Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Cinniej76
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 sep 2012 10:18 Onderwerp: Dealer kon niks vinden, nu €900,- reparatiekosten |
|
|
Goedemorgen.
Ik heb een vraag ivm een reparatie aan mijn auto. Ik heb een vrij jonge auto (niet meer in de garantie) en begin dit jaar was het lampje van de handrem constant aan het branden. Juist omdat de auto nog maar paar jaar oud is ben ik ermee naar de dealer gegaan om na te laten kijken.
Daar werd mij verteld dat ze geen lekkage konden vinden en het hadden bijgevuld. Ik kon €40,- afrekenen.
Na een paar maanden begon het lampje weer te branden. Ben naar een andere garage gegaan en zij gaven direct aan, na het bijvullen met 2 (twéé) koffiebekertjes vloeistof dat als je geen lekkage zagen met oogopslag, het waarschijnlijk wel eens intern kon lekken.
Vanmorgen werd ik gebeld door de garage en er was inderdaad een intern lek waardoor de vloeistof ergens in was gelopen. Er was vanalles beschadigd en dit grapje gaat mij nu €880,- kosten!
Nu is mijn vraag, kan ik een deel of de gehele kosten verhalen op de dealer? Ik heb de rekening nog en daar staat op dat ze hebben gekeken naar "handremlampje knipperts soms na het remmen"
Of had ik dan nu naar de dealer terug moeten gaan ipv naar een andere garage? (mijn idee was, zij konden niks vinden, dat koste me al €40,- , ik probeer het bij een ander nu)
Mvg, Karin |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 sep 2012 11:38 Onderwerp: |
|
|
Hoe jong is jong?
Want ook van een auto van 5 jaar hoef je niet te verwachten dat ie al volledig is afgeschreven natuurlijk.
In beginsel kan je niets op je dealer (ik neem aan ook je verkoper?) verhalen, zolang je hem niet eerst zelf de kans hebt gegeven de problemen op te lossen.
Nadat de andere garage er naar heeft gekeken en kennelijk heeft geconstateerd dat er meer mis is, zal je dus eerst je verkoper de kans moeten geven de gebreken alsnog op te lossen.
Of dit herstel geheel kosteloos dient te gebeuren is weer een ander verhaal. Je geeft aan dat de auto uit de garantie is. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 sep 2012 13:50 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Met betrekking tot de garantietermijn: verwar de fabrieksgarantie niet met de wettelijke garantie. Richting de verkoper heeft u altijd recht op de wettelijke garantietermijn. Dit is de termijn waarbinnen men redelijkerwijs mag verwachten dat het product goed functioneert (conformiteitsvereiste, art. 7:17 lid 1 Burgerlijk Wetboek).
Ik neem even aan dat het gebrek zich later dan zes maanden na aankoop geopenbaard heeft. In dat geval ligt de bewijslast op u dat het gebrek al vanaf de aankoop aanwezig was (art. 7:18 lid 2 BW). Dat zal denk ik niet te bewijzen zijn. Dan ligt het gebrek in uw risicosfeer (art. 7:10 lid 1 BW); reparatie vindt plaats op uw kosten. Het maakt mijns inziens dan niet uit bij welke garage u de auto heeft laten repareren. U zult de kosten mijns inziens dus moeten betalen.
Heeft het gebrek zich wel binnen zes maanden na aankoop geopenbaard, dan wordt vermoedt dat dit gebrek al bij aankoop aanwezig was (art. 7:18 lid 2 BW). U kunt dan onder andere reparatie en schadevergoeding vorderen van de dealer (art. 7:21 lid 1 onder b en art. 7:24 BW). In dit geval moet u de dealer zelf in de gelegenheid stellen de auto te repareren. Dan is de reparatie op zijn kosten.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|