|
Auteur |
Bericht |
Jorit124
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: vr 24 aug 2012 17:11 Onderwerp: overtreding opiumwet (wietplantage) aansprakelijkheid |
|
|
Beste,
Afgelopen jaar is er bij 2 vrienden van me een inval geweest. Hier trof de politie een hennepplantage aan van 30 planten onder een aantal lampen
Hiervoor zijn zij beide meegenomen naar het politiebureau.
Het probleem
persoon 1 heeft een brief van het OM ontvangen waarin 100 uur taakstraf wordt geeist om een rechtzitting te voorkomen.
Persoon 2 heeft nooit meer iets van het OM vernomen.
Persoon 1(ontvanger van de brief) hoofdhuurder van het pand
Persoon 2 is volgens mij medebewoner. Want deze persoon is niet samenwonend en heeft het huurcontract niet op zijn naam. Dus geen contractueel of wettelijk medehuurder.
Vraag
Kan het zo zijn dat persoon 2 niet aansprakelijk is omdat deze slechts een medebewoner van het pand is? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 25 aug 2012 15:23 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Persoon 1 heeft een transactie gehad ( art. 74 lid 1 en lid 2 onder f Wetboek van Strafrecht).
Als persoon 2 op de hoogte was van de wietplantage en meedeed, was hij ook aansprakelijk, als dader, medepleger, of medeplichtige. Misschien was persoon 2 niet op de hoogte en heeft hij ook niet meegedaan, of heeft hij dat geloofwaardig betoogd en is hij alleen als getuige gehoord.
Als hij als verdachte was gehoord, had hij op zijn minst nog een sepotbeslissing van de OvJ moeten volgen (art. 167 Wetboek van Strafvordering).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Jorit124
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: ma 27 aug 2012 23:07 Onderwerp: |
|
|
Als eerste heel erg bedankt voor het antwoord.
Bij welke instantie kan je terecht om zekerheid te krijgen? De betreffende persoon heeft het OM namelijk gebeld en deze hebben gezegd dat er nooit een brief verzonden is. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 28 aug 2012 10:20 Onderwerp: |
|
|
Ik denk, bij het OM.
Eerst vragen of persoon 2 als verdachte is aangemerkt.
Zo ja, vragen om een schriftelijke informele sepotbeslissing met betrekking tot persoon 2. |
|
|
|
 |
|