Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verandering kinderalimentatie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sandra1978

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2012 20:29    Onderwerp: Verandering kinderalimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Al langer gaan er geluiden om de alimentatie aan te passen naar minimaal 600,- per jaar dat je per kind moet betalen en de onderhoudsplicht opgerekt naar 23 jaar ipv 21. Ook zou de aftrek levensonderhoud kinderen worden afgeschaft, maar weet iemand er meer van? Want wat als je in de oude regeling tot 21 moest betalen wordt dat dan ineens automatisch 2 jaar extra? En als die aftrek er niet meer is, heb je per maand minder te besteden, kan reden zijn om aanpassing aan te vragen, maar... dan moet je weer kosten uitgeven aan een advocaat. Ik kan alleen nergens vinden hoe dat in de praktijk zou moeten gaan en of er nog wel sprake is van deze aanpassing of dat het ineens helemaal van de baan is? Voor ons persoonlijk zou dat betekenen dat we ineens 2 jaar extra moeten betalen voor een (stief)zoon die we nooit zien terwijl we nu af kunnen tellen tot dit erop zit. Maar nergens lees ik iets over een overgang voor bestaande situaties. Iemand die dit wel weet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2012 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ik weet dat er leden op dit forum zijn die de stand van een wetsvoorstel kunnen opzoeken, zoals Bona Fides.

Ik lees op internet, dat PvdA en VVD hoopten het wetsvoorstel in de zomer van 2012 te presenteren ( zie http://www.damste.nl/?DocID=5110 ), maar toen wisten ze nog niet dat het kabinet zou vallen. Het moet in ieder geval dan nog aangenomen worden door de kamers.

Het wetsvoorstel houdt een nieuwe berekening van de alimentatie in, een minimumnorm van 600 euro per jaar en de verplichting door te betalen tot het 23ste levensjaar van het kind, wanneer het tot die leeftijd studiefinanciering ontvangt.

Ook las ik dat er een overgangsregeling komt: de nieuwe wet gaat alleen gelden voor nieuwe gevallen en voor oude gevallen alleen als sprake is van gewijzigde omstandigheden.

Dat betekent voor u, dat als de wet aangenomen zal worden en in werking zal treden, hij alleen op uw situatie van toepassing is, als sprake is van gewijzigde omstandigheden.

Met vriendelijke groet,

Marja
sandra1978

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 17 sep 2012 8:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor uw reactie, die overgangsfase heb ik nergens iets van terug kunnen vinden vandaar dat ik me afvroeg hoe dat verder zou gaan. Het feit dat de wetgeving is veranderd, zou dat dan geen wijziging zijn of gaat het dan puur om het feit dat een zoon die eerst niet studeerde dat nu bijvoorbeeld wel doet? En hoe zou dat dan gaan voor mijn stiefdochter? Zij woont bij ons, maar moeder heeft geen draagkracht en wij ontvangen dus geen alimentatie, dat zou dus betekenen als moeder meer is gaan verdienen dat dat grond is voor een wijziging en anders niet? (50,- per maand is voor ons geen reden om een rechtzaak aan te spannen, kosten wegen dan niet op tegen de 'winst' maar meer even om duidelijk te krijgen wat nu wel en wat geen gewijzigde omstandigheden zijn?)
Mijn verwachting is dat het sowieso nog wel enige tijd zal duren voordat e.e.a. rond is want met de huidige crisis verwacht ik dat andere zaken prioriteit hebben, maar je weet het nooit.....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds