Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

terugdraaien ontslag door werkgever
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ralph30

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2012 14:38    Onderwerp: terugdraaien ontslag door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik heb vorige week een aangetekende brief ontvangen waarin stond dat mijn functie is komen te vervallen. Met daarbij een vaststellingsovereenkomst en een sociaal plan. Hier ga ik en mijn andere collegas die ook eruit gaan tegenin met behulp van een advocaat omdat wij vinden dat we een hogere ontslagpremie moeten krijgen.

Nu hoorde ik echter vandaag dat 1 van mijn overgebleven collegas ander werk heeft gevonden waardoor ze effectief 1 man tekort komen op de afdeling en dus hebben ze mij gevraagd alsnog te blijven. Ik heb hier geen antwoord op gegeven omdat ik eerlijk gezegd geen vertrouwen meer heb in deze werknemer en ik verwacht dat de gehele afdeling op korte termijn zal worden opgeheven. Kort gezegd, ik zie mijzelf nu niet meer op dezelfde werkplek zitten alsof er niets is gebeurt en wil eigenlijk niet meer terug.

Wat zijn mijn rechten (en plichten) hierin ? Kan een werkgever het aangeboden ontslag (per 1 oktober) zomaar terugdraaien en van mij verwachten dat ik met dezelfde motivatie als hiervoor weer mijn werk zal gaan oppakken ? Wat ik eigenlijk wil is die ontslagpremie pakken en ergens anders opnieuw beginnen.

alvast bedankt voor de info,

groeten Ralph
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2012 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als u de vaststellingsovereenkomst niet heeft ondertekend is er niets veranderd. Uw arbeidsovereenkomst is dan ongewijzigd van kracht. U kunt natuurlijk zelf ontslag nemen, maar dan heeft u geen recht op een vergoeding. Een en ander is nog wel afhankelijk van wat er precies in het sociaal plan staat. Meestal is daarin gedetailleerd uitgewerkt welke werknemers in welke volgorde worden behouden of ontslagen. Als uw werkgever zich niet aan het plan houdt door u te vragen te blijven, kan de werknemer die ten onrechte niet wordt gevraagd te blijven daar waarschijnlijk bezwaar tegen maken. U zou dan alsnog (met ontslagvergoeding) worden ontslagen.
Ralph30

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2012 15:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

en er is niets aan te voeren als verstoorde werkrelatie ? De manier waarop dit allemaal is gegaan verdiend geen schoonheidsprijs. Ontslagbrief ontvangen midden in de vakantie, daarna compleet genegeerd worden door leidinggevenden omdat je er toch niet meer bent binnen paar weken.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2012 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of een aanbod kan worden herroepen wordt bepaald aan de hand van art. 6:219 BW. In jouw geval lijk je het aanbod echter al te hebben afgewezen, zodat de vraag of het kan worden herroepen niet meer speelt.

Het is duidelijk dat je werkgever je geen nieuw ontslagaanbod meer zal doen, en ook geen tegenbod zal aanvaarden. Als je de arbeidsovereenkomst niet wilt voortzetten, kun je de kantonrechter vragen de overeenkomst te ontbinden. Hierbij kun je een ontslagvergoeding vragen, maar of je die krijgt is een tweede. Ik betwijfel het, maar wie weet.

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De term 'verstoorde werkrelatie' speelt meestal als een werkgever een werknemer wil ontslaan. Een werknemer mag bijna altijd ontslag nemen, maar heeft bij vrijwillig vertrek geen recht op een ontslagvergoeding.

Laatst aangepast door Regin op do 23 aug 2012 14:23, in totaal 1 keer bewerkt
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Een werknemer kan ook bij de kantonrechter om ontbinding verzoeken wegens een verstoorde arbeidsrelatie (art. 7:685 BW lid 1 'ieder der partijen').
De verstoorde arbeidsrelatie is een gewichtige reden voor ontbinding, bestaande in verandering van omstandigheden (art. 7:685 lid 2 BW).
Bij ontbinding wegens verandering van omstandigheden kan de rechter de werkgever een vergoeding toekennen (art. 7:685 lid 8 BW).

Het is alleen de vraag, of een ingetrokken ontslagaanzegging voor de rechter aanleiding kan vormen om tot ontbinding over te gaan wegens een verstoorde arbeidsrelatie. Hangt van de omstandigheden van het geval af. Misschien moet er nog wel iets meer bij komen.

Met vriendelijke groet,

Marja
bona fides

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
De term 'verstoorde werkrelatie' speelt alleen als een werkgever een werknemer wil ontslaan. Een werknemer mag altijd ontslag nemen, maar heeft bij vrijwillig vertrek geen recht op een ontslagvergoeding.

De term "verstoorde werkrelatie" speelt net zo goed als een werknemer de kantonrechter verzoekt de arbeidsovereenkomst te ontbinden. De werknemer kan daarbij ook om een ontslagvergoeding vragen.

Een werknemer kan niet altijd de arbeidsovereenkomst opzeggen. Bij een contract voor bepaalde tijd kan dat bijvoorbeeld niet, en bij een contract voor onbepaalde tijd geldt er een opzegtermijn. Maar sowieso biedt opzegging hier geen soelaas, want TS wil een ontslagvergoeding. De kans dat dat gaat lukken lijkt mij niet al te groot, maar de manier om het te proberen is ontbinding via de kantonrechter.

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn bericht aangepast. Waarom zou een kantonrechter bij vrijwillig ontslag van de werknemer een ontslagvergoeding toekennen? Wordt dan ook de kantonrechtersformule toegepast?
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat werkgevers soms net mensen zijn en proberen om werknemers op andere wijze weg te krijgen dan volgens de juiste wegen (bijvoorbeeld door wegpesten, om maar eens wat te noemen).

BerichtGeplaatst: do 23 aug 2012 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Ik heb mijn bericht aangepast. Waarom zou een kantonrechter bij vrijwillig ontslag van de werknemer een ontslagvergoeding toekennen? Wordt dan ook de kantonrechtersformule toegepast?

Bijvoorbeeld omdat de werkgever de werknemer heeft weggepest, of zich op een andere manier niet heeft gedragen zoals het een goed werkgever betaamt. Toepassing van de kantonrechtsformule lijkt me zeker niet uitgesloten, maar het hangt natuurlijk af van de omstandigheden.

In het geval van TS zou ik me kunnen voorstellen dat de werkgever een eenmaal gedaan ontslagaanbod inclusief vergoeding niet meer mag intrekken. Punt is alleen dat TS zich al niet akkoord heeft verklaard met dat aanbod, terwijl dat aanbod als ik het goed begrijp conform een sociaal akkoord was. Het doen van zo'n aanbod lijkt me geen schoffering van de werknemer, dus geen reden om te stellen dat de werkrelatie verstoord is.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds