het abonnement etc.

BerichtGeplaatst: wo 24 okt 2012 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een abonnement om vacatures te plaatsen op een jobportal.

Wie weet hoe het zit met het ter hand stellen van de algemene voorwaarden. Kan dit via een e-mail?

Het bedrijf doet het als volgt:

Beste,

Factuurnummer: xxxx

"Op al onze aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten zijn de algemene voorwaarden van XXXX van toepassing.

Mag dit? achter algemene voorwaarden staat een hyperlink die linkt naar hun website waarop de AV staan.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de hyperlink verwijst naar de Algemene Voorwaarden en u ze van daar kan opslaan op uw computer, mag dat; dat is voldoende voor 'ter hand stellen'. Zie art. 6:234 lid 1 aanhef en onder c BW.
Ronald78

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dirkpeterstra schreef:

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een schrijven waarin een factuurnummer staat vermeld, pas na het sluiten van de overeenkomst wordt verstuurd. Is er ook al een eerder moment geweest waarop de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld?

Leeftijd: 125
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
dirkpeterstra schreef:

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat een schrijven waarin een factuurnummer staat vermeld, pas na het sluiten van de overeenkomst wordt verstuurd. Is er ook al een eerder moment geweest waarop de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld?

Quote:
Contract heb ik voor een jaar getekend en ik ben akkoord gegaan met hun Algemene Voorwaarden

Zo te lezen bij het sluiten van het contract.
Alfatrion

Alfatrion

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 11:38    Onderwerp: Re: Abonnement B2B stilzwijgend verlengd. Wat nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

dirkpeterstra schreef:
Ik ben helaas akkoord gegaan met hun Algemene Voorwaarden.
Waaruit blijkt dat je akkoord bent gedaan? Als de Algemene Voorwaarden voor het eerst ter beschikking zijn gesteld middels een link in een digitale factuur dan heeft de verkoper zich niet aan zijn informatieplicht gehouden.

Om wat voor soort overeenkomst gaat het? Als de verkoper een dienstverlener is dan gelden andere regels dan wanneer de verkoper een product heeft verkocht.

BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er staat op de factuur:

Ondergetekende verklaart bovengenoemd bedrijf te vertegenwoordigen, betreffende gegevens correct te hebben ingevuld en akkoord te zijn gegaan met de Algemene Voorwaarden.

Dit heb ik ondertekend met een handtekening.

Daarnaast staat in elk mailtje (dus ook het mailtje met de eerste overeenkomst) dat ze sturen een link naar de AV. Deze AV staan op hun website.

Nu heb ik de nieuwe (stilzwijgend verlengde) factuur van hun gekregen via de e-mail. Ik doe maar net alsof ik niets ontvangen hebt. Zijn zij verplicht om de factuur ook per post op te sturen? Ik kan tot in den treure blijven volhouden dat ik niets heb ontvangen uiteraard (sarren).
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012 9:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals gezegd, gelden de bijzondere beschermende regels van de Wet van Dam (max. 1 maand opzegtermijn en na stilzwijgende verlenging iedere maand opzegbaar) alleen voor consumenten en niet voor bedrijven.

Dat de algemene voorwaarden vóór het aangaan van de overeenkomst te raadplegen zijn via een link, is voldoende bij het elektronisch aangaan van een overeenkomst (zie art. 6:234 lid 1 aanhef en onder c BW).

De facturen hoeven niet schriftelijk te worden verzonden. De eerste en misschien de volgende aanmaningen moeten wel schriftelijk worden verzonden (art. 6:82 lid 1 BW). Daarna zal waarschijnlijk een incassobureau worden ingeschakeld en zult u ook incassokosten moeten betalen.

Zoals ik het zie, zit u aan de verlenging van het abonnement vast en kunt u maar het beste betalen.
dirkpeterstra

BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Marja (en anderen),

De afspraak was dat we na het jaar zouden gaan evalueren. Aan de hand van de evaluatie zou ik bepalen of ik verder zou gaan met het abonnement. Dit staat ook in een e-mail.

Gaan afspraken zoals hierboven beschreven vóór hetgeen in de Algemene Voorwaarden staat beschreven? Of ben ik ondanks de afspraak toch gebonden aan de Algemene Voorwaarden?
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012 14:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, ik denk dat de afspraak in de e-mail vóór de algemene voorwaarden gaat. U zou uw wederpartij in een brief of e-mail daarop kunnen wijzen.

Overigens ben ik in het vorige bericht niet helemaal volledig geweest: het beding in de algemene voorwaarden kan nog vernietigbaar zijn, als aantoonbaar is dat het onredelijk bezwarend is (art. 6:233 onder a BW). Ik acht de kans niet groot.
dirkpeterstra

BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012 14:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Marja (en anderen),

Erg bedankt voor de informatie. Het is nu dus zaak om uit te zoeken of een afspraak gemaakt via een e-mail vóór de AV gaat. Heeft iemand hier een idee van?

Dank.
Ronald78

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Expliciete afspraken gaan vóór algemene voorwaarden, maar dat heeft alleen effect als beide afspraken niet samen kunnen bestaan. Op zich betekent een afspraak om te evalueren niet dat de overeenkomst niet doorloopt. Althans, dat is afhankelijk van wat er exact staat en is bedoeld. Je zou er immers de volgende uitleg aan kunnen geven:

- Tegen het einde van het jaar vindt er een evaluatie plaats. Bij positieve uitkomst doen we verder niet en loopt de overeenkomst stilzwijgend door, bij een negatieve uitkomst zal een opzegging tijdig worden verstuurd; of
- Tegen het einde van het jaar vindt er een evaluatie plaats. Bij positieve uitkomst nemen we contact op om tot verlenging over te gaan, bij een negatieve uitkomst stopt de overeenkomst vanzelf.

In het eerste geval is er geen conflict, in het tweede geval wel en gaat de expliciete afspraak voor.

BerichtGeplaatst: do 01 nov 2012 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het arrest Gerards/Vijverberg (HR 25-06-1993, NJ 1994, 291) biedt een voorbeeld van een geval waarin de uitdrukkelijke partijafspraak voorgaat vóór een beding in algemene voorwaarden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds