Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 13:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

OTS en UHP
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hermanJ

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2012 1:08    Onderwerp: OTS en UHP Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eind mei is het 4-jarige zoontje van een vriendin van mijn vriendin (voorlopig) uit huis geplaatst en onder toezicht gesteld. Reden: moeder heeft zoontje alleen gelaten (boodschap doen) en zoontje is wakker geworden, buren, politie, AMK, Raad voor de Kinderbescherming, Rechtbank, etc. De moeder is buitenlandse (maar geslaagd voor inburgering), gescheiden (vader heeft geen gezag) en is sinds 1 juni de weg totaal kwijt.

Ik heb afgelopen jaar als pleegvader gefungeerd in vele weekends en vakanties, omdat de peuter zich veilig bij mij voelde en een goede omgeving had (veel kinderen om mee te spelen in plaats van de kinderstrijd in een achterstandswijk).

Nu hoorde ik eergister van haar advocaat dat ze de zaak niet meer doet (en verder niks wil zeggen) en van de moeder hoorde ik vandaag dat maandag as (13 aug) de 2e zitting is (eerder had ze me gezegd 31 aug).

Moeder heeft dus geen advocaat, haar uitkering is stopgezet (ik weet niet waarom, zal te maken hebben met de "weg kwijt zijn") en zoals het er nu naar uitziet raakt ze haar kind kwijt.

De Raad vd Kinderbescherming heeft (aanvullende) stukken (op het eenzijdige Raadsrapport) die ik heb aangeleverd ongelezen retour gestuurd aan mij.

Kan deze moeder nog iets doen om het tij te keren of moet ze zich er maar bij neerleggen dat (zoals ze dat zelf voelt) haar kind wordt "geroofd" door Jeugdzorg, de Kinderrechter en de Raad?

Als het zo gaat lopen vrees ik wat er verder gebeurd, dat wordt ofwel prostitutie, zelfmoord of poging tot doodslag of een combinatie. En het kind zal er zeker niet beter van worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 4:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het sociaal gevoel/kennis bij juristen is niet groot, blijkt uit de reacties (nul komma nada). Of het verwoesten van een mensenleven boeit ze niet. Nee, bij juristen gaat het om jurisprudentie, geneuzel over regels die zus of zo moeten worden geïnterpreteerd. Maar het systeem.... kom daar niet aan ..

Sorry, beetje te scherp

Over een paar uur naar de rechtbank en kijken hoe de rechter (die het kind wellicht een kwartiertje heeft gezien en over voorlopig 9 maanden van zijn leven) beslist.

Het gekke is dat mijn stukken wel zijn aangeleverd bij de Rechtbank (hoorde ik van de vader), maar dat de Rvd Kinderbescherming mij daarvan niet op de hoogte heeft gesteld.

Maar dat is natuurlijk allemaal heel gewoon. Kafka

Laatst aangepast door hermanJ op vr 17 aug 2012 5:47, in totaal 1 keer bewerkt
hermanJ

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 4:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dubbel

Laatst aangepast door hermanJ op vr 17 aug 2012 5:44, in totaal 1 keer bewerkt
marja.verstralen

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 9:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Het spijt me, dat ik niet eerder gereageerd heb, maar ik heb echt geen verstand van OTS en UHP, niet eens van de juridische regels.

Mevrouw heeft recht op toegevoegde rechtsbijstand. Volgens mij wordt die meestal aangewezen, maar ze zou ook naar het Juridisch Loket kunnen gaan (tel. 0900-8020).

De juridische regels staan in art. 1:254 t/m 1:265 Burgerlijk Wetboek. Zo krijgt Bureau Jeugdzorg de bevoegdheid, na de ondertoezichtstelling, aanwijzingen te geven. Op grond van art. 1:260 BW kan mevrouw verzoeken zo'n aanwijzing in te trekken wegens gewijzigde omstandigheden.

Ik vind het vreemd dat Bureau Jeugdzorg uw stukken niet geaccepteerd heeft, want wat de sociale omgeving doet is ook van belang. Er ligt een wetsvoorstel bij de eerste kamer tot invoering van een Maatregel voor Opgroeiondersteuning, waarbij de rol van de sociale omgeving ook meespeelt. Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kindermishandeling/vraag-en-antwoord/wat-is-ondertoezichtstelling.html voor meer informatie.

Sterkte bij de rechtbank. Ik hoop voor u op meer reacties en dat u contact houdt.

Met vriendelijke groet,

Marja
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En nog een aanvulling op Marja: als er geen advocaat bereid gevonden kan worden, kan ze de deken vragen een advocaat toe te wijzen.

Daarnaast kan de rechtbank gevraagd worden een bijzonder curator te benoemen om de belangen van de minderjarige te behartigen.
Bekijk de homepage
quilja

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2012 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Herman,

ik ben helaas geen jurist en kan je op rechtsgebied dan ook nauwelijks helpen.
Ik ben gewoon maar een vader die op dit moment met dezelfde instanties te maken heeft, AMK, Jeugdzorg en binnenkort ook Raad voor de Kinderbescherming.

AMK vraagt in principe alleen informatie bij huisarts, consultatiearts, school en dergelijke. Er is een vrij eenvoudige reden om geen informatie te vragen bij buren, kennissen, vrienden en/of familie. Die mensen zijn niet neutraal.
Het feit dat jij min of meer als pleegvader hebt gefungeerd, had hierop een uitzondering kunnen en mogelijk zelfs moeten zijn.
(Ik vergelijk hierbij even met mijn situatie: mijn dochter is zolang het onderzoek loopt bij oma (op eigen initiatief). AMK heeft oma wel bezocht.)

Het AMK doet onderzoek en brengt komt vervolgens met een advies. Als uitgebreider onderzoek gewenst is, schakelt het AMK de Raad voor de Kinderbescherming in.
De moeder kan bij onderzoek door de Raad van de Kinderbescherming gebruik maken van een vertrouwenspersoon, die aanwezig is bij contacten met de raadsonderzoeker. Die vertrouwenspersoon mag moeder zelf kiezen, dat zou/had jij bijvoorbeeld goed kunnen zijn.
(Voor alle genoemde instanties geldt: meer info op de website)

Tot zover de instanties.
Nu een advies aan de moeder.

Allereerst moet moeder erkennen dat zij een fout heeft gemaakt. Een kind van 4 kan je niet alleen in huis laten, ook niet als hij slaapt.

Een kind hoort in principe bij (één van) de ouders. Dat is ook het uitgangspunt van de instanties, dus probeer daar naartoe te werken.
Probeer samen te werken met de instanties, ook al voelt het alsof jou onrecht aangedaan wordt. Je mag gerust zeggen wat je voelt en denkt, maar denk in het belang van het kind.
Kijk eerlijk naar je eigen situatie. Kun je het kind zelf een stabiele leefomgeving bieden of heb je daar hulp bij nodig?
Accepteer hulp (bij de opvoeding of anderszins) en als het je niet aangeboden wordt, zoek het dan. Zoek contact met maatschappelijk werk, als dit niet al gebeurd is.
Stel eventueel zelf een ondertoezichtstelling voor. OTS is geen ramp zolang je kind thuis is.

Zelfs uithuisplaatsing is in principe een tijdelijke maatregel. Zie dat alsjeblieft ook zo. Het zal zeer zeker voelen alsof je van je kind berooft wordt, maar probeer dat "tijdelijke" niet te vergeten.
Gebruik die tijd om een stabiele leefsituatie te creëren, voor jezelf en voor je kind.
Zorg voor een goede bezoeksregeling en regelmatig belcontact.

Mijn laatste advies heeft niks te maken met instanties en is niet afhankelijk van een OTS of UHP. Het is eigenlijk een overbodig advies, maar ik geef het toch zodat je het belangrijkste niet uit het oog verliest:

HOUD VAN JE KIND!!!

Laat je zoon merken dat je van hem houdt en dat je er voor hem bent. Ondanks alle ellende die je over je heen krijgt, mag je dat niet vergeten. Hij is voor altijd je zoon en jij bent voor altijd zijn mama.

Herman, ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik wil jou en de moeder heel veel sterkte wensen.

Groeten,

een liefhebbende vader
hermanJ

BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 5:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden.

Moeder is (gedwongen) opgenomen, hoorde ik bij de rechtbank (ik ben wel gegaan, niet naar binnen).

Rechter heeft zaak uitgesteld (2 weken) omdat moeder niet aanwezig kon zijn.

Mijn stukken zijn WEL in het dossier voor de rechter terecht gekomen (via Jeugdzorg, die ze wel accepteerden).

Vader (met wie ik contact heb) heeft geen gezag na de scheiding (had weer te maken met het verkrijgen van een verblijfsvergunning voor de moeder, bij huiselijk geweld doet de IND niet moeilijk). Dus nu tijdelijk bij Jeugdzorg.

Voorlopig krijg ik de kleine niet te zien, maar het lijkt erop dat ik de kleine man later (als alles in wat rustiger vaarwater is gekomen) wel mag zien, zij het waarschijnlijk onder strikte voorwaarden. Ik hoop op van alles maar reken maar op niks, tijd heelt alle wonden....

Als er verdere ontwikkelingen zijn, kom ik nog eens terug op deze (best wel gecompliceerde) zaak.
Sancy

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga naar het forum van www.ouders.nl
www.ouders.nl/forum en plaats daar je vraag in de rubriek Werk geld en Recht of in de rubriek Algemeen ouderschap. Daar zitten zowel juristen die op de hoogte zijn van de juridische haken en ogen als ervaringsdeskundigen die weten hoe de moeder zich het beste kan opstellen en wat er emotioneel allemaal bij komt kijken.

Succes!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds