Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 08 jul 2025 23:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gestolen scooter gekocht - welke stappen ondernemen?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
William90

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2012 12:01    Onderwerp: Gestolen scooter gekocht - welke stappen ondernemen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen week ben ik erachter gekomen dat ik twee jaar geleden (!) een gestolen scooter heb gekocht (Piaggio Vespa S 25 km/h). Bleek dat het kenteken van een Piaggio Cioa op de vespa was gemonteerd en het frame- en motornummer zeer professioneel zijn verwisseld. Nergens sporen te zien dat er is geslepen en/of gelast. Ik kwam er achter toen ik bezig was de scooter op te knappen en originele onderdelen zocht dat het framenummer niet overeen kwam met de framenummers in de database van een webshop.

De scooter heb ik inmiddels bij de politie afgeleverd, want dit leek mij de juiste beslissing. Zowel voor mijzelf als de gedupeerde van wie de scooter is gestolen. Als het goed is wordt deze week het onderzoek naar de scooter gestart. Ik moet nog op verhoor komen om te bewijzen dat ik niet schuldig ben aan heling. Ik heb de scooter twee jaar geleden ter goede trouw gekocht voor 2200 euro, maar het is nog de vraag in hoeverre dat valt aan te tonen. Bij particuliere aankopen krijg je immers geen bonnetje mee. Ik heb overigens wel een rekeningafschrift waar op staat dat ik 2100 euro van mijn spaarrekening heb gehaald de dag voor ik de scooter had gekocht - en een mailtje waarin ik een prijs van 2200 euro voor de scooter bied.

Ik zit nu met twee grote vragen:

1. In hoeverre is het mogelijk om te eisen/voorkomen dat mijn scooter door de politie wordt vernietigd, als aan te tonen valt dat ik de scooter ter goede trouw heb gekocht.

2. Sta ik sterk als ik een rechtszaak begin tegen de vorige eigenaar en mijn geld terug - of een schadevergoeding - eis? Mij is duidelijk dat hij de scooter heeft gestolen en het kenteken etc. heeft verwisseld (Kwestie van bouwjaar van de Piaggio Vespa S en het op kentekenen laten zetten van de Piaggio Ciao)

In ieder geval heb ik mijn les geleerd wat betreft aanschaf via marktplaats, nog beter controleren of simpelweg niet meer doen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Bij voorbaat dank,
William
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2012 13:43    Onderwerp: Re: Gestolen scooter gekocht - welke stappen ondernemen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

William90 schreef:

1. In hoeverre is het mogelijk om te eisen/voorkomen dat mijn scooter door de politie wordt vernietigd, als aan te tonen valt dat ik de scooter ter goede trouw heb gekocht.

De politie zal in eerste instantie op zoek gaan naar de rechtmatige eigenaar. Dat is dus de persoon van wie de scooter is gestolen. Ik ga er vanuit dat deze zal worden gevonden, aangezien het framenummer reeds bekend is. Hoogstwaarschijnlijk zal er ook wel een aangifte liggen i.v.m. de verzekering.

William90 schreef:

2. Sta ik sterk als ik een rechtszaak begin tegen de vorige eigenaar en mijn geld terug - of een schadevergoeding - eis? Mij is duidelijk dat hij de scooter heeft gestolen en het kenteken etc. heeft verwisseld (Kwestie van bouwjaar van de Piaggio Vespa S en het op kentekenen laten zetten van de Piaggio Ciao)

Indien het OM gaat vervolgen en het tot een veroordeling komt dan staat u uiteraard sterk in een zaak. U kunt ook voegen in de strafzaak als benadeelde.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2012 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

U hebt de scooter waarschijnlijk te goeder trouw gekocht (bewaar bewijsmiddelen goed). Ik weet niet, of bij een scooter, zoals bij een auto er een kentekenbewijs is dat gecontroleerd moet worden door de koper.

Maar, ervan uitgaande dat u de scooter te goeder trouw hebt gekocht, wordt u beschermd door art. 3:86 lid 1 Burgerlijk Wetboek en bent u in beginsel eigenaar geworden. Maar de oorspronkelijke eigenaar kan zijn scooter nog binnen drie jaar vanaf de dag van diefstal terugvorderen (art. 3:86 lid 3 eerste zinsdeel BW). Ook hebt u een wegwijsplicht; u moet aangeven van wie u de scooter gekocht hebt (art. 3:87 BW).

Vordert de oorspronkelijke eigenaar de scooter niet op, dan bent u eigenaar van de scooter. Ik denk dan ook niet, dat de politie de scooter zal vernietigen.
Vordert de oorspronkelijke eigenaar de scooter wel op, dan bent u de scooter kwijt. In dat geval heeft u een vordering op grond van wanprestatie (art. 6:74 BW) op de verkoper, ongeacht of deze veroordeeld wordt.

Ik betwijfel, of u kunt voegen, als er een strafzaak is. Om voor benadeelde partij in aanmerking te komen is namelijk vereist dat u rechtstreeks schade hebt geleden door het strafbaar feit (art. 51a lid 1 Wetboek van Strafvordering). Volgens mij is uw schade indirect. Dat zou betekenen dat u toch een aparte civiele vordering in moet stellen bij de burgerlijke rechter.

Met vriendelijke groet,

Marja
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2012 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:

Ik betwijfel, of u kunt voegen, als er een strafzaak is. Om voor benadeelde partij in aanmerking te komen is namelijk vereist dat u rechtstreeks schade hebt geleden door het strafbaar feit (art. 51a lid 1 Wetboek van Strafvordering). Volgens mij is uw schade indirect. Dat zou betekenen dat u toch een aparte civiele vordering in moet stellen bij de burgerlijke rechter.

Met vriendelijke groet,

Marja

Vanuit mijn optiek kan William aangifte doen bij de politie wegens valsheid in geschrifte, art. 225 Sv. Ook is het mogelijk om aangifte te doen op grond van art. 227a Sv wegens het opzettelijk niet naar waarheid verstrekken van gegevens. Tot slot is het mogelijk om aangifte te doen wegens oplichting ex art. 326 Sv. Verkoper heeft immers de valse hoedanigheid aangenomen van een bonafide verkoper.

In dat geval is het mogelijk voor William om zich te voegen in de strafzaak. Ik zou hem aanraden om eerst de strafrechtelijke weg te bewandelen. De civiele route is nogal een kostbare en het is de vraag of de verkoper uberhaupt wel over voldoende financiële middelen beschikt om de koper ooit zijn geld terug te betalen.
William90

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 18 sep 2012 16:34    Onderwerp: Re: Gestolen scooter gekocht - welke stappen ondernemen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArieKanarie schreef:
William90 schreef:

De politie zal in eerste instantie op zoek gaan naar de rechtmatige eigenaar. Dat is dus de persoon van wie de scooter is gestolen. Ik ga er vanuit dat deze zal worden gevonden, aangezien het framenummer reeds bekend is. Hoogstwaarschijnlijk zal er ook wel een aangifte liggen i.v.m. de verzekering.

William90 schreef:

Indien het OM gaat vervolgen en het tot een veroordeling komt dan staat u uiteraard sterk in een zaak. U kunt ook voegen in de strafzaak als benadeelde.

Misschien dat mijn verhaal niet helemaal duidelijk was, excuses, maar alles is zo professioneel gedaan dat ik ten zeerste betwijfel of het oorspronkelijke frame en motornummer achterhaald kunnen worden. Het zou voor de oorspronkelijke eigenaar mooi zijn als alles gevonden wordt.

Dag,

U hebt de scooter waarschijnlijk te goeder trouw gekocht (bewaar bewijsmiddelen goed). Ik weet niet, of bij een scooter, zoals bij een auto er een kentekenbewijs is dat gecontroleerd moet worden door de koper.

Maar, ervan uitgaande dat u de scooter te goeder trouw hebt gekocht, wordt u beschermd door art. 3:86 lid 1 Burgerlijk Wetboek en bent u in beginsel eigenaar geworden. Maar de oorspronkelijke eigenaar kan zijn scooter nog binnen drie jaar vanaf de dag van diefstal terugvorderen (art. 3:86 lid 3 eerste zinsdeel BW). Ook hebt u een wegwijsplicht; u moet aangeven van wie u de scooter gekocht hebt (art. 3:87 BW).

Vordert de oorspronkelijke eigenaar de scooter niet op, dan bent u eigenaar van de scooter. Ik denk dan ook niet, dat de politie de scooter zal vernietigen.
Vordert de oorspronkelijke eigenaar de scooter wel op, dan bent u de scooter kwijt. In dat geval heeft u een vordering op grond van wanprestatie (art. 6:74 BW) op de verkoper, ongeacht of deze veroordeeld wordt.

Met vriendelijke groet,

Marja

Het doet mij goed om te horen dat de politie niet zomaar 'mijn' scooter kan vernietigen. Ik denk namelijk niet dat het heel moeilijk gaat worden om aan te tonen dat ik de scooter ter goede trouw heb gekocht.

ArieKanarie schreef:

Met vriendelijke groet,

Marja

Vanuit mijn optiek kan William aangifte doen bij de politie wegens valsheid in geschrifte, art. 225 Sv. Ook is het mogelijk om aangifte te doen op grond van art. 227a Sv wegens het opzettelijk niet naar waarheid verstrekken van gegevens. Tot slot is het mogelijk om aangifte te doen wegens oplichting ex art. 326 Sv. Verkoper heeft immers de valse hoedanigheid aangenomen van een bonafide verkoper.

In dat geval is het mogelijk voor William om zich te voegen in de strafzaak. Ik zou hem aanraden om eerst de strafrechtelijke weg te bewandelen. De civiele route is nogal een kostbare en het is de vraag of de verkoper uberhaupt wel over voldoende financiële middelen beschikt om de koper ooit zijn geld terug te betalen.

Bedankt voor het advies, ik zal hier zeker nog verder naar kijken. Op dit moment voel ik me zo machteloos en het is hoopgevend om te horen dat er manieren zijn om de jongen van wie ik de scooter gekocht heb te vervolgen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds