|
Auteur |
Bericht |
dexter85
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 10:01 Onderwerp: Besluit niet herroepen maar wel volledig tegemoet gekomen |
|
|
Beste allemaal,
Ik ben niet helemaal zeker over een casus, er is bezwaar aangetekend bij een bestuursorgaan.
Vervolgens stuurt het bestuursorgaan alsnog het gevraagde op, maar blijft bij het standpunt dat het primaire besluit op de juiste gronden is genomen en er geen sprake is van enige onrechtmatigheid welke aan hun is te wijten.
Is het dan juist dat dit bezwaar ongegrond wordt verklaard en proceskosten worden afgewezen?
Voor mij is het tegenstrijdig dat wel wordt tegemoet gekomen aan bezwaar maar niet herroepen en dan vervolgens ongegrond wordt verzocht. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 11:52 Onderwerp: |
|
|
Omschrijf de casus even duidelijk, op vage vragen kun je alleen maar vage antwoorden verwachten, die je misschien ook nog op het verkeerde been kunnen zetten. |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 12:14 Onderwerp: |
|
|
Je hebt helemaal gelijk.
Er wordt een verzoek gedaan over een aantal milieuzaken bij een bestuursorgaan.
Later wordt er nog een verzoek gestuurd en in die brief ook een ingebrekestelling omdat er niet gereageerd wordt op het eerste verzoek. Het nieuwe verzoek in deze brief is "ik verzoek u mij toe te sturen, het besluit tot het aanstellen van de korpschef".
Het bestuursorgaan deelt vervolgens 1 dag later mede dat ze geen "korpschef milieuzaken" hebben.
Hiertegen wordt bezwaar gemaakt en men verstrekt vervolgens een paar dagen na het ingediende bezwaar alsnog het besluit van "de korpschef".
Daarbij geeft men nu aan dat het primaire besluit dus niet herroepen wordt omdat het niet aan onrechtmatigheid te wijten is van hen zelf maar dat er een link werd gelegd door de verzoeker omdat deze eerder wat vroeg over milieuzaken. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 12:32 Onderwerp: |
|
|
dexter85 schreef: | Je hebt helemaal gelijk.
Er wordt een verzoek gedaan over een aantal milieuzaken bij een bestuursorgaan.
Later wordt er nog een verzoek gestuurd en in die brief ook een ingebrekestelling omdat er niet gereageerd wordt op het eerste verzoek. Het nieuwe verzoek in deze brief is "ik verzoek u mij toe te sturen, het besluit tot het aanstellen van de korpschef".
Het bestuursorgaan deelt vervolgens 1 dag later mede dat ze geen "korpschef milieuzaken" hebben.
Hiertegen wordt bezwaar gemaakt en men verstrekt vervolgens een paar dagen na het ingediende bezwaar alsnog het besluit van "de korpschef".
Daarbij geeft men nu aan dat het primaire besluit dus niet herroepen wordt omdat het niet aan onrechtmatigheid te wijten is van hen zelf maar dat er een link werd gelegd door de verzoeker omdat deze eerder wat vroeg over milieuzaken. |
Omdat inhoudelijk aan je bezwaren tegemoet is gekomen kun je tegen deze beslissing alleen in beroep indien je daadwerkelijk kosten hebt gemaakt voor je bezwaarschrift. Indien je geen kosten hebt gemaakt die vor vergoeding in aanmerking komen wordt je beroep niet-onvankelijk verklaard. Je kunt er dan inhoudelijk niets mee bereiken. Ik weet niet of je kosten hebt gemaakt dus daar kan ik niets over zeggen.
Tweede aspect is dat deze kosten worden alleen toegewezen indien het bestuursorgaan een verwijt valt te maken (er dus een onrechtmatig primair besluit is genomen). De functie korpschef gemeente bestaat bij mijn weten niet bij een gemeente. Dus het is heel wel mogelijk dat ze uit jouw verzoek niet op konden maken welk besluit je bedoelde. Of dat echt het geval was of dat ze je hadden moeten begrijpen kan ik niet aangeven. Daarvoor is wat meer context vereist. |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 23:05 Onderwerp: |
|
|
Het zit zo, ik zelf heb niet dat verzoek gedaan. Ik verleen beroepsmatig de rechtsbijstands, dus dat zijn in ieder geval de kosten die gemaakt zijn (gefactureerde uren).
En ik heb niet gezegd dat dit een gemeente betreft, het gaat om een politiekorps.
Daar is wel degelijk een korpschef. Als het niet duidelijk was geweest had men gebruik kunnen maken van art 3 lid 4 Wob. Maar dat doet hier nu even niet terzake in de vraag die ik heb. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: do 18 okt 2012 9:17 Onderwerp: |
|
|
dexter85 schreef: | Het zit zo, ik zelf heb niet dat verzoek gedaan. Ik verleen beroepsmatig de rechtsbijstands, dus dat zijn in ieder geval de kosten die gemaakt zijn (gefactureerde uren).
En ik heb niet gezegd dat dit een gemeente betreft, het gaat om een politiekorps.
Daar is wel degelijk een korpschef. Als het niet duidelijk was geweest had men gebruik kunnen maken van art 3 lid 4 Wob. Maar dat doet hier nu even niet terzake in de vraag die ik heb. |
Je hebt gelijk. Verkeerd gelezen. Dan is de kans vrij groot dat ze hadden moeten doorvragen.
Wanneer jij inderdaad beroepsmatig rechtsbijstand verleent dan kan is er recht op een proceskostenvergoeding in bezwaar wanneer het primaire besluit onrechtmatig was. Het beroep tegen de afwijzing daarvan is dan ontvankelijk bij de rechter. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: do 18 okt 2012 21:55 Onderwerp: |
|
|
Mits tijdig om een proceskostenvergoeding is gevraagd. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: vr 19 okt 2012 9:24 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Mits tijdig om een proceskostenvergoeding is gevraagd. |
Klopt. Door het feit dat er in de beslissing stond dat de onrechtmatigheid niet was te wijten aan het bestuursorgaan ging ik er automatisch vanuit dat dit was gebeurd. Helemaal zeker is dit niet.
Ik lees in de post van TS kennelijk een hoop wat er niet staat  |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 19:42 Onderwerp: |
|
|
Er is uiteraard tijdig verzocht om proceskosten, in het bezwaar is dit vermeld.
De zaak loopt nu nog in bezwaar, en men heeft tbv de hoorcommissie een verweer opgesteld en daar in adviseren ze ongegrond.
Ze zeggen zelf dat er dus een expliciete relatie is gelegd met het eerste verzoek.
Maar dit is onzin naar mijn mening, men moet zorgvuldig het besluit voorbereiden en gezien de korte tijdspanne die tussen verzoek aanstelling korpschef zit en besluit (1 dag) lijkt me een zorgvuldig genomen besluit niet aan de orde zeker bezien de procedure die nu loopt. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 21:21 Onderwerp: |
|
|
In het belang van uw cliënt had u er wellicht beter aan gedaan om gewoon even contact op te nemen met de behandelend ambtenaar en hem kunnen vragen de vergissing te herstellen. Waarschijnlijk had hij dan direct alsnog het gevraagde document toegezonden.
In dat geval had u uw cliënt uw kosten bespaard, was er geen noodzaak tot het vragen van een kostenvergoeding en was niet nodeloos gemeenschapsgeld opgegaan aan een zinloze bezwaarprocedure. |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 22:22 Onderwerp: |
|
|
Het bezwaarschrift heeft ook effect gesorteerd want mijn cliënt heeft nu het gevraagde document. Reeds kort na het indienen van het bezwaarschrift.
Echter de politie vertikt het om daar op volgend de proceskosten te vergoeden die nodig zijn geweest om dit document alsnog te verkrijgen.
Men had ook gemotiveerd aan kunnen geven om een half punt toe te kennen, dan waren ze er vanaf geweest.
Primair is het aan de politie te wijten dat ze onzorgvuldig zijn geweest. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 22:39 Onderwerp: |
|
|
Ik beweer nergens dat het bezwaarschrift niet het beoogde effect heeft gehad. Ik geef slechts aan dat er wellicht een voor uw cliënt goedkopere oplossing was geweest.
Het volgen van een strikt juridische weg is in veel gevallen niet direct in het belang van de cliënt. U had uw cliënt (en de maatschappij) de proceskosten kunnen besparen met een simpel telefoontje. |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 22:58 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het advies, ik zal dit meenemen voor in de toekomst.
Nu moet ik ook toegeven dat in dit specifieke geval mijn cliënt erg gesteld is op principes, ondanks mijn aanraden om dit op een andere manier op te lossen.
Maar nu gaat het er dus om dat ik met bovenstaande kwestie zit, en of iemand wellicht nog jurisprudentie of tips heeft die bruikbaar zijn. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 8:41 Onderwerp: |
|
|
dexter85 schreef: | Bedankt voor het advies, ik zal dit meenemen voor in de toekomst.
Nu moet ik ook toegeven dat in dit specifieke geval mijn cliënt erg gesteld is op principes, ondanks mijn aanraden om dit op een andere manier op te lossen.
Maar nu gaat het er dus om dat ik met bovenstaande kwestie zit, en of iemand wellicht nog jurisprudentie of tips heeft die bruikbaar zijn. |
Er zit denk ik niets anders op dan een beroepschrift in te dienen tegen de weigering proceskosten te vergoeden. Dat kan in een paar regels. Onrechtmatigheid is te wijten aan de Politie en de weigering is daarmee in strijd met de wet. De kernvraag zal dan zijn of het verzoek helder genoeg was. |
|
|
|
 |
|