Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 1:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

geen bodemprocedure, is vonnis kort geding dan bindend
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
twinkle

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2012 9:33    Onderwerp: geen bodemprocedure, is vonnis kort geding dan bindend Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de rechtbank een uitspraak heeft gedaan in een kort geding en er is daarna nooit een bodemprocedure gestart blijft dit vonnis dan bindend als er in de beslissing geen tijdsduur aan verbonden is?

In het kort even een toelichting:

Na maanden van ruzies en ellende heb ik in jan. 2010 een KG aangespannen tegen mijn partner waarin ik de rechtbank gevraagd heb mij de woning voorlopig toe te wijzen en tevens een verbod om een aantal goederen uit de woning mee te nemen, dit in afwachting van een uitspraak in de bodemprocedure.

Vlak voor de zitting hebben mijn partner en ik besloten om als laatste redmiddel relatietherapie te volgen. Aangezien er bij mij de nodige reserves waren over de kans van slagen heb ik het KG wel doorgang laten vinden.

In de beslissing van de rechtbank staat het volgende: mijn partner moest binnen 5 dagen na betekening de woning verlaten en niet meer te betreden op straffe van een dwangsom en verbiedt hem de goederen mee te nemen ook op straffe van een dwangsom.

Ter zitting is ter sprake geweest dat, dit in het kader van een poging met relatietherapie te bekijken of de relatie nog een kans van slagen heeft, dit voor de duur van 3 maanden zou zijn. (dit staat vermeldt in de beoordeling maar dus niet in de beslissing)

In de eerste instantie leek de therapie te werken en na 3 maanden is mijn partner weer ingetrokken. Helaas was de gedragsverandering daarna van korte duur en heb ik het vermoeden dat hij de therapie alleen maar gedaan heeft om weer terug in huis te komen. Nu is de koek gewoon op. Ruzies als vanouds en de buren beginnen nu ook te klagen over het gescheld en geschreeuw. Om te voorkomen dat het straks escaleert met inmenging van woningbouw en politie wil ik graag alleen verder.

Mijn vraag is dus: kan ik me nog beroepen op het vonnis uit 2010? Ik ben bang dat het feit dat ik hem zelf weer heb toegelaten in de woning en hij ook weer meebetaalde aan de huur dit vonnis niet meer van toepassing is, dus graag jullie advies hierover.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
twinkle

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 8:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoveel lezers, is er nu niemand die hier een antwoord op weet Confused
Regin

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is er mogelijk sprake van rechtsverwerking. U heeft bij de veroordeelde partij het vertrouwen gewekt dat u niet meer gebruik zult maken van uw bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van het vonnis, door uw partner opnieuw toe te laten in uw woning. Het is echter aan uw partner om zich op rechtsverwerking te beroepen: u kunt altijd proberen het vonnis ten uitvoer te leggen en hopen dat uw partner niet op het idee komt een executiegeschil op te starten.

In een commerciële zaak (LJN: BM1291) probeerde een bank een 13 jaar oud verstekvonnis te execturen. Het Hof oordeelde dat het voldoende waarschijnlijk was dat een bodemrechter het beroep op rechtsverwerking zou honoreren, mede omdat door de inactiviteit van de schuldeiser de contractuele rente disproportioneel was opgelopen. In uw geval zou dat nadeel kunnen bestaan in het (gedeeltelijk) betalen van de huurprijs door uw partner.

Aan de andere kant zou u kunnen beargumenteren dat het juist te prijzen is dat u heeft geprobeerd om er samen uit te komen. Nu wilt u de joker die u bij aanvang van de therapie heeft bewaard alsnog inzetten, zoals ook uw bedoeling was toen het kortgedingvonnis verkreeg. Als uw partner op de hoogte was van deze strategie om het vonnis 'achter de hand te houden' voor het geval de therapie niet zou werken, kan hij minder makkelijk beweren dat hij erop mocht vertrouwen dat u het vonnis niet meer zou executeren toen hij weer bij u introk.

Kort samengevat: u loopt inderdaad gevaar dat u het vonnis niet meer mag executeren, omdat u het recht daarop heeft verwerkt. Of dat inderdaad zo is, hangt af wat u precies aan uw partner heeft verteld over uw strategie met betrekking tot het vonnis en of hij dus al dan niet erop mocht vertrouwen dat u het vonnis niet meer zou executeren. Hierbij dient te worden aangetekend dat het aan uw partner is om een executiegeschil te starten en daarin aan te voeren dat u uw recht heeft verwerkt.
twinkle

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 8:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Regin:

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord.

Mochten er nog mensen zijn met aanvullend advies hoor ik dat graag.
cvb

Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Volgens mij is er mogelijk sprake van rechtsverwerking. U heeft bij de veroordeelde partij het vertrouwen gewekt dat u niet meer gebruik zult maken van uw bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van het vonnis, door uw partner opnieuw toe te laten in uw woning.
Zou althans zelf daaraan toevoegen: 'mits 'hij' zijn gedrag aan zou passen, zoals hem voorgehouden bij de therapie'.
Twinkle hoeft immers niet alles voor te kauwen; hij mag in een vertrouwensrelatie ook worden verondersteld zelf na te denken in tegenstelling tot b.v. een bouwvakker (die je dus (veel) beter wel alles voor kan kauwen).
Zou dus zelf gaan proberen het vonnis te gaan (laten) uitvoeren en afwachten, wat er zijdens hem gaat gebeuren.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds