Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 2:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overeenkomst aangaan met handelingsonbekwame voorkomen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rienzilla

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 13:32    Onderwerp: Overeenkomst aangaan met handelingsonbekwame voorkomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij het bestuderen van handelingsonbekwaamheid viel me op dat wederpartij zijn van een handelingsonbekwame behoorlijk nadelig kan zijn, onder meer in verband met de beperkte ongedaanmakingsplicht bij vernietiging en rechtsonzekerheid in het algemeen.

Als argument hiervoor wordt aangedragen dat de handelingsonbekwame bescherming nodig heeft, en dat de wederpartij zich in de meeste gevallen prima op de hoogte kan stellen van de handelingsonbekwaamheid (bij minderjarigheid door het vragen naar legitimatie, en voor curatelestellingen bij kijken in het register).

Nu vroeg ik me het volgende af: Kan een winkelier eigenlijk wel voorkomen - gegeven dat hij weet dat zijn wederpartij handelingsonbekwaam is - dat er een overeenkomst tot stand komt?

Stel kareltje van 12 komt de electronicawinkel binnen, waar een plasmatelevisie aangeboden wordt voor EUR 5000,-. Kareltje aanvaardt het aanbod. Volgens mij is er dan een overeenkomst tot stand gekomen (6:217BW), die door de handelingsonbekwaamheid van kareltje aantastbaar is (3:32 2e lid BW) en dus (alleen door de vertegenwoordigers van kareltje) vernietigd kan worden.

Kan de winkelier voorkomen dat hij moet leveren? Hoe en op grond waarvan?

Bedankt voor jullie reacties!
--
Rien
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou de winkelier dat willen?
Dan gast hij toch gewoon de overeenkomst niet aan?
Het maakt voor de winkelier niet uit of hij levert aan iemand van 30 of iemand van 12, als hij zijn omzet maar haalt.

Het gaat erom dat de ouders kunnenzeggen dat jantje niet had mogen kopen en dan kunnen ontbinden.
Rienzilla

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Dan gast hij toch gewoon de overeenkomst niet aan?

Kern van mijn vraag is dat het (publieke) aanbod in de winkel plus de aanvaarding van de handelingsonbekwame samen volgens mij een overeenkomst tot stand doen komen. De vraag is dan ook of de winkelier hier onderuit kan.

Waarom hij hier onderuit wil komen lijkt me helder: immers als kareltje de TV koopt en mee naar huis neemt, en enige tijd later besluiten de ouders van kareltje om de overeenkomst te vernietigen (niet te ontbinden, dat kan niet), dan moet de winkel het hele aankoopbedrag terugbetalen, terwijl kareltje op grond van 6:209 alleen maar de gebruikte (en mogelijk beschadigde) televisie hoeft terug te leveren.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante vraag.
De verkoper zou in het aanbod, of de algemene voorwaarden de bepaling op kunnen nemen, dat hij aan minderjarigen en onder curatele gestelden alleen een koop aangaat onder opschortende voorwaarde (art. 6:22 eerste zinsdeel BW) van toestemming van de ouders, respectievelijk de curator.

Op deze manier ontstaat de verplichting tot levering pas, als toestemming is gegeven.
Rienzilla

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Interessante vraag.
De verkoper zou in het aanbod, of de algemene voorwaarden de bepaling op kunnen nemen, dat hij aan minderjarigen en onder curatele gestelden alleen een koop aangaat onder opschortende voorwaarde (art. 6:22 eerste zinsdeel BW) van toestemming van de ouders, respectievelijk de curator.

Op deze manier ontstaat de verplichting tot levering pas, als toestemming is gegeven.

Daar had ik inderdaad ook al aan zitten te denken, of alternatief een algemene voorwaarde dat de aanbiedingen in de winkel vrijblijvend zijn, waardoor ze direct na aanvaarding nog herroepen kunnen worden.

