|
Auteur |
Bericht |
Sancy
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2012 13:46 Onderwerp: evenement vergunning afsluiting binnenstad entreeheffing? |
|
|
De gemeente geeft een vergunning voor een meerdaags evenement. Hierbij wordt de binmenstad afgesloten in het weekend tussen 10 en 17 uur op zaterdag en zondag.
De evenementorganisatie heft vervolgens bij de afsluitingen entreegeld ongeacht of men het evenement bezoekt of slechts een boodschap wil halen of een openbare voorziening wil bezoeken.
Mag dat? _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde. |
|
|
|
 |
Sancy
|
Geplaatst: vr 19 okt 2012 13:48 Onderwerp: Verduidelijking |
|
|
Aanvulling: de entree wordt geheven tussen 10 en 17 uur, de afsluiting van de binnenstad duurt 3 dagen. _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde. |
|
|
|
 |
Sancy
|
Geplaatst: vr 19 okt 2012 13:50 Onderwerp: Verduidelijking |
|
|
dubbel gepost _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde.
Laatst aangepast door Sancy op ma 22 okt 2012 8:49, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2012 14:25 Onderwerp: Re: evenement vergunning afsluiting binnenstad entreeheffing? |
|
|
Sancy schreef: | De gemeente geeft een vergunning voor een meerdaags evenement. Hierbij wordt de binmenstad afgesloten in het weekend tussen 10 en 17 uur op zaterdag en zondag.
De evenementorganisatie heft vervolgens bij de afsluitingen entreegeld ongeacht of men het evenement bezoekt of slechts een boodschap wil halen of een openbare voorziening wil bezoeken.
Mag dat? |
In principe mag dat wanneer in de vergunning inderdaad het recht wordt verleend om de locatie af te sluiten voor niet betalend publiek of bezoek. Het is mogelijk om via een evenementenvergunning openbaar gebied tijdelijk af te sluiten dus ik zie geen principieel juridisch bezwaar. Wel is waarschijnlijk een belangenafweging vooraf noodzakelijk en ik vind de het afsluiten van de hele binnenstad wel erg ver gaan voor een evenement. Zeker wanneer er bijvoorbeeld voorzieningen in de binnenstad zijn die nergens anders bereikbaar zijn.
Kun je iets meer vertellen over de vergunning of de omstandigheden? Gaat het bijvoorbeeld echt over de hele binnenstad (inclusief winkelgebied) of een gedeelte? |
|
|
|
 |
Sancy
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 8:56 Onderwerp: hele binnenstad |
|
|
Het evenement vindt plaats in de binnenstad en op een terrein daar net buiten. Het is inderdaad zo dat de gehele binnenstad wordt afgesloten voor niet betalende bezoekers. Het historisch centrum ligt binnen een gracht dus men sluit gewoon de bruggen af.
In het centrum liggen naast winkels en horeca ook de openbare bibliotheek, het postkantoor, het stadskantoor en een verpleeg- en verzorgingshuis. _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde. |
|
|
|
 |
Sancy
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 8:56 Onderwerp: hele binnenstad |
|
|
ook dubbel gepost. _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde.
Laatst aangepast door Sancy op ma 22 okt 2012 8:50, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Sancy
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 8:57 Onderwerp: hele binnenstad |
|
|
driedubbel gepost zelfs. _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde.
Laatst aangepast door Sancy op ma 22 okt 2012 8:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Sancy
|
Geplaatst: za 20 okt 2012 8:58 Onderwerp: hele binnenstad |
|
|
Dat was via de smartphone gepost. Iets te enthousiast dus. _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde.
Laatst aangepast door Sancy op ma 22 okt 2012 8:53, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 8:46 Onderwerp: Re: hele binnenstad |
|
|
Sancy schreef: | Het evenement vindt plaats in de binnenstad en op een terrein daar net buiten. Het is inderdaad zo dat de gehele binnenstad wordt afgesloten voor niet betalende bezoekers. Het historisch centrum ligt binnen een gracht dus men sluit gewoon de bruggen af.
