|
Auteur |
Bericht |
sausje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 22
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 11:12 Onderwerp: Ontbinding Koop op Afstand wet |
|
|
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem.
Er is een aankoop gedaan geworden van een moederbord en ram geheugen.
Deze zijn afgelopen vrijdag bij mij aangekomen. Dit heb ik dan ook direct uitgepakt en in willen bouwen in mijn systeem.
Nu functioneert het moederbord niet in mijn systeem (deze problemen zijn na onderzoek op het internet, algemeen bekend voor dit product).
Dus wou ik het hele zooitje retourneren omtrent de afkoelingsperiode.
Krijg ik vervolgens een leuk mailtje van hun met erin als de hardware gebruikt is dan behouden hun het recht om het product te retourneren.
Dit lijkt mij heel erg sterk, aangezien dat direct in de strijd is met de wet.
Hoe wilt men een hardware product kunnen testen en kijken of men het wilt als men het niet eens mag gebruiken?!
Graag had ik hierover helderheid.
Bvd,
Pascal |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 331
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 15:19 Onderwerp: |
|
|
Hallo Pascal,
De eerste vraag is uiteraard: is er in jouw geval sprake van een koop op afstand? Wil men een koop bestempelen als een koop op afstand dan dient er te worden voldaan aan de criteria van art. 7:46a BW. Zo moet de overeenkomst zijn gesloten ‘in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop op afstand’ en is daarnaast vereist dat ‘tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand’. Ten slotte moet het gaan om een consumentenkoop.
Indien sprake is van een koop op afstand dan kan op grond van art. 7:46d BW de consumentkoper gedurende zeven werkdagen na ontvangst van de zaak de overeenkomst zonder opgaaf van redenen ontbinden. Er bestaat echter geen ontbindingsmogelijkheid bij de koop op afstand van bepaalde zaken (zie lid 4), maar daar vallen een moederbord en RAM-geheugen voor zover ik weet niet onder. De kosten van verzending zijn dan voor jouw rekening. Dit is dwingend recht en daar kan dus niet van worden afgeweken (art. 7:46j BW).
Conclusie: u mag de koop ontbinden indien er sprake is van een koop op afstand als u dat binnen 7 werkdagen na ontvangst van de zaak doet. De verkoper mag dit niet weigeren. Stuur het product terug met een ontvangstbevestiging en verzoek verkoper schriftelijk (aangetekend) om de aankoopprijs terug te betalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 18:29 Onderwerp: Re: Ontbinding Koop op Afstand wet |
|
|
sausje schreef: | Krijg ik vervolgens een leuk mailtje van hun met erin als de hardware gebruikt is dan behouden hun het recht om het product te retourneren.
Dit lijkt mij heel erg sterk, aangezien dat direct in de strijd is met de wet.
Hoe wilt men een hardware product kunnen testen en kijken of men het wilt als men het niet eens mag gebruiken?! |
Je hebt helemaal gelijk. De webwinkel dient het product terug te nemen en binnen 30 dagen het aankoopbedrag inclusief de verzendkosten (maar niet de retourkosten) te retourneren.
Het argument waar de winkel mee komt is erg oud, en heeft nog nooit gewerkt (behalve uiteraard bij wijze van bluf). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 331
|
Geplaatst: di 25 sep 2012 9:38 Onderwerp: |
|
|
Nog een laatste opmerking: indien je er niet uitkomt met de verkoper dan kun je een klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel indien de verkoper beschikt over een thuiswinkelwaarborg. |
|
|
|
 |
sausje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 22
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 9:30 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuses voor de late reactie.
Nadat ik een mail had gestuurd met daaruit een aantal stukken van het wetboek, kreeg ik een mail terug van hoofdkantoor dat het ging om een fout.
Dat ze maar 1 standaard mail hebben en dat ze nu direct een nieuwe gingen aanmaken voor mensen zoals ik.
Ik heb toch echt het vermoeden dat dit bedrijf gewoon probeert en hoopt dat de klant dom genoeg is om niet even onderzoek hierover te doen.
Nu is het voor mij opgelost en is alles goed gekomen, maar moet ik hier nu alsnog melding van maken bij de ECC?
Zodat die het bedrijf eens onder de loep nemen of het daar wel allemaal volgens de regels gaat. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 11:04 Onderwerp: |
|
|
sausje schreef: | Nu is het voor mij opgelost en is alles goed gekomen, maar moet ik hier nu alsnog melding van maken bij de ECC? |
Wat is ECC?
Als het bedrijf is aangesloten bij een organisatie als thuiswinkel.org, zou je bij de organisatie melding kunnen maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sausje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 22
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 23:18 Onderwerp: |
|
|
Europees Consumenten Centrum. (http://www.eccnl.eu/)
Hun voelen het bedrijf aan de tand als ze zich niet aan de EU wetgeving houden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 18 okt 2012 0:38 Onderwerp: |
|
|
sausje schreef: | Europees Consumenten Centrum. (http://www.eccnl.eu/)
Hun voelen het bedrijf aan de tand als ze zich niet aan de EU wetgeving houden. |
Die hebben wel wat beters te doen...
Ja, wellicht probeert het bedrijf dit bij iedereen, maar dat weet je niet en is dus slechts speculatie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|