Maar je bent het dus met me eens dat - indien dit geval niet expliciet in algemene voorwaarden geregeld is - de winkelier in beginsel gebonden is aan de overeenkomst? (En zijn onzekere positie feitelijk alleen nog iets kan verbeteren door snel een termijnstelling te doen ex 3:55 2e lid). Ik zou dit gezien de gevolgen voor de winkelier behoorlijk oneerlijk vinden!

Hoever zou je komen met

- Het betoog dat een bordje van EUR 5.000 niet de wil uit om een koopovereenkomst aan te gaan met een handelingsonbekwame, er dus geen aanbod naar de handelingsonbekwame was (3:33), de handelingsonbekwame daar ook niet op mocht vertrouwen (3:35), en er dus geen overeenkomst tot stand komt?; of

- Een betoog dat totstandkoming van de overeenkomst ex 6:217 in dit geval niet van toepassing is omdat het onaanvaardbaar is ex 6:2 2e lid BW?

Beide vind ik een beetje shaky Smile
--
Rien
bona fides

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
Kern van mijn vraag is dat het (publieke) aanbod in de winkel plus de aanvaarding van de handelingsonbekwame samen volgens mij een overeenkomst tot stand doen komen. De vraag is dan ook of de winkelier hier onderuit kan.

Ja hoor, hij kan gewoon zeggen "volgens mij ben jij minderjarig, dus ik verkoop jou die tv niet". Geen rechter die mee zal gaan met het theoretische argument dat er sprake is van publiek aanbod plus aanvaarding dus overeenkomst. (Onder dat argument valt trouwens ook wel uit te komen: in zo'n publiek aanbod ligt besloten dat het niet geldt voor minderjarigen die niet kunnen aantonen toestemming te hebben van hun wettelijk vertegenwoordiger.)

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
...als kareltje de TV koopt en mee naar huis neemt, en enige tijd later besluiten de ouders van kareltje om de overeenkomst te vernietigen (niet te ontbinden, dat kan niet), dan moet de winkel het hele aankoopbedrag terugbetalen, terwijl kareltje op grond van 6:209 alleen maar de gebruikte (en mogelijk beschadigde) televisie hoeft terug te leveren.

Als dit je 'angst' dan is dat toch vrij eenvoudig te ondervangen? Als de overeenkomst door de ouders wordt vernietigd kan de winkeleigenaar revindiceren (art 5:2 BW). Mocht de TV inmiddels beschadigd zijn, kan hij Kareltje volgens mij aanspreken o.b.v. onrechtmatige daad (art 6:162 BW), aangezien hij een TV heeft beschadigd welke nooit van hem is geweest.
Of mis ik hier iets?
Rienzilla

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ja hoor, hij kan gewoon zeggen "volgens mij ben jij minderjarig, dus ik verkoop jou die tv niet". Geen rechter die mee zal gaan met het theoretische argument dat er sprake is van publiek aanbod plus aanvaarding dus overeenkomst. (Onder dat argument valt trouwens ook wel uit te komen: in zo'n publiek aanbod ligt besloten dat het niet geldt voor minderjarigen die niet kunnen aantonen toestemming te hebben van hun wettelijk vertegenwoordiger.)

Ah, dat laatste lijkt me inderdaad zeker steekhoudend. Bedankt!

Rve82 schreef:
Als dit je 'angst' dan is dat toch vrij eenvoudig te ondervangen? Als de overeenkomst door de ouders wordt vernietigd kan de winkeleigenaar revindiceren (art 5:2 BW). Mocht de TV inmiddels beschadigd zijn, kan hij Kareltje volgens mij aanspreken o.b.v. onrechtmatige daad (art 6:162 BW), aangezien hij een TV heeft beschadigd welke nooit van hem is geweest.
Of mis ik hier iets?

Actie op grond van onrechtmatige daad gaat niet lukken denk ik. Op het moment dat kareltje de tv beschadigde was hij eigenaar, en mocht hij met de tv doen en laten wat hij wil. Pas als hij er rekening mee moet gaan houden dat hij moet terugleveren (bijvoorbeeld omdat de ouders hem gemeld hebben dat ze de overeenkomst gaan vernietigen) en hij beschadigt hem dan nog is er sprake van een onrechtmatige daad volgens mij. De winkelier is in dit scenario volgens mij echt de sigaar.
Rve82

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rienzilla schreef:
Op het moment dat kareltje de tv beschadigde was hij eigenaar, en mocht hij met de tv doen en laten wat hij wil.

Mij lijkt dat je dan de terugwerkende kracht van vernietiging van de overeenkomst niet erkent.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rve82 schreef:
Rienzilla schreef:
Op het moment dat kareltje de tv beschadigde was hij eigenaar, en mocht hij met de tv doen en laten wat hij wil.

Mij lijkt dat je dan de terugwerkende kracht van vernietiging van de overeenkomst niet erkent.

De vernietiging van een overeenkomst kan niet van een rechtmatige feitelijke handeling met terugwerkende kracht een onrechtmatige handeling maken.

Ik denk alleen wel dat Kareltje al eerder in de gaten had moeten hebben dat de TV mogelijk terug zou moeten. Ook valt te beargumenteren dat Kareltje onrechtmatig handelde door zonder toestemming de TV te kopen (bijv. als hij via internet heeft gekocht en over zijn leeftijd heeft gelogen, zodat de verkoper niets te verwijten valt).

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk wel dat het uitstallen van de goederen in de winkel een aanbod is en het aanwijzen ervan door het kind een aanvaarding en dat er dus een overeenkomst tot stand komt.

Het kind, ofwel de ouders als wettelijk vertegenwoordigers, mochten niet doen met de tv wat ze wilden. Ze hebben in beginsel als goed schuldenaar voor het goed te zorgen. Als ze dit niet hebben gedaan in een periode waarin ze redelijkerwijze met de verplichting tot teruggave van het goed geen rekening hoefden te houden, kan de schade ze niet toegerekend worden (art. 6:204 lid 1 BW).

Maar ik denk dat de ouders redelijkerwijs wel rekening met teruggave van het goed moeten houden, omdat zij de overeenkomst gaan vernietigen en dat terugwerkende kracht heeft. Dus zijn de ouders aansprakelijk voor de schade op grond van art. 6:169 lid 1 BW.

Neemt niet weg, dat dit een hoop rompslomp voor de winkelier oplevert en dat het fijner voor hem is, als hij het tot stand komen van de overeenkomst kan beletten.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 27 okt 2012 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Ik denk wel dat het uitstallen van de goederen in de winkel een aanbod is en het aanwijzen ervan door het kind een aanvaarding en dat er dus een overeenkomst tot stand komt.

Ook als de winkelier direct te kennen geeft deze "aanvaarding" niet te accepteren, nu het kind kennelijk minderjarig is?

Quote:
Het kind, ofwel de ouders als wettelijk vertegenwoordigers, mochten niet doen met de tv wat ze wilden.

Het gaat in art. 6:204 lid 1 BW om het kind. De ouders spelen hier eigenlijk geen rol.

Quote:
Neemt niet weg, dat dit een hoop rompslomp voor de winkelier oplevert en dat het fijner voor hem is, als hij het tot stand komen van de overeenkomst kan beletten.

Een winkelier kan niet verhinderen dat een kind een televisie aanwijst en duidelijk maakt de TV te willen kopen. Dat aanwijzen kan dus geen aanvaarding vormen waar de winkelier aan vast zit. Redenerend vanuit die uitkomst kun je naar een verklaring zoeken. De meest eenvoudige lijkt mij dat in het aanbod ligt besloten dat het niet tot het kind is gericht. Misschien zijn er andere constructies te bedenken.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds