Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

overname en vakantiedagen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maia

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 22:27    Onderwerp: overname en vakantiedagen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,
Bij een overname wordt niet de BV overgenomen maar wel het produkt, personeel, rekeningen etc. Heb je dan als werknemer die mee overgenomen wordt het recht je vakantiedagen mee te nemen of moet je genoegen nemen met het laten uitbetalen van de vakantiedagen.
Thnx, Maia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb me hier laatst in verdiept, dus ik denk dat ik nu wel wat zinnigs kan vertellen.

Vakantiedagen en vakantiegeld (over diezelfde dagen dan, niet de 8% op jaarbasis), zijn met elkaar verbonden.
Dagen, alsin vrije tijd, is de gedachte erachter. Het is in dat licht niet voor niets dat, ik meen begin dit jaar, er besloten is dat je dagen niet meer 5 jaar kan meenemen, maar nu korter. Mensen spaarden ze soms tot in het oneindige op, ten koste van hun gezondheid.

Dat gezegd hebbende, je recht op vrije tijd vervalt niet plotseling. Er is ook niet voor niets een wettelijk minimum. Zelfs niet als je van werkgever zou wisselen. Als je aan het einde van je dienstverband nog vakantiedagen over hebt, dan kan de huidige werkgever je soms niet meer vrij geven en betaalt die dagen in geld uit. Dat ontneemt echter niet je recht op die vrije tijd. Een werkgever is verplicht aan het einde dienstverband een overzicht te verschaffen van opgebouwde vakantietegoeden. Een nieuwe werkgever is ook verplicht je deze dagen alsnog vrij te geven, echter natuurlijk wel als onbetaald verlof, het geld daarvan heb je immers aan het einde van je vorige dienstverband al gekregen.

Zie Art 641 BW7, dit is dwingend recht, zie artikel 645 BW7.
http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel641

In de CAO van uitzendkrachten bv staat dit ook letterlijk.

Hoe het met uitzonderingen zit weet ik niet. Ik heb ook gelezen dat er expliciet van kan worden afgeweken als men dit in de arbeidsovereenkomst opneemt.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 23:52    Onderwerp: Re: overname en vakantiedagen Reageer met quote Naar onder Naar boven

maia schreef:
Hallo allemaal,
Bij een overname wordt niet de BV overgenomen maar wel het produkt, personeel, rekeningen etc. Heb je dan als werknemer die mee overgenomen wordt het recht je vakantiedagen mee te nemen of moet je genoegen nemen met het laten uitbetalen van de vakantiedagen.
Thnx, Maia

Er lijkt hier sprake te zijn van een overgang van onderneming in de zin van art. 7:662 BW. Volgens art. 7:663 BW:
Quote:
Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan vóór dat tijdstip.

De eerste zin is hier van belang. Er verandert dus niets qua recht op vakantie.

Mocht er om één of andere reden niet voldaan zijn aan het criterium "overgang van onderneming", dan kun je eigenlijk alleen worden overgenomen door beëindiging van je huidige arbeidsovereenkomst (waar je expliciet mee akkoord moet gaan, of anders via één van de wettelijke ontslagprocedures) en het aangaan van een nieuwe arbeidsovereenkomst. In dat geval zorgt art. 7:641 BW ervoor dat niet opgenomen maar door je ouder werkgever uitbetaalde vakantiedagen bij je nieuwe werkgever in de vorm van onbetaald verlof kunnen worden opgenomen. Hiervan kan in de nieuwe arbeidsovereenkomst worden afgeweken (lid 4) voor zover het gaat om de bovenwettelijke vakantiedagen (wettelijke vakantie is 4 weken per jaar).

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor juliie reacties.
Belangrijk is: is er sprake van overgang van onderneming?
Als dat zo is dan speelt er m.i. nog meer dan enkel de vakantiedagen. Bijvoorbeeld: datum in dienst. Is dat de nieuwe datum of moet men de oude indienstdatum bij bijna vorige werkgever meenemen bijv. van belang bij nabestaande-pensioen.
Wat is het juridische verschil: BV overnemen of BV achterlaten en alleen dat wat er inzit overnemen?

Verder nog een rare vraag misschien: dit is een rechtenforum maar ik zoek ook dringend hulp bij berekening van pensioeninleg in nieuwe contract. Misschien moet ik dolblij zijn dat ik mee overgenomen wordt -en dat ben ik ook- maar ik heb het gevoel dat ik wel flink inlever. Iemand op dit forum die me daar bij kan helpen of een andere vraagbaak weet?

Alvast bedankt, Maia
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat is het juridische verschil: BV overnemen of BV achterlaten en alleen dat wat er inzit overnemen?

Als de BV (= de werkgever) wordt overgenomen, dan verandert er helemaal niets aan de arbeidsovereenkomsten van de werknemers. De BV was en blijft de werkgever.

Als de BV niet wordt overgenomen, maar er wel sprake is van "overgang van onderneming", dan wijzigt de werkgever, maar blijven de arbeidsovereenkomsten verder ook ongewijzigd. Zie hier voor meer informatie over overgang van onderneming. Voor pensioenrechten kan wel iets veranderen, volg de link en zie art. 7:664 BW.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds