Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 23:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

colportagewet en algemene voorwaarden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
(A)art

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 13:15    Onderwerp: colportagewet en algemene voorwaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,
Ik behartig de belangen van een ouder echtpaar die tijdens een verkoopdemonstratie goederen hebben gekocht. Het is ene lang verhaal wat ik hier niet in zijn geheel zal plaatsen. Ik zit wel met een hoop vragen en hopelijk hier wat antwoorden te krijgen.

Als eerste: de goederen zijn, heel snel, persoonlijk door de verkoper thuis bij de mensen afgeleverd. Hij deed bij binnenkomst direct de verpakking open. Ongevraagd en geheel nutteloos. Uiteraard een brief geschreven waarin wij aangeven af te zien van de aankoop en ons te beroepen op de colportagewet. Het bedrijf stelt nu dat ze de goederen nie tterugnemen omdat volgens de algemene voorwaarden alleen ongeopene goederen worden teruggenomen.

Het truukje van het snel openen van de goederen is een bekend truukje wat bij elke klant wordt toegepast. Dit weet ik omdat ik diverse rectie heb gekregen van andere gedupeerden.

Klopt de redenatie van het bedrijf ?

Graag u mening
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De belangrijkste vraag in deze is, of er bij de betreffende colportage (aangenomen dat het meer dan EUR 34,00 bedraagt) ook ter plekke een handgetekende kopie van de overeenkomst aan de koper is overhandigd (zowel de koper als de colporteur dienen de overeenkomst te ondertekenen). Pas vanaf dat moment gaat de overeenkomst in (daarom ook checken of de juiste datum vermeld staat). Is dat niet gebeurd, dan is de overeenkomst nietig en dat spaart je lange discussies.

Voor zover dat wel zou zijn gebeurd, heb je 8 dagen vanaf die datum om terug te komen op de aankoop (door eenzijidige ontbinding dmv een aangetekende brief). De wet stelt niet dat de verpakking daarbij heel moet zijn gebleven; zolang het product intact is, is men gehouden tot terugbetaling.

Verder kun je ook simpelweg aangeven dat de verpakking reeds geopend is aangeleverd en dat een beroep op hun algemene voorwaarden reeds daarom niet rechtmatig is, nog daargelaten dat de algemene voorwaarden reeds vóór het rondmaken van de overeenkomst ter hand moeten zijn gesteld èn niet strijdig moeten zijn met de grijze en zwarte lijst, enz enz enz.

Kortom, niet houdbaar en genoeg tegenin te brengen.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt acht dagen, na de dag dat de overeenkomst is aangegaan (de "tupperware party"), de tijd om de overeenkomst te ontbinden, tenzij het gaat om een overeenkomst met een waarde van onder de € 34, -.

Ik begrijp niet zo goed waarom de bewuste colporteur niet gewoon aan de deur is gezegd dat er geen prijs meer werd gesteld op zijn producten.

edit: ik zie dat Dr. Dunno inmiddels ook gereageerd had... kwestie van te lang wachten voor het bericht te versturen...

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beiden bedankt voor uw antwoord,

Ik zal in de stukken nagaan of de overeenkomst door beiden is getekend en of de datum daarop juist is.

En waarom niet gewoon gezegd dat er geen prijs meer werd gesteld op de producten. Goede vraag die ik niet namens aderen) kan beantwoorden.

Wat ik wel weet is dat het gaat om een bedrijf wat her en der avonden organiseerd en daarvoor enkel oudere mensen uitnodigd. De verkooppraatjes zijn zodanig dat meerdere mensen er domweg intrappen en hun handtekening plaatst onder orders etc. De mensen die ik probeer te helpen hebben eerst wat schaamte moeten overwinnen alvorens ze hun verhaal deden. Bedrijf is ook alleen te bereiken onder een postbusnummer. Geen telefoonnummer en emailadres etcetc..

Kortom, ik probeer eea goed uit te lopen en op papier te zetten. Hopende dat het bedrijf (MAW-shop) overgaat tot terugname van de goederen en het geld € 800,00 terugstort
(A)art

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 15:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beiden bedankt voor uw antwoord,

Ik zal in de stukken nagaan of de overeenkomst door beiden is getekend en of de datum daarop juist is.

En waarom niet gewoon gezegd dat er geen prijs meer werd gesteld op de producten. Goede vraag die ik niet namens aderen) kan beantwoorden.

Wat ik wel weet is dat het gaat om een bedrijf wat her en der avonden organiseerd en daarvoor enkel oudere mensen uitnodigd. De verkooppraatjes zijn zodanig dat meerdere mensen er domweg intrappen en hun handtekening plaatst onder orders etc. De mensen die ik probeer te helpen hebben eerst wat schaamte moeten overwinnen alvorens ze hun verhaal deden. Bedrijf is ook alleen te bereiken onder een postbusnummer. Geen telefoonnummer en emailadres etcetc..

Kortom, ik probeer eea goed uit te lopen en op papier te zetten. Hopende dat het bedrijf (MAW-shop) overgaat tot terugname van de goederen en het geld € 800,00 terugstort
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds