Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 16 jun 2024 3:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

opgelicht via internet
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 05 feb 2005 15:23    Onderwerp: opgelicht via internet Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,
het onderwerp is wel duidelijk... maar de zaak is wel een beetje lastig (iig voor mij). Vorig jaar heb ik via internet concertkaartjes gekocht, en toen heb ik de helft van het bedrag overgemaakt. Na toezendig van de kaartjes zou ik dan de andere helft overmaken.
En je raad het al, na een aantal mailtjes hoorde ik niets meer.
k heb toen contact opgenomen met de eigenaar van de bankrekening.
En toen bleek dat hij (minderjarig) er niets van af wist, en volgens hem handelde iemand in zijn naam. En plotseling kwam hij er achter dan zijn pasje gestolen was, en bij het pasje bewaarde hij altijd zijn pincode.

Omdat hij minderjarig is, kan ik een zaak van onverschuldigde betaling volgens mij niet hard maken. Want niets van het geld is gebruikt voor nuttige dingen, en niets is in handen van zijn wettelijke vertegenwoordigers gekomen. (ik heb me er al een beetje in verdiept)
Maar kan ik niet zijn ouders aansprakelijk stellen wegens wanprestatie?
zij zijn toch verantwoordelijk voor hem?
of zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
hopelijk kan iemand me helpen,
liefs
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 05 feb 2005 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe oud is deze minderjarig? En heb je al even contact met de ouders gelegd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gast








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 05 feb 2005 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoi,
ik heb toen idd contact gehad met die ouders. Zij zeggen ook dat hun zoon er niets van af weet, en hebben aangifte gedaan bij de politie.
Maar hun zoon is volgens mij 16 of 17 (al een tijd geleden, dus weet het niet zeker). Maar is dat van belang?
alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 05 feb 2005 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij komt er 'plosteling'achter dat zijn pasje gestolen is??? En hij heeft al die tijd niet gemerkt dat er blijkbaar iemand namens zijn bankrekening handelde?? Lijkt me heel vreemd, hij krijgt toch afschriften etc, hij pint toch wel eens wat van zn rekening??? Sowieso, iemand die een pasje van iemand steelt en de pincode heeft gaat dan toch meestal gewoon geld van die rekening halen en dat nummer niet gebruiken voor andere dingen, voor hetzelfde geld had die jongen allang een nieuwe pas aangevraagd ( wat vrij logisch zou zijn ) en dan kon hij zelf niet meer over het geld beschikken.
Ik vind het een erg raar verhaal. Maar ik zou ervan uitgaan dat je geld weg is en je het niet meer terugziet. Was het toevallig via marktplaats besteld?? Daar heb ik echt al talloze verhalen van gehoord over kaartjes die nooit aankomen....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gast








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: za 05 feb 2005 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja, ik weet het... voel me ook echt dom :S
Maar is er niet een manier om die ouders dus aansprakelijk te stellen, en van hun het geld terug te vorderen? wanprestatie of onrechtmatige daad? wil die familie namelijk een brief sturen, waarop staat dat ik het geld terug vorder. Maar weet niet precies op welke grond.En misschien dat het helpt.
want de overeenkomst is wel gemaakt op naam van die zoon, en op de rekening van die zoon is ook geld gestort.
van de 'onbekende oplichter' krijg ik het nooit terug, die zal wel niet gevonden worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 05 feb 2005 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gast, even vooraf dit: ik ben slechts een simpele eerstejaars, dus hou je vooral niet aan mij vast. Ik hoop ook van harte dat de ouderejaars meer licht op de kwestie kunnen laten schijnen.

Heeft die jongen je ook onder zijn eigen naam gemaild? In dat geval kun je wellicht nog wat dreigen met oplichting. Ik vroeg naar de leeftijd omdat dat van belang kan zijn voor aansprakelijkheid (dat de ouders ook aansprakelijk zijn voor het gedrag van het kind). Maar bij 16 + gaat dat niet meer op.

De simpelste en elegantste oplossing (daarmee tast je nl. zijn verhaal niet aan) is volgens mij in dit geval te wijzen op de ongerechtvaardigde verrijking (6:212 BW lid 1) ("Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking") en verzoeken het bedrag binnen bijv. 5 dagen naar je over te maken.

Ik zou het briefje adresseren als: Aan (de ouders van) voornaam achternaam en het verder maar heel kort en feitelijk houden (beetje zoals je je vraag hier hebt verwoord).

Dan maakt het niet uit of dit jongetje je nu wel of niet heeft proberen op te lichten (en gekke verhalen over diefstal ophangt), tenzij hij helemaal niet meer over zijn bankrekening zou kunnen beschikken (maar dat kan ik me niet voorstellen). Je zou even bij die bank kunnen informeren of de rekening is geblokkeerd. Ik denk niet dat ze het zeggen, maar als je vertelt dat je zeker wilt zijn dat te storten geld daadwerkelijk door het jongetje kan worden opgenomen kom je er denk ik wel achter. Ahem ... dat is wel een beetje liegen he? Snorry.

In een evt. later briefje zou je naast een mededeling dat men helaas niet heft gereageerd op je brief van ... een vage zin kunnen zetten als "Wanneer het bedrag van Eur .... niet binnen 10 dagen op mijn rekening nummer xxxxx staat zie ik mij genoodzaakt mij te orienteren op eventueel nader te ondernemen (juridische) stappen." Daar staat eigenlijk weinig, maar het lijkt wel behoorlijk actief.

Als ze niet over de brug komen kun je zelf wellicht aangifte doen bij de politie? Iemand die jou wil oplichten wil daar wel zelf voordeel uit halen. Het is dus raar als ik jou bijv. een mail stuur met daarin bankrekeningnummer en allerlei persoonlijke gegevens van een derde. Hoe haal ik dan mijn voordeel? (behalve als ik het alleen doe om te pesten). En hoe weet ik zo precies allerlei persoonlijke gegevens van iemand? En waarom merkt die persoon dan pas door jouw acties dat de pinpas gestolen is? Als ik 'm jat en de pincode heb haal ik toch meteen de hele rekening leeg?

Succes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2005 1:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoelde ik dus te zeggen, het lijkt me sterk dat die jongen hier zogenaamd zelf de dupe van is, ik denk dat hij gewoon zelf die valse kaartjes heeft verkocht.
Je kunt natuurlijk wel wat proberen maar hoe ga jij aantonen dat jij een overeenkomst had met die jongen?? Heb je dat ergens op schrift staan of wat?? Meestal worden die ovk via internet niet zo formeel gesloten en is dat achteraf dus moeilijk te bewijzen. Verder kan je natuurlijk aangifte gaan doen alleen ik kan je al bijna met zekerheid zeggen dat de politie er weinig aan zal doen, dit is helaas de gang van zaken in NL op dit moment. En zelfs als je er een zaak van wilt maken, kost dat je waarschijnlijk meer geld dan het geld wat je nu kwijt bent.
Je kan natuurlijk wel een brief schrijven naar die jongen/ouders of bellen en erin vermelden dat je als je je geld niet terug krijgt stappen gaat ondernemen. Misschien was het een kwajongenstreek en is ie toch wel geschrokken dat jij er werk van maakt en komt ie alsnog over de brug.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2005 11:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Misschien was het een kwajongenstreek en is ie toch wel geschrokken dat jij er werk van maakt en komt ie alsnog over de brug.


Hanteren van wat juridische termpjes kan daarbij wel helpen. Betekent nog niet veel, maar klinkt of je heel wat van plan bent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gast








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2005 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarom wilde ik inderdaad die brief schrijven,
hopen dat hij onder die druk bezwijkt...
Maar waar kan ik het het beste op gooien? welke term met welk relevant artikel?
echt geweldig dat jullie mij zo proberen te helpen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2005 14:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even vooraf. Ik sluit me helemaal aan bij Eva wat betreft de geloofwaardigheid, of beter gezegd het ontbreken hiervan, van het het verhaal van de jongen.

