Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslagvergoeding naar nieuwe werkgever?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter-m

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 25 okt 2012 23:21    Onderwerp: Ontslagvergoeding naar nieuwe werkgever? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

Zeer binnenkort zal ik om bedijfseconimische reden, zoals dat zo mooi heet, worden ontslagen.
Ik werk daar 36,5 jaar, het bedrijf gaat niet failliet, het werk wat ik doe blijft bestaan maar zal worden uitbesteed en er wordt zelfs nog geinvesteerd.

Er zijn een aantal mogelijkheden tw. een ontslagvergoeding of met een regeling weg. (ik ben 56 jaar).
Maar een andere optie welke door de werkgever soms wordt gehanteerd is om mij bv over te hevelen naar het bedrijf welke mijn werk gaat overnemen en mijn ontslagvergoeding naar die nieuwe werkgever te storten en mijn salaris bij te soupleren.
Over deze laatste regeling heb ik een aantal vragen daar ik graag zelf het beheer heb over de vergoeding.

1. Ben ik verplicht om mee over te gaan en kan ik in dat geval toch zelf beschikken over de vergoeding om deze in bv een stamrecht bv te laten storten?
2. Als ik weiger om mee over te gaan heeft dit gevolgen voor de vergoeding?

Groet,
Peter
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 3:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ik begrijp is dat je dan bij de nieuwe werkgever exact weer hetzelfde gaat doen als voorheen?
Enkel zal de nieuwe werkgever schijnbaar minder salaris gaan betalen aan de werknemers, waardoor er kosten bespaard gaan worden.

Dan heb ik op dat vlak ook een vraag, niet aan jou, maar aan de mensen hier.

Krijgt de nieuwe werkgever dan niet te maken met het principe van opvolgend werkgeverschap? En kan die nieuwe werkgever in dat kader dan bv wel een lager salaris gaan betalen? Want rechten die zijn opgebouwd zouden bij opvolgend werkgeverschap mee overgaan.
Of kan hiervan afgeweken worden, ook als voor werknemer het werk niet verandert?
peter-m

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 9:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, ik ben in vaste dienst van het huidige bedrijf en en de nieuwe werkgever kun je zien als een soort uitzendbureau.

Groet,
Peter
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er lijkt dan sprake te zijn van overgang van onderneming. In zo'n geval behoudt u gewoon recht op uw arbeidsvoorwaarden, of in ieder geval enigszins vergelijkbare voorwaarden. Een (behoorlijke) achteruitgang in salaris is dan in principe niet toegestaan. Alle (opgebouwde) rechten en plichten gaan dan mee over.

Daar tegenover staat ook dat u "gewoon" in dienst blijft en daarom geen aanspraak kan maken op enige vergoeding.

Het kan ook zijn dat u wel akkoord gaat met een beëindiging en daarmee gepaard gaande vergoeding. In dat geval kunt u in principe geen beroep meer doen op een overgang van onderneming.

Overigens is het haast onmogelijk om ontslagen te worden vanwege bedrijfseconomische redenen als het bedrijf niet failliet (dreigt) te gaan, en de werkzaamheden zelfs intensiveert. Ik zeg niet dat het überhaupt niet kan, maar het bedrijf zal daar wel heel veel moeite voor moeten doen om een en ander te bewijzen bij het UWV.

BerichtGeplaatst: vr 26 okt 2012 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je antwoord Dennis.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds