|
Auteur |
Bericht |
Shima
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 05 aug 2012 22:29 Onderwerp: geld uitgeleend en niet terug ontvangen |
|
|
Hallo
Ik heb geld uitgeleend (heel stom) aan een familie lid.
Deze weigert om terug te betalen.
Heb alleen de afschriften van de rekeningen die ik voor hem betaald heb. Van het zo geleende geld heb ik geen bewijs.
Hoe kan ik dit terug krijgen, gaat om ong 2500 euro... |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 11:09 Onderwerp: |
|
|
Voor zover je aannemelijk kunt maken dat het gaat om facturen/rekeningen op naam van je familielid, en je aannemelijk kunt maken dat er geen andere reden was om een "schenking" aan jouw familielid te doen, heb je een goede kans dat een rechter de vordering zal toekennen.
Je kunt de zaak zelf aanbrengen bij de kantonrechter, of dat laten doen door een advocaat/gemachtigde. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Shima
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012 14:49 Onderwerp: |
|
|
Voor een deel wel. Zij waren in de schulden gekomen door een wietplantage, hebben de hond bij ons gedumpt voor maanden, kat hebben ze helemaal nooit meer opgehaald dus erg positief zullen zij er niet vanaf komen. |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 20:16 Onderwerp: |
|
|
Met andere woorden: jij hebt de hond/kat van je familielid verzorgt en daardoor kosten gemaakt of iets dergelijks? Lijkt me meer een kwestie van zaakwaarneming dan een lening als je het mij vraagt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 20:59 Onderwerp: |
|
|
blackdiamond schreef: | Met andere woorden: jij hebt de hond/kat van je familielid verzorgt en daardoor kosten gemaakt of iets dergelijks? Lijkt me meer een kwestie van zaakwaarneming dan een lening als je het mij vraagt. |
Ik zou zeggen bewaargeving. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 21:34 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | blackdiamond schreef: | Met andere woorden: jij hebt de hond/kat van je familielid verzorgt en daardoor kosten gemaakt of iets dergelijks? Lijkt me meer een kwestie van zaakwaarneming dan een lening als je het mij vraagt. |
Ik zou zeggen bewaargeving. |
Zou kunnen, maar dan moet je een bewaarloon vorderen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 22:09 Onderwerp: |
|
|
blackdiamond schreef: | bona fides schreef: | blackdiamond schreef: | Met andere woorden: jij hebt de hond/kat van je familielid verzorgt en daardoor kosten gemaakt of iets dergelijks? Lijkt me meer een kwestie van zaakwaarneming dan een lening als je het mij vraagt. |
Ik zou zeggen bewaargeving. |
Zou kunnen, maar dan moet je een bewaarloon vorderen. |
Het lijkt hier inderdaad om zo'n vordering te gaan.
Van zaakwaarneming lijkt me hier geen sprake omdat TS schrijft dat de hond bij hem is "gedumpt", wat ik opvat als "hij heeft mij gevraagd om voor de hond te zorgen". Als TS zelf het initiatief heeft genomen om de hond in huis te nemen zonder overleg te voeren met de eigenaar, dan zou dat wel duiden op zaakwaarneming. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 11 okt 2012 11:21 Onderwerp: |
|
|
Zoals ik het lees, is én geld uitgeleend én voor de kat en de hond gezorgd.
Vergeet, alvorens de zaak bij de rechter te brengen, niet aan het familielid een schriftelijke ingebrekestelling te sturen met daarin een redelijke termijn waarbinnen alsnog betaald kan worden (art. 6:82 BW). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 11 okt 2012 21:55 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Zoals ik het lees, is én geld uitgeleend én voor de kat en de hond gezorgd. |
Kan, maar ik vermoed dat de rekeningen die TS betaald heeft de rekeningen zijn van kosten die voor de verzorging van de kat en de hond zijn gemaakt. TS ziet dat als het lenen van geld aan de eigenaar van de dieren, maar in juridische zin is dit natuurlijk geen geldlening. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|