|
Auteur |
Bericht |
Memore
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 okt 2012 15:52 Onderwerp: Factuur ontvangen na beëndiging contract. Moet ik betalen? |
|
|
Ik heb een samenwerkingscontract beëindigd en ontvang nu een factuur ter compensatie van een ingehuurde vervanger.
Het contract:
Artikel 1 Opdracht
Opdrachtgever verleent opdracht aan opdrachtnemer -gelijk opdrachtnemer als opdracht aanvaardt van opdrachtgever- tot het verrichten van de volgende werkzaamheden:
– registratie en beheer domeinnamen
– ontwerp en beheer website
(*ingekort*)
Artikel 2 Periode van werkzaamheden
Opdrachtnemer is vrij zijn werkzaamheden naar eigen inzicht in te richten en uit te voeren.
Opdrachtnemer zal met de uitvoering van de werkzaamheden beginnen op 15 augustus 2012. Op 14 december 2012 zal er een evaluatie plaatsvinden tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over de werkzaamheden. Bij wederzijds goedvinden kan opdrachtgever een nieuw contract aanbieden voor 2013.
Artikel 3
Opdrachtnemer ontvangt van opdrachtgever ter zake van de verrichtte werkzaamheden een vergoeding van € 250 excl. BTW per maand gedurende de maanden augustus 2012, september 2012, oktober 2012, november 2012 en december 2012.
Vanaf 1 oktober 2012 geldt een minimaal te besteden aantal uren van 20 uur per maand door opdrachtnemer om aanspraak te kunnen maken op de hierboven genoemde vergoeding.
Artikel 4.
De te werken uren voor opdrachtnemer zijn als volgt: Periode 15 augustus 2012 tot 1 oktober 2012: 32u per week met de woensdag vrij gepland.
Van 1 oktober 2012 tot en met 31 december 2012 worden er uren gemaakt op basis van oproep, binnen de normaal geldende kantooruren. Met wederzijds goedvinden kan afgeweken worden van de vastgelegde werktijden.
Artikel 5.
Het eigendom van het tot stand gekomen werk wordt eigendom van opdrachtgever na volledige betaling van de overeengekomen vergoeding.
Artikel 6. Tussentijse beëindiging van deze overeenkomst is te allen tijde mogelijk. Een tussentijdse beëindiging kan alleen schriftelijk plaatsvinden.
De overeengekomen vergoeding dient te worden uitbetaald voor iedere maand tot en met de maand van beëindiging, met inachtneming van de voorgenoemde te maken uren regeling.
Op de factuur wordt genoemd dat ik in gebreken ben geweest o.b.v. artikel 4 en daarom nu 32 uur à €50,- (€1936,- incl 21% BTW) aan de tegenpartij verschuldig ben.
Ik heb schriftelijk opgezegd (niet aangetekend verstuurd) per 29 augustus, de te maken uren voor de maand augustus (80) waren wel volledig gewerkt.
Op basis van dit contract is het volgens mij zo dat ik geen rekening kan sturen voor de €250,- voor september, maar niet dat ik aansprakelijk gesteld kan worden voor de (extreem hogere) kosten die de tegenpartij maakt om de uren te laten werken door een ander.
Graag hoor ik van u of mijn redenering hierin klopt en welke actie ik hier op moet ondernemen.
Met vriendelijke groet, |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 okt 2012 10:05 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Volgens mij heeft u gelijk; ik leg art. 6 van de overeenkomst ook zo uit dat opzegging mogelijk is zonder schadevergoedingsverplichting.
U kunt aan opdrachtgever aangeven dat u meent niet verplicht te zijn tot betaling. Wellicht wordt u dan gedagvaard en dan is het aan de rechter om de overeenkomst uit te leggen.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 04 okt 2012 10:25 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik sluit mij aan bij het oordeel van Marja. Ik lees in art. 6 dat een tussentijdse beëindiging op ieder moment mogelijk is. Voorts dient tot en met de maand van beëindiging te worden uitbetaald. Heeft u bijv. in oktober de overeenkomst schriftelijk beëindigd (het liefst aangetekend i.v.m. uw bewijspositie) dan dient u de maand oktober uit te betalen, maar niet de maand november.
U kunt uw wederpartij hiervan op de hoogte brengen middels een aangetekende brief en zijn reactie vervolgens rustig afwachten. |
|
|
|
 |
|