In het centrum liggen naast winkels en horeca ook de openbare bibliotheek, het postkantoor, het stadskantoor en een verpleeg- en verzorgingshuis. |
Wanneer in de vergunning opgenomen is dat de organisator inderdaad de binnenstad mag afsluiten en dat er geen voorzieningen zijn getroffen om het verpleegtehuis, de winkels etc. bereikbaar te houden voor niet betalende bezoekers dan lijkt mij dit op of over het randje van een niet onredelijke belangenafweging.
Ik kan me wel slecht voorstellen dat de feitelijke situatie echt zo is. Wat nu wanneer je in de binnenstad woont?
Om welke stad gaat het? Is er bezwaar aangetekend tegen de vergunning? |
|
|
|
 |
Sancy
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 8:59 Onderwerp: Re: hele binnenstad |
|
|
Quote: | Wanneer in de vergunning opgenomen is dat de organisator inderdaad de binnenstad mag afsluiten en dat er geen voorzieningen zijn getroffen om het verpleegtehuis, de winkels etc. bereikbaar te houden voor niet betalende bezoekers dan lijkt mij dit op of over het randje van een niet onredelijke belangenafweging. |
Het is inderdaad in de vergunning opgenomen maar ik heb geen belangenafweging gezien. De bereikbaarheid van het verpleeghuis is zo geregeld dat het verpleeghuis vooraf een aantal vrijkaarten kan bestellen voor medewerkers en familieleden van cliënten. Voor winkels is voor zover ik weet geen bereikbaarheid geregeld.
Quote: | Ik kan me wel slecht voorstellen dat de feitelijke situatie echt zo is. Wat nu wanneer je in de binnenstad woont? |
Als je in de binnenstad woont, kun je ook een vrijkaart aanvragen (dit moet vooraf gebeuren). In de praktijk blijken de medewerkers van het evenement daar toch moeilijk over te doen: als binnenstadbewoner mag je niet met je fiets aan de hand naar je huis lopen, die moet buiten het terrein achtergelaten worden.
Quote: | Om welke stad gaat het? Is er bezwaar aangetekend tegen de vergunning? |
Het gaat om Groenlo waar afgelopen weekend "de Slag om Grolle" werd nagespeeld. _________________ Aan het einde komt alles goed. En als het niet goed komt, is dat niet het einde. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 13:14 Onderwerp: Re: hele binnenstad |
|
|
Sancy schreef: | Quote: | Wanneer in de vergunning opgenomen is dat de organisator inderdaad de binnenstad mag afsluiten en dat er geen voorzieningen zijn getroffen om het verpleegtehuis, de winkels etc. bereikbaar te houden voor niet betalende bezoekers dan lijkt mij dit op of over het randje van een niet onredelijke belangenafweging. |
Het is inderdaad in de vergunning opgenomen maar ik heb geen belangenafweging gezien. De bereikbaarheid van het verpleeghuis is zo geregeld dat het verpleeghuis vooraf een aantal vrijkaarten kan bestellen voor medewerkers en familieleden van cliënten. Voor winkels is voor zover ik weet geen bereikbaarheid geregeld.
Quote: | Ik kan me wel slecht voorstellen dat de feitelijke situatie echt zo is. Wat nu wanneer je in de binnenstad woont? |
Als je in de binnenstad woont, kun je ook een vrijkaart aanvragen (dit moet vooraf gebeuren). In de praktijk blijken de medewerkers van het evenement daar toch moeilijk over te doen: als binnenstadbewoner mag je niet met je fiets aan de hand naar je huis lopen, die moet buiten het terrein achtergelaten worden.
Quote: | Om welke stad gaat het? Is er bezwaar aangetekend tegen de vergunning? |
Het gaat om Groenlo waar afgelopen weekend "de Slag om Grolle" werd nagespeeld. |
Tja, ik vraag me af of deze vergunning de toets van de rechter had doorstaan. Ik wil daarmee overigens niet beweren dat dit niet het geval is maar de gemeente zou een erg goed verhaal nodig hebben waarom .
Maar er vanuit gaande dat de vergunning al meer dan 6 weken geleden is verleend, is het niet meer mogelijk om dat te te testen (mocht je dat willen natuurlijk). Nog daargelaten dat dit meestal niet op veel goodwill mag rekenen bij medebewoners die er enthousiast over zijn. |
|
|
|
 |
|