|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 9:57 Onderwerp: Huur in dit geval een boedelschuld? |
|
|
Huurder huurt een bedrijfspand van verhuurder en betaalt in periodes van drie maanden. Na datum faillietverklaring is de huur aan te merken als een boedelschuld, de huurachterstand is dat niet, maar moet worden ingediend ter verificatie. Mijn vraag is de volgende: huurder had voor, of uiterlijk op 1 juli moeten betalen voor de periode juli-sept. In aug. gaat hij failliet en zegt de curator de huur overeenkomst op, deze zal in november aflopen. Is de huur over aug. en sept. aan te merken als een boedelschuld? Ik denk van niet omdat het al in juli betaald moest worden en de vordering er dus al ligt. Maar aan de andere kant denk ik van wel omdat het wel twee maanden na faillietverklaring is.
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 13:09 Onderwerp: |
|
|
Art. 39 FW biedt uitkomst in dit geval. Volgens dit artikel kan de curator de huur tussentijds doen eindigen. Hierbij geldt een opzegtermijn van drie maanden. Let op: vanaf de dag der faillietverklaring is de huurprijs een boedelschuld. Oftewel: de verschuldigde huur is vanaf augustus een boedelschuld. |
|
|
|
 |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 13:12 Onderwerp: |
|
|
Kan ik hieruit opmaken dat je van mening bent dat de hele schuld over juli-sept een boedelschuld is? |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 13:45 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Kan ik hieruit opmaken dat je van mening bent dat de hele schuld over juli-sept een boedelschuld is? |
Nee. De schuld over juli betreft geen boedelschuld. Het gaat om de schuld vanaf het moment van de faillietverklaring. |
|
|
|
 |
VerareV
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 13:54 Onderwerp: |
|
|
En dan haal je dus wel de betalingsperiode uit elkaar? Of vind je dat de vordering voor juli-sept al van voor het faillissement is? |
|
|
|
 |
ArieKanarie
|
Geplaatst: di 18 sep 2012 14:00 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | En dan haal je dus wel de betalingsperiode uit elkaar? Of vind je dat de vordering voor juli-sept al van voor het faillissement is? |
De wet is eigenlijk heel duidelijk: van de dag der faillietverklaring af is de huurprijs boedelschuld. Is de huurder op 21 augustus failliet gegaan dan is de huurprijs tot en met 20 augustus geen boedelschuld. De huurprijs vanaf 21 augustus is wel een boedelschuld. Je dient inderdaad de betalingsperiode in tweeën te splitsen volgens de wet. |
|
|
|
 |
|