OT:
Is er al vernietigd? Dat heb ik even gemist misschien, zo niet, dan heb je nog altijd een overeenkomst. Een beroep op ongerechtvaardige verrijking zal dan ook nog niet slagen. De verrijking is gerechtvaardigd door de overeenkomst. Ook wat betreft de onverschuldigde betaling is wel vereist dat er eerst vernietigd is. Je gaf zelf echter al aan dat het bewandelen van deze weg tot weinig goeds zou kunnen leiden, dat denk ik ook. Voorts denk ik dat de optie ongerechtvaardige verrijking ook niet echt succesvol zal zijn; het onrechtvaardige komt voort uit de (vernietigde)overeenkomst, in die gevallen biedt de wet andere mogelijkheden. In dit geval echter bieden die andere mogelijkheden ook geen soelaas gezien de leeftijd van jouw wederpartij...Sad


Waarom niet gewoon een beroep op een onrechtmatige daad, 6:162 BW. Doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt misschien. Zijn leeftijd levert hier in ieder geval geen obstakel op.

Misschien dat je naar een rechts/wetwinkel zou kunnen gaan. Als zij een brief schrijven maakt dat in het algemeen meer indruk dan als jij zelf een brief zou schrijven. Je hoeft natuurlijk niet meteen met de deur in huis te vallen en gelijk beginnen te dreigen met juridische termen, dat werkt meestal averechts. In de eerste brief gewoon uitleggen hoe de vork in de steel zit en een kopie van je afschrift en van de mailtjes meesturen. (was het email adres wel van die minderjarige??) In een volgende brief zou je het harder kunnen spelen.

nou goed..dit waren my two cents.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2005 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk belachelijk he: dat wat feitelijk zo simpel ligt (een ander niet belazeren en gewoon het geld terugstorten) ligt juridisch best ingewikkeld, lijkt het.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Gast








Berichten: 9


BerichtGeplaatst: zo 06 feb 2005 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hij zegt dat het niet zijn emailadres is,
maar iedereen kan tegenwoordig een emailadres aanmaken. Onder welke naam dan ook.
Maar die persoon die mailde gaf wel het adres en naam van die jongen, als zijnde zijn gegevens.
Maar op grond van onrechtmatige daad dus.
En als hij zegt dat hij het niet gedaan heeft, kan ik de schade dan alsnog op hem verhalen omdat hij niet zorgvuldig is omgegaan met zijn pasje en pincode (die hij bij elkaar hield, dus pincode op een briefje)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2005 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar het op neerkomt is dat hij zegt dat hij niets van een overeenkomst met jou weet. Levert dat een probleem op? Alleen als jij toch de concertkaartjes zou willen, inplaats van je geld terug.

Een vordering om je geld terug te krijgen zou ik baseren op onverschuldigde betaling. Je kunt door middel van een bankafschrift aantonen dat het geld op zijn rekening is overgemaakt. Er is naar zijn eigen zeggen geen overeenkomst, en er zal geen tegenprestatie plaatsvinden. Hij moet het geld gewoon aan jou terugstorten.

Als hij aangeeft dat iemand anders het geld met behulp van zijn pincode en pas van de bank heeft gehaald is dit zijn probleem (of juridisch: komt dit voor zijn risico).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2005 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het gaat i.c. om een handelingsonbekwame (minderjarige) wederpartij dus dan zou "Gast" voor onverschuldigde betaling de vereisten uit 6:209 BW moeten aantonen. Dat is niet zo makkelijk denk ik.
_________________
Be the change you want to see in the world


Laatst aangepast door Ramonkey op ma 07 feb 2005 19:49, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 07 feb 2005 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan toch maar weer terug naar de ongerechtvaardigde verrijking?

Gast, als je nog tot woensdagavond laat geduld hebt wil ik het probleem graag voor je voorleggen in onze werkgroep. Is nl. een hartstikke leuke aanvulling op de lesstof.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds