|
Auteur |
Bericht |
TotallingFIber
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 11:00 Onderwerp: Arbeid en schantage |
|
|
Hallo,
Ik heb hier een vreemde situatie waar ik graag de mening van anderen over zou wil hebben.
Situatie schets:
- Periode maart begon een familie vanuit Nederland een aupair te zoeken in Hongarije.
- Arbeid afspraak: 3 dagen werken, inruil voor 300 euro te en een kamer en eten.
- Werk situatie begon vanaf begin april en escaleerde eind Mei.
- Werkelijke situatie: 3 dagen werken, gedeeltelijk zelf moeten betalen voor eten en geen vergoeding voor overuren* dit bleek later bij het ontslag indienen.
- Eind Mei escaleerde de situatie omdat er een ontslag was ingediend met het verzoek om het mondelinge gemaakte contract te verbreken in 7 dagen, maar als nodig dan langer. Waarop de familie boos reageerde en de escalatie begon.
Tijdens deze escalatie zijn er veel verwijten naar elkaar toe gedaan en hier is uitgekomen dat overuren niet betaald worden, want dat kan zomaar bepaald worden door de "familie: We agreed on 3 days + extra days/hours if needed and always on request."
In de periode dat dit gebeurde was ze niet in hun woning, maar met verlof en kwam bovenop dit nieuws een bericht van de familie dat ze haar spullen niet zou terugkrijgen als ze niet 700 euro zou betalen.
Dit bedrag is na inbreng van mij vervangen naar het bedrag van 300 euro. Dit bedrag was voor het feit dat het gezin het salaris altijd van te voren uitbetaald en waar ze niet meer voor kon werken omdat het gezin haar weigerde hun woning in te laten, nadat ze haar ontslag wilde indienen.
Huidige situatie is dan dus:
- De spullen zijn terug in eigendom maar nog niet thuis vanwege vervoer kosten, waarvoor binnenkort een bedrag van 100 euro betaald voor moet worden voor het vervoer.
- Het bedrag van 300 euro is betaald, omdat ze haar salaris 1 maand van te voren kreeg.. een bedrag dat betaald moest worden omdat de familie het werk verband niet op een normale manier konden verbreken.
- Een onbekend bedrag voor overuren zijn nooit uitbetaald.
- Een onbekend bedrag voor geld voor eten is noot uitbetaald/vergoed/terugbetaald.
- mogelijk is er geen belasting betaald, zeker is dat er nooit loonschriften zijn gegeven.
-------------------------------------------------------------
Graag zou ik iedereens zijn of haar mening willen horen ook als dit positief of negatief is en zien jullie hier een optie om het geld terug te krijgen?
Vraag:
1) Het niet terug geven van iemands eigendom tenzij je geld hiervoor ontvangt is dit:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Verduistering_(misdrijf) of
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Chantage#Afdreiging
Laatst aangepast door TotallingFIber op zo 23 sep 2012 13:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
TotallingFIber
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 11:13 Onderwerp: |
|
|
aanvulling>
mijn huidige plan is om geld te eisen voor:
- de laatste maand omdat de situatie niet door haar verpest is en vanwege chantage van hun kant (300 euro)
- het vervoer om de spullen terug te krijgen (100 euro)
- overuren en voedsel (iets wat nog uitgerekend moet worden, maar waarvoor ik het minimum salaris zal toerekenen en x 150%)
en een bewijs van het feit dat ze belasting voor haar betaald hebben, zonder dit dan moet ik gaan kijken hoe we dit kunnen aangeven zodat dit gezin hiervoor in onderzoek kan komen. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 11:25 Onderwerp: |
|
|
Even een opmerking: een au pair werkt niet, maat helpt bij de opvang van de kinderen in ruil voor zakgeld en culturele uitstapjes (even in het kort).
Een au pair heeft dus géén dienstverband, en er hoeft over het zakgeld dan ook geen belasting te worden afgedragen.
Het is dus belangrijk om te weten of ze een au pair overeenkomst heeft getekend, of een arbeidsovereenkomst. |
|
|
|
 |
TotallingFIber
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 12:57 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Even een opmerking: een au pair werkt niet, maat helpt bij de opvang van de kinderen in ruil voor zakgeld en culturele uitstapjes (even in het kort).
Een au pair heeft dus géén dienstverband, en er hoeft over het zakgeld dan ook geen belasting te worden afgedragen.
Het is dus belangrijk om te weten of ze een au pair overeenkomst heeft getekend, of een arbeidsovereenkomst. |
Hilde, bedankt voor je antwoord.
Er is nooit iets getekend, het is daarom niet mogelijk om te zeggen om welke van de 2 het hier gaat. Maar door wat je schreef ben gaan kijken naar dit en vind ik dat dit verplicht is... dit vind ik nalatigheid van de familie.
En ik vond ook iets over het opzeggen:
Quote: | " Opzegging
De wettelijke opzegtermijn voor een au pair contract bedraagt 14 dagen. Zo hebben zowel de au pairs als hun gastgezinnen genoeg tijd om een ander gastgezin of au pair te vinden, of de terugkeer van de au pair te organiseren. "
|
Dit heeft ze zelf moeten regelen en in verband met haar spullen moet ze dit nog steeds doen. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 14:00 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Als sprake is van een arbeidsovereenkomst, klopt de opzegtermijn niet. Deze bedraagt voor de werknemer een maand (art. 7:672 lid 3 Burgerlijk Wetboek).
De au pair had recht op onderdak en eten als onderdeel van haar loon (in natura, art. 7:617 lid 1 sub d BW). Ze had dit bij de kantonrechter kunnen vorderen.
Het klopt niet dat de au pair voor haar spullen moet betalen. Dit zijn haar eigendommen. Zij kan ze revindiceren op grond van art. 5:2 BW, zonder iets te betalen.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 18:30 Onderwerp: |
|
|
@marja, een au pair krijgt geen loon, er is namelijk geen sprake van een dienstverband.
Daarom is het belangrijk om te weten of ze is aangenomen als huishoudelijke hulp in dienstverband of als au pair. |
|
|
|
 |
TotallingFIber
|
Geplaatst: zo 23 sep 2012 21:09 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | @marja, een au pair krijgt geen loon, er is namelijk geen sprake van een dienstverband.
Daarom is het belangrijk om te weten of ze is aangenomen als huishoudelijke hulp in dienstverband of als au pair. |
Het werk wat ze deed was niet gelimiteerd tot het toezicht houden van de kinderen, maar ook het wassen van de kleding, strijken(3 uur per dag op werk dagen) en koken. Maar ook het maken van het ontbijt voor de ouders en de kinderen, lunch en het brengen naar school in de ochtend, ophalen middags voor lunch, terugbrengen na lunch en ophalen na school.
Vervolgens kwam daar ook bij het toezicht houden van de kinderen, regelmatig met de verrassing dat iedereen uit huis was behalve de jongste(4/6 jaar oud en de lastigste) dochter. (dit is wat ik zie als overuren). |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 12:51 Onderwerp: |
|
|
Daarom is het belangrijk om te weten waar we mee te maken hebben.
Is er namelijk sprake van een au-pair overeenkomst, dan is er andere wetgeving van toepassing dan bij een arbeidsovereenkomst.
De taken die je omschrijft vallen binnen het takenpakket van de au-pair.
Een au pair mag max 30 uur werken verdeeld over 5 dagen waarbij de au pair maximaal 8 uur per dag werkzaamheden mag verrichten. Oppaswerkzaamheden worden verricht gedurende maximaal 3 avonden per week. Meer uren dan 30 per week zijn absoluut niet toegestaan.
De vergoeding ligt tussen de 300 en 340 euro.
Maar zolang het valt binnen de 30 uren, is er voldaan en mag er dus ook niet meer dan 340 euro aan zakgeld betaald worden.
Wordt er meer betaald, worden er meer dan lichte huishoudelijke werkzaamheden verricht of worden er meer uren gewerkt, dan is sprake van óf dienstverlening aan huis (dan mag er max 3 dagen in huis gewerkt worden), waarbij de "werknemer" zélf verantwoordelijk is voor zijn belastingaangifte (en dus niet de werkgever), óf van een dienstbetrekking.
Er zal dus eerst duidelijk moeten zijn van wellke situatie sprake is. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 15:02 Onderwerp: |
|
|
Maar los van welke overeenkomst er is gesloten, is het volgens mij niet mogelijk zonder rechterlijk vonnis beslag te leggen op de spullen van de au pair en betaling hiervoor te eisen. Ze heeft gewoon recht op haar spullen, zonder daarvoor iets verschuldigd te zijn. |
|
|
|
 |
hilde12
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 15:38 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Maar los van welke overeenkomst er is gesloten, is het volgens mij niet mogelijk zonder rechterlijk vonnis beslag te leggen op de spullen van de au pair en betaling hiervoor te eisen. Ze heeft gewoon recht op haar spullen, zonder daarvoor iets verschuldigd te zijn. |
eens  |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: ma 24 sep 2012 16:05 Onderwerp: |
|
|
Ok.
Dan kan de au pair in ieder geval de door haar betaalde 300 euro als onverschuldigd betaald (art. 6:203 BW) terugvorderen. |
|
|
|
 |
|