Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 20:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verhuurder laat boven normaal gebruik vaststellen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liquid_ice

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 8:32    Onderwerp: verhuurder laat boven normaal gebruik vaststellen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik huur een kamer in een na-oorlogse woning, samen met nog 3 anderen.
Het is een oud huis met overal enkel glas.

Volgens de huisbaas verbruik ik teveel energie omdat mijn vriezer op mijn kamer staat ipv in mijn keuken. hij heeft mij hiervoor tot 1 Oktober de tijd gegeven.

Ik ontken dit omdat het volgens mij niet veel maakt, verder heb ik overal spaarlampen opgehangen, is het een A+ tafel model vriezer en probeer ik enigsinds op te letten met wat ik verbruik.
(Ik wil in dit topic niet de discussie aangaan of dat mijn vriezer meer of minder verbruikt in de keuken)

Ik heb de huisbaas een de vraag gestuurd hierover en ik kreeg terug:
"Zie artikel 2. Gaat van kracht op 1 oktober. Nog te berekenen."

ARTIEKEL:2 << stuk geknipt >>.De verhuurder mag bij bovenmatig energieverbruik door de huurder/, het boven normaal gebruik doen vaststellen door het energiebedrijf en de kosten daarvan op de huurder verhalen, die bij deze verklaart, die kosten op de eerste aanvrage te zullen voldoen.

Hoe zit dit juridisch?

Als ik mijn vriezer nou verplaats voor 1 oktober, dan heb ik aan zijn verzoek voldaan. Mag hij dan nog op mijn kosten een of ander onderzoek laten uitvoeren?

Als blijkt dat ik niet teveel energie verbruik, hoe zit het dan met de kosten?

en als laatste, wat is boven normaal verbruikt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 06 sep 2012 22:40    Onderwerp: Re: verhuurder laat boven normaal gebruik vaststellen Reageer met quote Naar onder Naar boven

liquid_ice schreef:
Ik huur een kamer in een na-oorlogse woning, samen met nog 3 anderen.
Het is een oud huis met overal enkel glas.

Volgens de huisbaas verbruik ik teveel energie omdat mijn vriezer op mijn kamer staat ipv in mijn keuken. hij heeft mij hiervoor tot 1 Oktober de tijd gegeven.

Ik ontken dit omdat het volgens mij niet veel maakt, verder heb ik overal spaarlampen opgehangen, is het een A+ tafel model vriezer en probeer ik enigsinds op te letten met wat ik verbruik.
(Ik wil in dit topic niet de discussie aangaan of dat mijn vriezer meer of minder verbruikt in de keuken)

Ik heb de huisbaas een de vraag gestuurd hierover en ik kreeg terug:
"Zie artikel 2. Gaat van kracht op 1 oktober. Nog te berekenen."

ARTIEKEL:2 << stuk geknipt >>.De verhuurder mag bij bovenmatig energieverbruik door de huurder/, het boven normaal gebruik doen vaststellen door het energiebedrijf en de kosten daarvan op de huurder verhalen, die bij deze verklaart, die kosten op de eerste aanvrage te zullen voldoen.

Hoe zit dit juridisch?

Als ik mijn vriezer nou verplaats voor 1 oktober, dan heb ik aan zijn verzoek voldaan. Mag hij dan nog op mijn kosten een of ander onderzoek laten uitvoeren?

Als blijkt dat ik niet teveel energie verbruik, hoe zit het dan met de kosten?

en als laatste, wat is boven normaal verbruikt?

Ik vind het een wat opmerkelijke eis van de verhuurder, dat je als huurder niet zelf mag bepalen hoeveel je verbruikt. Ik begrijp dat je één vast bedrag betaalt, niet kale huur plus (voorschot op) servicekosten? Je kunt dan de huurcommissie de huurprijs laten opsplitsen in kale huur en servicekosten - een voor de huurder erg gunstige uitkomst, want de huur gaat in bijna alle gevallen stevig omlaag in dat geval. Geef de verhuurder dat in overweging, misschien kan hij zijn eigen klachten dan wat relativeren.

Is het een bijzondere vorm van huur (korte tijd, begeleid wonen o.i.d.?) dan gaat dit niet op.

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2012 14:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is geen bijzondere verhuur vorm.

De vriezer heb ik verplaatst en de verhuurder heeft laten weten dat ARTIEKEL 2 niet in te laten gaan
(los er van of dat het wettelijk zou zijn)

en daar gaat het me nog even over.

Mogen de kosten voor dit 'onderzoek' op mij worden verhaald als blijkt dat ik teveel verbruik?
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2012 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het beding opgaat (ik vind het nog steeds een vreemd beding) én er inderdaad 'boven normaal verbruik' wordt vastgesteld (wat dat inhoudt zou ook in de overeenkomst moeten staan, ik ken het niet als begrip), dan zou de verhuurder de kosten van het onderzoek (wat dat ook mag inhouden, kan me er weinig bij voorstellen) wel op je kunnen verhalen onder de noemer van kosten voor de vaststelling van aansprakelijkheid.

Je ziet aan mijn zin dat ik erg veel voorbehouden maak, ik vind het vooral klinken alsof je een bemoeial als verhuurder hebt. Mijn inschatting is dat het beding niet echt sterk is. Laat je niet onnodig imponeren.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 10 sep 2012 23:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt het nou dat de verhuurder één bedrag rekent inclusief elektriciteit? Vast wel, maar het is goed om dat duidelijk te hebben.

Ik weet niet hoe het energiebedrijf zou moeten vaststellen wat "normaal gebruik" is, nog daargelaten of het energiebedrijf zich wel geroepen zou voelen om dat vast te stellen.

Wellicht is het idee dat ergens wordt opgezocht wat een gemiddeld gebruik is voor een persoon in jouw situatie, en de verhuurder bij een sterk daarvan afwijkend gebruik, bijv. alleen te verklaren door nodeloze energieverspilling zoals de verwarming voluit met de ramen wijd open (en dat gebeurt meer dan je misschien denkt... sommige mensen hebben gewoon geen benul), de extra kosten aan je doorberekent.

Vriezer in kamer of keuken, ook al zit daar misschien iets in, vind ik wat kinderachtig. Als de verhuurder zo bang is dat iets hem wat gaat kosten, dan had hij de stook- en elektriciteitskosten via een vaste verdeelsleutel aan zijn huurders als servicekosten in rekening moeten brengen.

BerichtGeplaatst: di 11 sep 2012 9:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Laurens02, bedankt voor reactie.
Het maakt me heel wat duidelijk.

Ik heb er voor gekozen om m'n vriezer wel te verplaatsen, maar vooral omdat ik me een manier heb bedacht dat dit mij zelf ook meerdere voordelen bied.

Wel ga ik de huisbaas een backfire proberen te leveren.
Ik heb hem inzicht gevraagd in het meerjarig energie verbruik van het huis, als mede de door hem gemaakte kosten hiervoor.

We zitten met 4 kamers op 1 meter. Ik betaal 100 euro de maand aan GWL en omdat 2 kamers kleiner zijn vermoed ik dat de huisbaas 300 a 350 euro de maand binnen krijgt aan GWL kosten.

Als blijkt dat wij teveel betalen ga ik een bedrag terug claimen.

Ik ga er vanuit (huisbaas kennende) dat hij geen gehoor zal geven aan mijn verzoek, dus ga ik ook de meterstanden noteren op regelmatige basis. Als hij inderdaad geen data levert dan zoek ik de goedkoopste leverancier en ga ik daarvan uit.

Weet iemand tot hoeveel jaar dat ik zo iets kan terug claimen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds